خرگوش‌ها به‌طور طبیعی تمایل دارند که بیماری خود را پنهان کنند، مهم‌ترین عاملی که باعث سالم نگه‌داشتن آن‌ها می‌شود این است که سریعاً بیماری او را تشخیص داد و او را درمان کرد. اگر متوجه شدید که خرگوش شما بیمار است باید او را هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید، در این مطلب از مجله پین‌ورک سعی داریم شما را با تشخیص و درمان بیماری خرگوش و نحوه درمان آن آشنا سازیم.

قدم اول | شناخت و درمان بیماری خرگوش

درمان بیماری خرگوش

۱ . مراقب رفتارهای خرگوش باشید.

برای درمان بیماری خرگوش همهٔ خرگوش‌ها دوستانه رفتار نمی‌کنند، اما اگر خرگوش شما بازی می‌کند و ناگهان متوقف می‌شود ممکن است این حالت نشانه چیزی باشد که باید مراقب رفتارهای او باشید شاید زیادی غذاخورده است یا بی‌حال است.

درمان بیماری خرگوش

۲ . بر غذا خوردن خرگوش نظارت کنید.

برای درمان بیماری خرگوش اگر خرگوش شما به‌طور عادی و معمول غذا نمی‌خورد ممکن است بیمار باشد. مقدار غذای خورده شده توسط خرگوش دقت کنید و با دفعه ماقبل آن مقایسه کنید اگر کمتر شده باشد ممکن است خرگوش دچار مشکلی شده است. به‌اندازه و شکل مدفوع خرگوش دقت کنید در حالت نرمال باید اندازه آن‌ها بزرگ و گرد باشند، اگر کوچک و نامتقارن و شل بودن احتمال دارد خرگوش شما بیمار شده باشد.

شناخت بیماری و درمان خرگوش

۳ . گوش دادن به صدای سابیدن دندان

اغلب اوقات خرگوش شما وقتی خوشحال است دوست دارد با دندان خود صدایی را تولید کند و دندان‌های خود را به هم بسابد و صدایی نرم تولید کند اما توجه داشته باشید که اگر این صدا بلندتر از حد معمول بود می‌تواند نشانه این باشد که خرگوش شما بیمار است.

شناخت بیماری خرگوش

۴ . آزمایش‌های بیماری

خرگوش خود را برای درمان بیماری خرگوش آزمایش کنید، مثلاً اگر دمای خرگوش مابین ۱۰۱ تا ۱۰۳ درجه فارنهایت باشد حال خرگوش شما خوب است وگرنه خرگوش شما بیمار است.

  • حتماً باید از یک دامپزشک بخواهید درجه حرارت خرگوش شمارا اندازه‌گیری کند تا بتوانید مراحل بعدی را طی کنید.
  • برای اندازه‌گیری درجه حرارت خرگوش خود باید او را به پشت بخوابانید سپس پاهای خرگوش خود را محکم نگه‌دارید که لگد نزند سپس به‌آرامی دماسنج را وارد بدن خرگوش کنید و دمای بدن وی را اندازه‌گیری کنید.
  • اگر دمای خرگوش شما بالا است باید آن را پایین بیاورید برای این کار حوله سردی را کنار گوش خرگوش قرار دهید تا دمای بدن آن به ۱۰۴ کاهش یابد.

 

قدم دوم | درمان بیماری دندان

درمان خرگوش

۱ . بیماری دندان را تشخیص دهید.

برای درمان بیماری خرگوش ایجادشده در دندان‌ها ممکن است به خاطر تغذیه نامناسب یا ساییدن بیش‌ازحد دندان‌ها به یکدیگر باشد که اگر به‌موقع درمان نشود ممکن است به خاطر این بیماری خرگوش دست از غذا خوردن بردارد و بیماری دیگری هم مبتلا شود.

  • علائم بیماری دندان عبارت‌اند از: کم شدن اشتها، ریزش مو روی چانه و گردن، لک زدن و افتادگی مو. شاید خرگوش اشتها به خوردن داشته باشد ولی نتواند غذا را بخورد مثلاً به غذا نزدیک شود و دوباره از آن دور شود.
  • اگر اعتقاددارید که خرگوش شما مشکل دندان دارد، گونه‌های خرگوش را به‌آرامی مالش دهید اگر خرگوش احساس درد و ناراحتی کرد سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

تیمار خرگوش

۲ . به خرگوش خود غذای نرم دهید.

تا زمانی که می‌خواهید به دامپزشک مراجعه کنید به خرگوش خود غذای نرم ازجمله: کدو، غذای بچه و سبزی به او بدهید. همچنین می‌توانید از سرنگ‌های تغذیه‌ای برای تغذیه خرگوش خود استفاده کنید.

  • برای استفاده از سرنگ تغذیه‌ای خرگوش خود را درون حوله بپیچانید و سر آن را با دستان خود نگه‌دارید و انگشتان خود سر او را نگه‌دارید.
  • سرنگ را در بین فاصله دندان‌های خرگوش نگه‌دارید و با واردکردن مقدار ۰٫۲ تا ۰٫۵ میلی‌‌لیتر غذا، مواد غذایی به خرگوش خود بدهید توجه داشته باشید که بیش از ۱ میلی‌تر غذا به خرگوش خود ندهید زیاد ممکن است در این حالت خرگوش خفه شود سپس به او به مقدار ۵ تا میلی‌لیتر آب بدهید.

درمان بیماری خرگوش

۳ . خرگوش را نزد دامپزشک ببرید.

برای درمان بیماری خرگوش درنهایت پس از مراقبت‌های که از او در خانه انجام دادید باید او را به دامپزشک ببرید. مراجعه به دامپزشک باید اگر هم مشکلی برای خرگوش شما وجود نداشته باشد باید به‌صورت سالیانه صورت بگیرد.

