اگر حیوان خانگی دارید احتمالا برایتان پیش امده که سگ یا گربه ی ملوستان از جاروبرقی بترسد. ترس حیوان خانگی از جاروبرقی نسبتا طبیعی است و بیشتر آنها به محض روشن شدن جاروبرقی، رفتار غیرمنتظره ای از خود نشان داده و حتی گربه ها ممکن است جایی پنهان شوند. پین ورک در این مقاله راه حل هایی ارائه می دهد تا بتوانید حیوان خود را آرام کنید و به او آموزش دهید تا از جاروبرقی نترسد:

الف) حیوان را با جاروبرقی آشنا کنید.

۱)جاروبرقی را در معرض دید قرار دهید.

مکان جاروبرقی
حتی زمانی که جاروبرقی بدون استفاده است، آن را درجایی قرار دهید که حیوان در حالت خاموش و بی صدا نیز آن را ببیند و متوجه عادی بودن آن شود.

۲)بهتر است جاروبرقی در مکانی نزدیک به زمین باشد.

ارتفاع جاروبرقی

کم بودن ارتفاع جارو ممکن است از ترس حیوان کم کند. بنابراین بهتر است جارو را روی زمین و هم تراز با حیوان قرار دهید.

مقالات مرتبط:

  1. نکات طلایی رژیم غذایی سگ‌های خانگی که باید بدانید!
  2. ساده ترین روش های کاهش ترس حیوان خانگی از جاروبرقی
  3. دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان با کمترین دردسر
  4. انواع بیماری سگ‌ + راهنمای درمان بیماری سگ‌ها
  5. حیوانات خانگی در زمستان به این مراقبت ها نیاز دارند
  6. خوشحالی سگ تان چقدر اهمیت دارد؟
  7. بهترین حیوان خانگی مناسب شما
  8. شستن سگ در ۱۵ دقیقه

۳)اجازه دهید حیوان با جاروبرقی بازی کند.

بازی کردن حیوان با جاروبرقی
جاروبرقی خاموش را نزدیک محل استراحت یا بازی حیوان قرار دهید. تا با لمس کردن و بو کردن، کمی با ان آشنا شوند. سگ ها معمولا با بوکردن چیزهایی که نمی شناسند ترس خود را کم می کنند.
*به هیچ وجه جاروبرقی را نزدیک محل خواب و یا غذای حیوان به خصوص گربه ها، قرار ندهید. ممکن است ترس از جاروبرقی باعث شود به سختی به محل نزدیک شوند و برای خوابیدن یا غذا خوردن شما را به دردسر بیندازند.

۴)ظاهر جاروبرقی را کمی عوض کنید.

ظاهر جاروبرقی

پارچه یا پتوی مورد استفاده ی حیوان را روی جاروبرقی خاموش بیندازید تا احساس آشنایی پیدا کند و یا به منظور برداشتن آن به جاروبرقی نزدیک شود.

۵)یک وسیله ی محرک نزدیک جاروبرقی قرار دهید.

اسباب بازی کنار جاروبرقی

زمانی که جاروبرقی خاموش است یک اسباب بازی، غذا و یا هرچیز دیگری که شیطنت حیوان را تحریک کرده و او را درگیر می کند، نزدیک جاروبرقی قرار دهید.

۶) بهترین زمان برای آشنایی حیوان با جاروبرقی روشن

آشنایی حیوان با جاروبرقی روشن

وقت آن است که حیوان کوچولوی شما، پس از آشنایی و کاهش ترس از جاروبرقی خاموش، با جاروبرقی روشن مواجه شود. هنگامی که حیوان مشغول گشت زدن و نزدیک شدن است جاروبرقی را روشن کنید. این کار ممکن است او را فراری دهد اما به احتمال زیاد کمی دورتر می ایستد و با کنجکاوی وضعیت روشن جاروبرقی را بررسی می کند.

۷)جاروبرقی روشن را جابجا نکنید.

جابجا نکردن جاروبرقی روشن

برای چند دقیقه اجازه دهید جاروبرقی روشن در یک محل بماند. با این کار حیوان ممکن است به یک جسم صدادار اما بی حرکت اعتماد کرده و به آن نزدیک شود.
*اگر حیوان توانست به جاروبرقی نزدیک شده و آرام باشد، برای تشویق جایزه ای مانند غذا برای او درنظر بگیرید.

۸) جاروبرقی روشن را به حیوان نزدیک نکنید.

فاصله جاروبرقی روشن از حیوان

وقتی که حیوان در فاصله ای دورتر شما را تماشا می کند به هیج وجه بیش از حد به او نزدیک نشوید. اجازه دهید حیوان بدون نگرانی و ابتدا با نگاه کردن احساس امنیت کند.

