لاک‌پشت یک حیوان خانگی ارزان که نگه‌داری از آن آسان است تلقی می‌شود؛ اما حقیقت عمل کمی با این باور فاصله دارد. خرید یک لاک‌پشت نیازمند آن است که تحقیقات دقیقی انجام دهید، یک فروشندهٔ مطمئن پیدا کنید و شرایط لازم برای زندگی آن را فراهم کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که لاک‌پشت‌ها دارای باکتری سالمونلا هستند که می‌تواند برای انسان بسیار خطرناک باشد؛ به‌خصوص برای کودکان و افراد مسن. نگهداری مناسب از لاک‌پشت نه‌تنها برای خود او بلکه برای شما نیز اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع خرید لاک‌پشت می‌پردازیم.

بخش اول | انتخاب و خرید لاک‌پشت

خریدن لاک پشت

نظافت منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

۱ . از یک فروشنده مطمئن خرید کنید.

برای خرید لاک‌پشت به دنبال وسایل بهداشتی و حیوانات سالم بگردید که مستنداتی مبنی بر نژاد آن‌ها در دسترس است.

  • فروشگاه‌های معتبر حیوانات خانگی معمولاً بهترین انتخاب هستند هرچند که ممکن است گونه‌های حیوانات موجود در آن‌ها محدود باشد. فروشنده‌های شخصی و پرورش‌دهندگان هم انتخاب دیگری هستند که باید بااحتیاط بیش‌تری با آن‌ها برخورد کرد.
  • فروش غیرقانونی لاک‌پشت‌های وحشی به طرز عجیبی رایج شده است. از فروشنده‌هایی که تمایل ندارند درباره نژاد لاک‌پشت اطلاعاتی در اختیارتان بگذارند، دوری‌کنید.

خرید لاک پشت

۲ . فقط لاک‌پشت‌های تربیت‌شده و اهلی را خریداری کنید.

خرید لاک‌پشت‌ و فروش لاک‌پشت‌های وحشی کاملاً غیرقانونی است. به‌علاوه، لاک‌پشت‌های وحشی که در اسارت قرار بگیرند مستعد به بیمار شدن هستند و جدا کردن گونه‌های وحشی از طبیعت به جمعیت آن‌ها صدمه می‌زند.

  • اگر از یک پرورش‌دهنددر ه شخصی خرید می‌کنید، حتماً به دنبال مستنداتی برای این‌که لاک‌پشت اهلی است باشید. اگر فروشنده قادر به ارائه مستندات نبود، بدانید که آن لاک‌پشت مناسب برای حیوان خانگی بودن نیست.

خریدن لاک پشت

۳ . گونه جانور را با دقت انتخاب کنید.

هنگام خرید لاک‌پشت به این موضوع توجه داشته باشید که اگرچه ممکن است ظاهر همهٔ آن‌ها شبیه هم باشد اما شما باید به روش‌های نگهداری و مراقبت از گونه‌های مختلف توجه داشته باشید، به‌خصوص در رابطه با دما و تغذیه.

  • برای مثال اگر یک‌گونه لاک‌پشت به محیطی بسیار گرم‌تر و یا خنک‌تر از دمای محیط زندگی شما نیاز داشته باشد، فراهم کردن این دما برایتان دشوار خواهد بود.
  • نکته قابل‌توجه دیگر اندازهٔ لاک‌پشت بالغ است. بعضی از گونه‌ها در زمان بالغ شدن حجم زیادی‌تری نسبت به بقیه دارند و ممکن است از محیطی که برای آن فراهم کرده‌اید هم بزرگ‌تر شود.
  • از فروشندهٔ موردنظر کمک و پیشنهاد بگیرید اما دقت داشته باشید که از منابع معتبر و مستقل اطلاعات بگیرید. اشتباهات حتی در بین فروشندگان حیوانات خانگی هم وجود دارد.

خرید لاک‌پشت

۴ . یک لاک‌پشت سالم انتخاب کنید.

هنگام انتخاب و خرید لاک‌پشت دقت داشته باشید که لاک‌پشت موردنظر چشمان سالمی داشته و واکنش‌های طبیعی و منطقی داشته باشد.

  • داشتن چشمانی متورم و یا آب‌ریزش بینی نشانه‌های بیمار بودن لاک‌پشت است.
  • اگر لاک‌پشت شما از گونه نرم پوست نیست، باید سطح آن سفت باشد اما ترک‌ها و حفره‌های بدنش نشانه بیمار بودن نیست.
  • لاک‌پشتی که از دهانش تنفس کند و یا هنگام تنفس صدای خس‌خس داشته باشد ممکن است بیمار باشد.