 

قدم سوم | درمان درد گاز گرفتن

شناخت و درمان بیماری خرگوش

۱ . به دنبال علائم گاز معده باشید.

در درمان بیماری خرگوش مانند سایر اختلالات دیگر، درد ناشی از گاز معده باعث عدم اشتها در خرگوش می‌شود، آنچه باعث می‌شود که مشکلی در معده وجود دارد صدای بلند و لرزان در نواحی روده است در این حالت خرگوش شما روی زمین دراز می‌کشد و شکم خود را روی زمین فشار می‌دهد.

  • مشکلات دستگاه گوارش خرگوش معمولاً با کاهش شدید یا توقف تولید مدفوع همراه است، مواد آبکی تغذیه خرگوش را زیاد کنید و سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.
  • معمولاً علت این درد این است که دمای بدن خرگوش پایین آمده است. اگر دمای بدن خرگوش به کمتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت برسد خرگوش دچار این عارضه می‌شود.

شناخت بیماری خرگوش

۲ . خرگوش را گرم‌ کنید.

شما باید درجه حرارت بدن خرگوش را خنثی کنید برای این کار سعی کنید خرگوش را روی یک پد گرم نه داغ بپیچید. همچنین خرگوش را با بغل کردن و دمای بدن خود نیز می‌توانید گرم‌کنید.

شناخت و درمان بیماری خرگوش

۳ . خرگوش را ماساژ دهید.

یک ماساژ ملایم در ناحیه شکم می‌تواند درد ناحیه معده و روده حاصل از گازمعده را تسکین ببخشد. این کار را مرتباً بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 

قدم چهارم | درمان کنجی سر

درمان بیماری خرگوش

۱ . کجی سر را تشخیص دهید.

کج بودن سر نوعی اختلال خطرناک محسوب می‌شود که به‌عنوان کژگردنی هم شناخته می‌شود این اختلال در اثر عفونت گوش داخلی رخ می‌دهد و خرگوش تعادل در ناحیه سر خود را از دست می‌دهد. در این اختلال احساس گیجی و سرگیجه به خرگوش دست می‌دهد و چشمانش سیاهی برود.

درمان بیماری خرگوش

۲ . از خرگوش مراقبت کنید.

در درمان بیماری خرگوش برای کم شدن درد یا آسیب این اختلال راهی وجود ندارد اما باید تمام تلاش خود را بکنید که آسیب کمتری به خرگوش وارد شود برای این کار یک محفظه حوله‌ای یا از چیز نرم دیگری تهیه کنید تا خرگوش در صورت غش کردن کمتر آسیب ببیند.

  • اگر خرگوش شما قادر به غذا خوردن نیست با سرنگ تغذیه به او غذا بدهید.

شناخت بیماری خرگوش

۳ . مرتباً خرگوش خود را پیش دامپزشک ببرید.

کجی سر می‌تواند برای اغلب چند ماه پایدار بماند. برخی از دامپزشکان بی‌تجربه توصیه می‌کنند که خرگوش خود را بکشید. اما اگر نخواستید این کار را انجام دهید ممکن است خرگوش شما درمان شود.

 

قدم پنجم | درمان جراحات

شناخت بیماری و درمان خرگوش

۱ . درمان ناخن شکسته و خونریزی آن

پنجه را در حوله نرم قراردادِ و فشار به آن وارد کنید و با پایان خونریزی فشار را متوقف کنید. سپس ناخن شکسته را جدا کرده و جای آن را تمیز کنید تا باکتری وارد زخم نشود.

  • برای توقف خونریزی از پودر استیک، آرد یا صابون برای این کار استفاده کنید.

درمان بیماری خرگوش

۲ . درمان استخوان شکسته

در درمان بیماری خرگوش برای استخوان شکسته کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید، فقط باید به دامپزشک مراجعه کنید. اگر دامپزشک در دسترس نبود سریعاً او را به مرکز درمانی ببرید و در حد امکان خرگوش را از حرکت بازدارید.

  • غذا و آب را در نزدیکی و خرگوش را در فضایی بسته قرار دهید.

درمان خرگوش

۳ . در صورت وجود مشکلی چشمی به دامپزشک مراجعه کنید.

در درمان بیماری خرگوش به‌هیچ‌عنوان اگر مشکلی برای چشمان خرگوش شما به وجود آمد به آن دست نزنید و آن را نزد دامپزشک ببرید. تنها کاری که باید در این موقع شما انجام دهید این است که تکه پنبه‌ای را با آب گرم مرطوب کرده و با آن چشمان خرگوش را تمیز کنید.

شناخت بیماری و درمان خرگوش

۴ . درمان زخم گاز گرفتن

برای درمان بیماری خرگوش ،اگر دو خرگوش در خانه ‌دارید باید این نکته را بدانید که خرگوش اغلب یکدیگر را گاز می‌گیرند، شاید جای این‌گونه زخم آن‌قدر حاد به نظر نرسد اما ممکن است باعث شود باکتری در آن ناحیه جمع شود و وضعیت بدتر شود. اگر جای زخم خونریزی کرد سعی کنید جلوی خونریزی را متوقف کنید و به دامپزشک مراجعه کنید.

  • برای متوقف کردن خونریزی با یک حوله روی زخم فشار وارد کنید.
  • پس از متوقف شدن خونریزی، آن ناحیه را با Nolvasan بشویید سپس نئوسپورین و پماد آنتی‌بیوتیک را اعمال کنید. از نئوسپورین پلاس استفاده نکنید.

مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع درمان بیماری خرگوش پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    محدثه 15-07-2020

    سلام خرگوش من باهام بازی میکنه و باز دراز میکشه ایامشکلیه