۹) با حیوان صحبت کنید.

صحبت کردن با حیوان

حیوانات خانگی از صاحبان خود نشانه هایی دریافت می کنند. هنگام استفاده از جاروبرقی با صدایی آرام با حیوان صحبت کنید و از کلماتی که موقع تحسین او به کار میبرید، استفاده کنید. گاهی حیوان تنها با پیروی از حرف شما آرامش پیدا کرده و کمتر می ترسد.

ب) روش های جایگزین برای کاهش ترس حیوان خانگی از جاروبرقی

۱) با دامپزشک صحبت کنید.

صحبت با دامپزشک

گاهی اوقات حیوانات مخصوصا سگ ها فوبیا و نوعی ترس دائمی از بعضی صداها دارند. اگر ترس او از جاروبرقی نگران کننده است می توانید به دامپزشک و یا سایت هایی در این زمینه مراجعه کنید. گرچه گاهی این روش ها نیز موثر نیست اما صحبت با یک متخصص می تواند به شما در کاهش ترس حیوان کمک کند.

۲) جاروبرقی کم صدا بخرید.

تعویض جلروبرقی

بعضی جاروبرقی ها صدای کمتری تولید می کنند. اگر توانایی مالی لازم را دارید، جاروبرقی خود را تعویض کنید.

۳)صبور باشید.

صبور بودن

بعضی از حیوانات به طور دائمی از جاروبرقی می ترسند. اما بعضی حیوانات جوان تر با گذشت زمان به ان عادت کرده و نمی ترسند. اگر حیوان خانگی تان سن کمی دارد بهتر است صبر داشته و به از بین رفتن ترس او امیدوار باشید 🙂

۴)از کلیکر (Clicker) استفاده کنید.

استفاده از کلیکر

    یک اسباب بازی یا غذا را نزدیک جاروبرقی بیندازید و زمانی که حیوان به ان نزدیک می شود برای مدت بسیار کوتاهی ان را روشن کرده و بلافاصله خاموش کنید. دوباره قبل از اینکه حیوان بتواند واکنشی نشان داده و از جاروبرقی دور شود یک اسباب بازی دیگر برای او پرتاب کنید. لازم است حیوان از قبل، طبق روش کلیکر آموزش دیده باشد.

نگهداری از یک حیوان خانگی دردسرها و شیرینی های خود را دارد. اگر حیوان شما از جاروبرقی می ترسد با او مدارا کنید تا حس امنیت و آرامشی که در کنارتان دارد را از دست ندهد.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

6 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    ghatebank 07-04-2019

    ممنون از مطالب عالی

      ریحانه یزدانی 01-10-2019

      ممنون از نظر لطفتون دوست عزیز?

    میلاد خاتمی 18-01-2020

    عالی ممنون بابت مطالب مفیدتون

      ریحانه یزدانی 04-02-2020

      سلام دوست عزیز.. خوشحالم این مطلب از پین‌ورک برای شما مفید بوده.

    سام 12-10-2020

    دقیقا درسته سگها به خاطر رفتارهای غریزی که دارن با همچین اشیایی مشکل دارن و میترسن ک باعث واکنش میشه .سگ خودم از سشوار و مخصوصا جارو برقی وحشت داشت .حتی یکبار کنترل از دست داد و ادرار بزرگ و کوچک کرد .ولی بعد از اون برای اینکه بفهمه جارو برقی بهش صدمه نمیزنه اول سگ خودتونو بغل کنید و با یک دست دیگه جارو برقی استفاده کنید و این کار چند دفعه تکرار بشه سگ از ترسش خیلی کم میشه. ولی اینو بدونید که اون طور نیست که کلا از جارو برقی نترسه، میترسه ولی خیلی خیلی کمتر سگ من الان یک جا از اتاق میشینه و فقط موقع ک دارم جارو میزنم تماشا میکنه بدون داد زدن اگر نزدیکش ببرم جارو برقی رو ک روشن باشه به حالت بازی کردن نزدیک میشه بهش و برمیگرده فقط در این زمان ک سگ ترسش از جارو ریخته و نزدیک شده به هیچ وجه سعی نکنید شوخی وار جارو رو بهش بچسبانید ک مکش رو احساس کنه.سشوار هم اینطور اول وقتی ک نشته اید و سگتان کنار شماست دستتان را بالای سر ببرید و از آن فاصله سشوار را روشن کنید و کم کم نزدیک بیارید این عمل طی تکرار سه یا چهار باره جواب میده مطمئن باشید