مخمل پارچه‌ای با ظاهری جذاب و مجلل است که در مبلمان، لباس‌ها و وسایل جانبی به کار می‌رود. هر از گاهی لوازم مخملی شما به تمیز کردن نیاز دارند تا بتوانند بهترین شکل خود را نشان دهند. در اکثر موارد می‌توانید لوازم مخملی خود را در منزل تمیز کنید اما گاهی باید تمیز کردن آن را به متخصص بسپارید. باید همیشه به هنگام تمیز کردن مخمل به جهت جلوگیری از چین‌دار شدن، لک شدن و کوبیدگی پارچه مراقبت ویژه‌ای به خرج دهید. با ما همراه باشید تا نحوه تمیز کردن مبل مخمل را به شما بیاموزیم. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه تمیز کردن مبل مخمل می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

روش اول | نحوه تمیز کردن مبل مخمل و پارچه‌های مخملی

 

پیش از شروع وسیله‌ی مورد نظر را با برس پارچه و یا یک پارچه‌ی بدون پرز پاک کنید و برس بزنید. با این کار کثیفی‌ها و پرزهای پارچه از بین می‌رود و کوبیدگی آن رفع می‌شود. این کار پارچه را برای لکه بری آماده می‌کند و کثیفی‌هایی که به آن چسبیده است را پیش از شروع به تمیز کردن لکه از بین می‌برد.

  • زمانی که لوازم جانبی را تمیز می‌کنید و برس می‌کشید حتماً به قسمت‌های گوشه‌ای یعنی جاهایی که ممکن است فلزی و سخت باشند دقت کنید و کثیفی و پرز را از بین ببرید.

 

 سری فرچه‌ای را با جاروبرقی برای تمیز کردن مبل مخمل روی آن بکشید.

مکش جارو هر گونه کثیفی و پرز را رفع می‌کند و سری فرچه‌ای آن کوبیدگی پارچه را رفع کرده و آن را برای تمیز شدن آماده می‌کند. به آرامی این کار را انجام دهید و فشار زیادی وارد نکنید تا مبادا پارچه پاره شود.

  • برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پارچه توسط لکه‌ها و کثیفی‌ها می‌توانید هفته‌ای یک‌بار برای تمیز کردن مبل مخمل با جاروبرقی اقدام کنید.

 

مخمل

 

دو قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با نصف فنجان آب‌لیمو مخلوط کنید تا لکه‌های موجود بر روی مبلمان را از بین ببرید.

شاید برای اینکه فوم بیشتری تهیه کنید به آب‌لیموی بیشتری نیاز داشته باشید. شما قرار نیست از قسمت مایع این مخلوط استفاده کنید پس نگران مایع اضافی آن نباشید.

  • اگر می‌خواهید به تمیز کردن مبل مخمل بپردازید، ممکن است به هنگام کار نیاز باشد جوش‌شیرین و آب‌لیموی بیشتری اضافه کنید.

مخمل

 

یک قاشق چای‌خوری پاک‌کننده‌ی ملایم را با دو فنجان آب برای تمیز کردن لباس‌ها و لوازم جانبی مخلوط کنید.

مطمئن شوید که به هنگام مخلوط کردن حباب‌های زیادی به وجود می‌آید. اگر بخواهید می‌توانید برای درست کردن فوم پاک کننده و آب بیشتری استفاده کنید.

مخمل

 

فوم موجود بر روی مخلوط را با یک پارچه‌ی بدون پرز بردارید.

کمی از این فوم را که توسط مخلوط به وجود آمده بردارید. به میزان زیادی از این فوم احتیاج نیست، تنها به‌قدری که بخش بالای پارچه بپوشاند.

مخمل

 

با پارچه‌ی بدون پرز فوم را روی نقطه‌ی موردنظر بمالید.

می‌توانید با قسمت خشک پارچه فوم زیادی را بگیرید. بگذارید این ناحیه خشک شود و بعد آن را با پارچه پاک‌کنید و یا با برس پارچه برس بکشید.

  • برای تمیز کردن مبل مخمل  باید فوم را به جهت خواب پارچه حرکت دهید.
  • باید این روش را اول بر روی یک قسمت کوچک که در دید قرار ندارد مثل آستر داخلی و یا سه جافی که در آن مخمل به کار رفته است و یا قسمتی از مبل یا وسیله‌ی جانبی که دیده نمی‌شود امتحان کنید.