انتخاب لاک‌پشت

۵ . جنسیت لاک‌پشت را تشخیص دهید.

به‌خصوص اگر زمانی قصد داشتید چند لاک‌پشت داشته باشید، بسیار مهم است که جنسیت آن‌ها را بدانید در غیر این صورت با بچه لاک‌پشت‌های پیش‌بینی‌نشده روبرو خواهید شد. چند نکته دراین‌باره:

  • قسمت پایین بدن لاک‌پشت نر معمولاً حالت مقعر دارد درحالی‌که این قسمت در لاک‌پشت ماده صاف و یا برجسته است.
  • در اکثر گونه‌ها، اندازه لاک‌پشت ماده بالغ از لاک‌پشت نر بالغ بزرگ‌تر است.
  • در بعضی گونه‌ها مثل لاک‌پشت‌های گوش قرمز و یا لاک‌پشت‌های رنگی، جنس نر ناخن‌های بلندتری نسبت به جنس زن دارد.
  • حدس زدن جنسیت لاک‌پشت کار دشواری است و فروشنده می‌تواند در این امر به شما کمک کند.

نحوه انتخاب لاک پشت

۶ . در ابتدا فقط یک لاک‌پشت خریداری کنید.

اگر در ابتدا بیش از یک لاک‌پشت بخرید، قادر نخواهید بود به‌درستی از همهٔ آن‌ها مراقبت کنید. هنگام خرید لاک‌پشت به این موضوع توجه کنید که زمانی که توانستید به‌راحتی از یک لاک‌پشت نگه‌داری کنید، در این زمان می‌توانید تعدادی دیگر تهیه کنید.

  • چند لاک‌پشت در یک محیط بسته باهم کنار نمی‌آیند. ممکن است نسبت به هم حالت تهاجمی پیدا کنند و لازم شود آن‌ها را از هم جدا کنید.
  • در نظر داشته باشید که دو لاک‌پشت به فضا و آب دو برابر احتیاج دارند.
  • اگر تصمیم دارید چند لاک‌پشت را در یک محیط نگه‌دارید، دقت داشته باشید که همهٔ آن‌ها تقریباً یک اندازه باشند. یک لاک‌پشت بزرگ‌تر ممکن است به کوچک‌ترها صدمه بزند.

بخش دوم | فراهم کردن محل زندگی مناسب برای لاک‌پشت

 

چگونه یک لاک پشت انتخاب کنیم

۱ . درباره نیازهای دقیق گونه لاک‌پشت خود تحقیق کنید.

هنگام خرید لاک‌پشت به موضوع توجه کنید که هر گونه‌‌ای نیاز به دما، نور، و آب مشخصی دارد تا سالم بماند. یک روش واحد برای نگه‌داری تمام انواع لاک‌پشت‌ها وجود ندارد.

  • به یک کتاب و یا سایت معتبر مراجعه کنید تا از نیازمندی‌های مشخص لاک‌پشت خود مطلع شوید.

خریدن لاک پشت

۲ . یک محیط که به‌اندازه کافی بزرگ باشد برای لاک‌پشت فراهم کنید.

آکواریوم‌های شیشه‌ای رایج‌ترین انتخاب برای نگه‌داری لاک‌پشت هستند. به‌طورکلی، شما باید یک مخزن با ظرفیت ۱۰ گالن برای هر اینچ از پوست لاک‌پشت فراهم کنید.

  • دقت کنید که اندازه‌گیری را بر اساس اندازهٔ لاک‌پشت بالغ انجام دهید به‌جا این‌که حجم لاک‌پشت در زمان خرید را در نظر بگیرید. اگر مخزن به‌اندازه کافی بزرگ نباشد، بعد از مدتی برای لاک‌پشت کوچک خواهد شد.

خرید لاک پشت

۳ . غذاهای مناسب را برای لاک‌پشتتان انتخاب کنید.

هنگام خرید لاک‌پشت توجه کنید که لاک‌پشت‌ها نیاز دارند که روزانه به آن‌ها غذا بدهید. هیچ‌وقت بدون تحقیق غذایی را به لاک‌پشت ندهید. برنامه غذایی لاک‌پشت به گونه آن بستگی دارد اما چند ماده غذایی رایج برای لاک‌پشت‌ها عبارت است از:

  • سبزیجات و میوهٔ تازه
  • خوراک‌های زنده مثل جیرجیرک و موش
  • غذای مخصوص لاک‌پشت
  • میگو خشک و یخ‌زده

راه های خرید لاک پشت

۴ . نور UVB و UVA فراهم کنید.

