دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان : حبوانات خانگی گرمای خاصی به خانه میدهند و بودنشان در خانه اتفاق هیجان انگیزی ست اما شما به عنوان صاحب آنان باید مراقب آسیب های احتمالی باشید. گاهی پیش می آید که در اثر برخورد با بعضی وسایل آسیب می بینند و یا با راه رفتن روی مبل و کانتر آشپزخانه، زحمت نظافت خانه را دو برابر می کنند. علاوه بر  اینکه پین ورک میتواند زحمت این نظافت را به عهده بگیرد و خانه ی شما را تمیز کند، بهتر است به حیوان یاد بدهید که از بعضی وسایل دور بماند و عادات نادرست خود را کنار بگذارد.

پین ورک روش های  ساده ای برای دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان پیدا کرده و برای شما خلاصه کرده است:

الف) جایی گرم و نرم برای دوست وفادار

۱) مکانی راحت برای پاپی محبوب

تخت حیوان خانگی

اگر یک مکان نرم و راحت برای حیوان در نظر بگیرید، به تدریج به دوری از مبلمان و صندلی ها عادت می کند. حیوانات هم مثل ما لم دادن به یک مبل گرم و راحت را به زمین سخت ترجیح می دهند. بنابراین اگر جای راحتی نداشته باشند به این راحتی ها از مبلمان دل نمی کنند.

۲) خانه ی موردعلاقه ی پیشی ها

خانه گربه

بالا رفتن گربه ها از وسایل دردسر بزرگی ست. بنابراین بهتر است خانه ای برایش در نظر بگیرید که بخشی از آن کمی از زمین ارتفاع داشته باشد تا گربه بتواند به راحتی بالا و پایین بپرد. این جعبه ها به گربه اجازه ی بالا و پایین پریدن را میدهند.

۳) یک صندلی را به حیوان بدهید.

صندلی مخصوص حیوان خانگی

اگر حیوان شما به هیچ قیمتی راضی نمی شود که در تخت خودش بخوابد، یکی از صندلی ها، مثلا یک مبل قدیمی را به او بدهید و به او یاد بدهید که فقط حق استفاده از همان بخش از مبلمان را دارد.
*بعضی حیوانات برای اینکه بدانند حق استفاده از چه وسایلی را دارند نیاز به آموزش مداوم دارند. پس خسته نشوید و برای سالم ماندن وسایل و دور کردن حیوان خانگی از وسایل و مبلمان با آنها کنار بیایید.

مقالات مرتبط:

  1. نکات طلایی رژیم غذایی سگ‌های خانگی که باید بدانید!
  2. ساده ترین روش های کاهش ترس حیوان خانگی از جاروبرقی
  3. دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان با کمترین دردسر
  4. انواع بیماری سگ‌ + راهنمای درمان بیماری سگ‌ها
  5. حیوانات خانگی در زمستان به این مراقبت ها نیاز دارند
  6. خوشحالی سگ تان چقدر اهمیت دارد؟
  7. بهترین حیوان خانگی مناسب شما
  8. شستن سگ در ۱۵ دقیقه

۴) حیوان را گول بزنید

غذا برای حیوان خانگی

هر زمان که حیوان از مبلمان و صندلی هایی که حق استفاده از ان ها را ندارد، استفاده کرد بلافاصله اسباب بازی محبوب یا تکه ی کمی از غذای موردعلاقه اش را روی صندلی مخصوص خودش بگذارید و او را تشویق کنید تا همیشه از همین صندلی استفاده کند.

۵) شب ها حیوان را رها نگذارید.

جای خواب حیوان خانگی

ممکن است حیوان خانگی شما عادت داشته باشد شب ها در کنار شما بخوابد. باید او را عادت دهید که به جای خواب خودش برگردد و حق خوابیدن در هر جای خانه را ندارد. میتوانید او را شب ها در قفس و یا تخت خودش بگذارید و با روش هایی او را مجبور کنید که از انجا خارج نشود.