مخمل

 

اجازه بدهید وسیله‌ی مورد نظر برای ۵-۳ ساعت خشک شود.

گرچه شاید به نظر برسد که این مخلوط سریع خشک می‌شود، اما کمی زمان بدهید تا فوم به طور کامل خشک شود و شکل مخمل به حالت اصلی‌اش بازگردد. در این مدت زمان از استفاده از وسیله و یا مبل مورد نظر خودداری کنید.

  • اگر لکه هنوز از بین نرفته است، یک‌بار دیگر فوم بر روی آن بمالید و بگذارید تا دوباره خشک شود. این کار را تا جایی که لکه محو شود ادامه دهید.

مخمل

از پوشش‌های محافظ برای مبل و لوازم جانبی استفاده کنید تا از ایجاد لکه‌های جدید جلوگیری شود.

می‌توانید در فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های مبلمان فروشی و یا به صورت آنلاین پوشش محافظ برای مبل پیدا کنید. این محافظ‌ها را باید از حتماً از فاصله‌ی حداقل ۶ اینچی (۱۵ سانتی‌متری) پارچه اسپری کنید و نباید پارچه را به اسپری آغشته کنید.

  • وقتی‌که اسپری خشک شد، مبل را با برس پارچه و یا پارچه‌ی بدون پرز تمیز کنید تا هر گونه کوبیدگی و چین‌وچروک رفع شود.
  • پوشش‌های محافظی همچون Scotchguard و Nano Protector که به طور مخصوص برای پارچه‌های حساس تهیه‌شده‌اند، راه‌حلی فوق‌العاده برای لوازم جانبی هستند که به سرعت تمیز می‌شوند. شما همچنین می‌توانید از اسپری محافظ مبل برای ضد آب شدن کفش‌های مخمل استفاده کنید.
  • استفاده از پوشش‌های محافظ ممکن است با شرایط گارانتی محصول شما در تضاد باشد، به همین جهت پیش از اسپری کردن این محلول‌ها بر روی وسیله‌ی مورد نظر اطلاعات مربوط به نگهداری از آن را کنترل کنید.

مخمل

روش دوم | شستن و خشک‌کردن مخمل

برچسب موجود بر روی وسیله‌ی مورد نظر را کنترل کنید.

این برچسب به شما بیشتر اطلاعاتی را که جهت تمیز کردن وسیله‌ی مخملی خود نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین نشان خواهد داد که مخمل از چیزی تشکیل شده است. چند نوع از مخمل مثل مخمل خالص، مخلوط پلی استر و مخمل شکسته وجود دارد.

  • اگر بر روی برچسب S وجود دارد باید با محلول‌های خشک و بدون استفاده از آب تمیز شود و به‌صورت حرفه‌ای تمیز شود.

مخمل

 

پارچه‌های مخمل خالص را به خشک‌شویی ببرید.

اگر وسیله‌ای از مخمل خالص دارید، بهترین راه برای تمیز کردن آن سپردن آن به خشک‌شویی است. در انجام‌ می‌توانند پارچه را تمیز کنند و در استفاده از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن کثیفی و لک از روی پارچه‌های حساس متخصص‌اند.

مخمل

 

مخمل شکسته یا پلی‌استر را در آب سرد با شوینده‌ی ملایم بشویید.

اگر وسیله‌ی مورد نظرتان از مخلوط مخمل پی استر و یا مخمل شکسته است، شستن آن با ماشین لباسشویی اشکالی ندارد. مطمئن شوید که لباسشویی بر روی گزینه‌ی آب سرد قرار دارد و از یک شوینده‌ی محافظ ملایم استفاده کنید.

مخمل

 

مخمل خود را برای جلوگیری از چروک شدن در یک کیسه‌ی توری ظریف بیندازید و یا آن را به تنهایی داخل لباسشویی بیندازید.

سایر پارچه‌ها می‌توانند در لباسشویی بر روی وسایل مخملی قرار گیرند و باعث ایجاد چروک و کوبیدگی در مخمل شوند. یک کیسه‌ی توری ظریف می‌توانند از پارچه محافظت کند و یا اینکه می‌توانید پارچه‌ی مخمل مورد نظر را به تنهایی داخل ماشین بیندازید.