هنگام خرید لاک‌پشت توجه کنید که لاک‌پشت موجودی خون سرد هست و برای حیاط نیاز به انرژی خورشید دارد. برای شبیه‌سازی نوری که لاک‌پشت به آن احتیاج دارد تا سالم بماند، شما باید دو نوع منبع نور فراهم کنید؛ لامپ UVA و لامپ فلورسنت UVB.

  • هردو منبع نور باید در تمام‌روز برای لاک‌پشت روشن و در دسترس باشد هرچند می‌توانید در طول شب آن‌ها را خاموش‌کنید.
  • دقت کنید که لامپ‌هایی را تهیه کنید که دقیقاً نور UVA و UVB تولید می‌کنند. اکثر لامپ‌های معمولی برای نگه‌داری از خزندگان مناسب نیستند.
  • لامپ UAV باید در بخش خشک محل سکونت لاک‌پشت قرار بگیرد تا درزمانی که بیرون از آب هست از این نور بهره ببرد.
  • شما باید از یک سیم اتصال به زمین که از خطرات برق جلوگیری می‌کند استفاده کنید و لامپ‌هایتان را به آن متصل کنید. با این کار اطمینان حاصل می‌کنید که اگر لامپ به داخل آب لاک‌پشت بیافتد باعث مرگ آن نمی‌شود.

خرید لاک پشت

۵ . مطمئن شوید که لاک‌پشت به آب کافی در دسترسی دارد.

برای خرید لاک‌پشت توجه کنید که همهٔ لاک‌پشت‌ها حتی آن‌هایی که زمان بیش‌تری را در خشکی به سر می‌برند نیاز دارند که به حجم مشخصی از آب تازه و تمیز دسترسی داشته باشند تا از آن بنوشند و شنا کنند. مقدار آب موردنیاز بسته به نوع لاک‌پشت متفاوت است.

  • از طرف دیگر، حتی لاک‌پشت‌هایی که بیش‌تر مواقع در آب هستند نیز به محیط خشک احتیاج دارند تا در آن راه بروند. دقت کنید که محیط فراهم‌شده هر دو (آب و خشکی) را دربر داشته باشد.

خرید لاک پشت

۶ . یک دستگاه فیلتر نصب کنید.

هنگام خرید لاک‌پشت توجه کنید که ازآنجایی‌که لاک‌پشت‌ها آب را کثیف می‌کنند، لازم است برای لاک‌پشت‌های وابسته به آب یک دستگاه فیلتر تهیه کنید؛ دقیقاً کاری که برای ماهی انجام می‌دهید.

  • ازآنجایی‌که لاک‌پشت‌ها کمی کثیف کار هستند، بهتر است دستگاه فیلتر را متناسب با دو برابر حجم مخزن آب انتخاب کنید.

روش‌های خرید لاک‌پشت

۷ . فضاهای پنهان ایجاد کنید.

لاک‌پشت‌ها گاهی علاقه دارند خود را پنهان کنند و زیر نور نباشند و اگر شما این فضا را در داخل محل زندگی آن‌ها ایجاد کنید برایشان جالب‌تر خواهد بود.

  • از سنگ، قطعات چوب، و یا دکورهای آکواریوم استفاده کنید تا یک محیط متنوع برای لاک‌پشت فراهم کنید.

نحوه خرید لاک‌پشت

۸ . دقت داشته باشید که آیا لاک‌پشت شما احتیاج دارد زمستان را در خواب به سر ببرد یا خیر.

اکثر انواع لاک‌پشت‌ها شرایط خواب خاصی دارند که خواب زمستانی نام دارد و در سردترین ماه‌های سال اتفاق می‌افتد. اگر لاک‌پشت شما نیز ازاین‌گونه است، باید شرایط مناسبی را برایش فراهم کنید تا این کار را انجام بدهد.

  • درباره لاک‌پشت خود تحقیق کنید. لاک‌پشت‌هایی که متعلق به مناطق گرمسیری نیستند باید در حیاط وحش به خواب زمستانی بروند درحالی‌که بسیاری از لاک‌پشت‌های معمولی نیازی به این کار ندارند.
  • اگر نسبت به نیازهای مربوط به خواب لاک‌پشت خود شک دارید، با مراکز مربوطه تماس بگیرید.
  • اگر لاک‌پشت نیاز به خواب زمستانی داشته باشد، شرایط این خواب بسته به نوع لاک‌پشت متفاوت خواهد بود که شما باید قبل از شروع شدن فصل مربوطه از این شرایط مطلع شوید. معمولاً لاک‌پشت‌ها در طول ۲ الی ۴ ماه از سال نیاز به یک محیط خنک و پایدار نیاز دارند.

خرید لاک‌پشت

۹ . اجازه ندهید لاک‌پشت در فضای بیرون راه برود.

وقتی به لاک‌پشت‌های غیربومی اجازه داده شود تا در طبیعت قدم بگذارند به جمعیت لاک‌پشت‌های بومی صدمه وارد می‌کنند و این کار بسیار خطرناک بوده و نوعی بی‌مسئولیتی تلقی می‌شود.

  • اگر احساس کردید که دیگر قادر به نگهداری از لاک‌پشت خود نیستید، با پناهگاه حیوانات محلی و یا انجمن انسانی تماس بگیرید و یا آن را به پناهگاه اصلی خود بازگردانید.

بخش سوم | بدانید که آیا لاک‌پشت حیوان خانگی مناسبی برای شما است یا خیر!

 راه‌های خرید لاک‌پشت

۱ . درباره شرایط نگهداری از لاک‌پشت فکر کنید.

برخلاف باور عمومی مبنی بر آسان بودن نگهداری از لاک‌پشت‌ها، آن‌ها نیاز به یک مراقبت تخصصی و روزانه دارند تا بتوانند زنده بمانند.

  • لاک‌پشت شما ممکن است برای ۲۵ سال و یا بیش‌تر زنده بماند و این مدت‌زمان بستگی نوع لاک‌پشت دارد؛ پس شما باید برای یک مراقبت طولانی‌مدت آماده‌باشید.
  • اکثر لاک‌پشت‌ها نیاز به خوراک زنده همچون موش و حشرات دارند. اگر با این نوع تغذیه احساس راحتی نمی‌کنید سعی کنید در خرید لاک‌پشت تجدیدنظر کنید.

نحوه خرید لاک‌پشت

۲ . فضا و بودجهٔ موردنیاز را در نظر داشته باشید.

یک آکواریوم کوچک و یا مخزن پلاستیکی برای اکثر لاک‌پشت‌ها کافی نخواهد بود. بسته به نوع لاک‌پشت، فراهم کردن محیط زندگی موردنیاز آن چیزی حدود ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار خرج خواهد داشت.

  • همچنین شما باید مقدار کافی آب تمیز برای شنای لاک‌پشت و همین‌طور محیطی خشک برای راه رفتن آن فراهم کنید. به‌علاوه نور مخصوص و فیلتر آب را فراموش نکنید.

خرید لاک‌پشت

۳ . خطر مبتلا شدن به بیماری حاصل از نگهداری لاک‌پشت را در نظر داشته باشید.

لاک‌پشت‌ها حامل باکتری سالمونلا که می‌تواند باعث ایجاد عفونت و بیماری، به‌خصوص در کودکان شود است. این‌یک مسئله جدی است و اگر افراد حساس در خانه هستند باید از خرید لاک‌پشت خودداری کنید.

  • دقت داشته باشید که برای منتقل شدن باکتری سالمونلا نیازی نیست لزوماً لاک‌پشت را لمس کنید بلکه همین‌که در نزدیکی آن زندگی کنید برای مبتلا شدن له بیماری کافی است.

خرید لاک پشت

۴ . رفتار معمولی لاک‌پشت را بشناسید.

لاک‌پشت حیوانی خجالتی و آرام است. اگر احساس خطر کنند در لاک خود می‌روند و مدتی به همین حالت باقی می‌مانند. آن‌ها می‌توانند صاحب خود را بشناسند و هنگامی‌که نزدیکشان بشوید به سطح آب بیایند.

  • لاک‌پشت‌ها همچنین زمان غذا را می‌شناسند و در ساعت مربوطه فعال‌تر می‌شوند.
  • لاک‌پشت‌ها موجودات اجتماعی‌ای نیستند و رفتار احساسی از خود نشان نمی‌دهند. اگر به دنبال حیوان خانگی فعال و احساسی هستید، لاک‌پشت انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.

مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع خرید لاک‌پشت پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.