  • این بهترین روش برای شستن لباس‌های مخملی و روبالشی‌ها و شال‌گردن‌های مخملی است.

مخمل

 

پارچه را صاف پهن کنید تا خشک شود.

مخمل هیچ‌گاه نباید در خشک‌کن خشک شود. یک سطح تمیز و صاف در نقطه‌ای خشک پیدا کنید تا پارچه یا لباس مخمل خود را بر روی آن پهن کنید. بسته به وزن وسیله‌ی مخمل خشک شدن آن به بیش از ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد پس صبور باشید. چند ساعت بعد آن را چک کنید و اگر فکر می‌کنید به طور کامل خشک نشده است آن را برعکس کنید.

مخمل

 

وسیله‌ی مخملی خود را در کمد آویزان کنید و یا آن را در کاور قرار دهید.

نگهداری لباس‌های مخمل به صورت در کمد از چروک شدن و شکستگی پارچه جلوگیری می‌کند. مطمئن شوید که سایر لباس‌های دیگر روی مخمل قرار نمی‌گیرند و به پارچه نمی‌کشند.

  • اگر وسیله‌ی جانبی مخمل خود مثل کفش یا کیف‌دستی را از ابتدا در کاور دریافت کردید هم‌اکنون برای نگهداری از آن نیز از همان کاور استفاده کنید. این از ورود کثیفی و پرز به پارچه جلوگیری می‌کند.

مخمل

روش سوم | اتو کردن مخمل

از دستگاه بخار برای از بین بردن چین‌وچروک‌ها استفاده کنید.

اگر لباس و دیگر وسیله مخملی‌تان دارای چین‌وچروک بر سطح خود است می‌توانید از دستگاه بخار با درجه‌ی کم برای رفع چروک استفاده کنید. بخار را از فاصله‌ی ۱۰ سانتی‌متری (۳٫۹ اینچی) پارچه اعمال کنید و آن را در جهت خواب پارچه اعمال کنید.

  • برای لوازمی مثل کفش و کیف که معمولاً ساختار خاصی دارند و لایه‌ای هستند بخار دادن چندان مناسب نیست. اگر این لوازم با چین و شکستگی مواجه می‌شوند می‌توانید این قسمت‌ها را برس بزنید یا داخل آن‌ها دستمال یا قالب قرار دهید تا شکل خود را حفظ کنند.

مخمل

 

وسیله‌ی مورد نظر را به هنگام دوش گرفتن با یک چنگک محکم در حمام آویزان کنید.

برای رفع برخی از چروک‌ها، بخار حاصل از آب داغ دوش عالی است و آن‌ها را مثل اول نو خواهد کرد. مراقب باشید که وسیله‌ی مورد نظر مرطوب نشود چون آب می‌تواند بر روی مخمل لکه بر جای بگذارد.

مخمل

 

اگر دستگاه بخار ندارید از گزینه‌ی بخار اتو استفاده کنید.

برای رفع چین و شکستگی‌ها می‌توانید از اتو درحالی‌که بر روی حالت بخار قرار دارد استفاده کنید. همچون دستگاه بخار اتو را نیز در فاصله‌ی ۱۰ سانتی‌متری (۳٫۹ اینچی) پارچه قرار دهید و آن را در جهت خواب پارچه استفاده کنید. مراقب باشید که اتو با مخمل تماس پیدا نکند.

مخمل

 

چروک‌ها عمیق را با یک تکه مخمل اضافی و دستگاه بخار یا اتو رفع کنید.

پارچه‌ی مخمل اضافی خود را روی میز اتو به صورتی که پرزهای آن رو به بالا باشد قرار دهید. سپس وسیله‌ی مخمل خود را به صورتی که پرزها رو به زیر باشد روی مخمل قبلی بیندازید. دستگاه بخار و یا اتویی را که روی حالت بخار قرار داده‌اید به مدت ۱۵ ثانیه بر روی مخمل فوقانی حرکت دهید، این کار را تا جایی که چروک رفع شود ادامه دهید.

مخمل


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که تا حد امکان از کثیف شدن مبل مخملی و سایر چیزهایی که از مخمل ساخته شده است جلوگیری کنید و اگر ناخواسته مبل شما کثیف شد می‌توانید از روش‌های معرفی شده برای تمیز کردن مبل مخمل بهره ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.