۶) جنگ اول بهتر از صلح آخر

عادت های حیوان خانگی

اگر به تازگی صاحب یک حیوان خانگی شده اید بهتر است از همان روزهای اول به او یاد بدهید که اجازه ی استفاده از چه وسایلی را ندارد.این کار در ابتدای کار بسیار راحت تراز زمانی خواهد بود که حیوان به استفاده از مبلمان و صندلی عادت کرده است.

ب) کاری کنید مبلمان جلب توجه نکند.

۱) به هیچ وجه غذا یا خوراکی روی مبلمان نگذارید.

گذاشتن غذا روی مبل

گاهی پیش می اید که گربه ها از کانتر آشپزخانه بالا میروند زیرا عادت کرده اند در آنجا غذا پیدا کنند. هرگز خوراکی و وسایل جذاب را نزدیک مبلمان و مکان هایی که نسبت به ورود حیوان به انجا حساس هستید، قرار ندهید.

۲) از چسب های دوطرفه استفاده کنید.

چسب دوطرفه

برای اینکه مبلمان راحت به نظر نرسد میتوانید از دکورهای چوبی یا بالشتک های مبلمان به عنوان تله استفاده کنید. به این صورت که روی آنها یک یا دو ردیف چسب نواری دو طرفه بزنید و روی کانتر و مبلمان بگذارید. احساس چسبندگی هنگام برخورد با چسب ها برای حیوان ناخوشایند است و از نزدیک شدن به انها دوری می کند. خیالتان راحت باشد که این چسب ها آسیبی به حیوان و وسایل خانه نمی زنند.

۳) از الومینیوم استفاده کنید.

استفاده از الومینیوم

پوشاندن سطح صندلی ها با آلومینیوم یکی دیگر از راهکارهایی ست که میتواند حیوان را دور نگهدارد. زیرا نشستن روی سطح آن ناراحت کننده و همراه با صدای اضافی است. این کار آسیبی به حیوان نخواهد زد.

۴) استفاده از صندلی های تاشو

صندلی تاشو

یکی دیگر از روش های دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان این است که هنگامی که از صندلی ها استفاده نمی کنید آن ها را جمع کنید. صندلی های کانتر آشپزخانه معمولا چنین قابلیتی دارند. این کار علاوه بر اینکه استفاده ی حیوان از صندلی را محدود می کند باعث می شود که برای بالا رفتن از کانتر نیز نتوانند از صندلیها کمک بگیرند.

۵) کلک های کوچک برای اعضای کوچک

ترساندن حیوان خانگی

بد نیست گاهی به حیوان کلک بزنید. مثلا می توانید از کلک قوطی استفاده کنید. تعدادی قوطی را به شکلی که با کمترین لرزش بهم بریزند، روی هم قرار دهید. زمانی که حیوان به مبلمان و قوطی ها نزدیک شود با ریزش انها میترسد و کمتر به مبلمان نزدیک می شود.

ج) دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان با آموزش دستورات مختلف به حیوان

۱) با حرکات دست بعضی دستورات را به حیوان خانگی یاد بدهید.

دستور دادن به حیوان خانگی

معمولا سگ ها در این زمینه یادگیری سریعتری نسبت به گربه ها دارند و مطیع تر هستند. ممکن است زمانی که حیوان درحال بالا رفتن از کانتر و یا نشستن روی مبلمان است، به طور فیزیکی نتوانید او را جدا کنید و با با عصبانیت او مواجه بشوید. اگر این کار را با اشاره و بعضی فرمان ها انجام دهید دردسر کمتری خواهید داشت.

۲) ” کافیه ” !!!

تربیت سگ

زمانی که متوجه می شوید حیوان در حال پریدن روی مبلمان و یا سایر وسایل است با صدای ملایم و آرامی به او کلماتی مانند: ” کافیه ” یا  “نه” یا هر چیز دیگری که که او را متوجه شما می کند بگویید و سعی کنید با دست و تاکید می کنیم با ملایمت، حیوان را به عقب هل دهید تا جایی که از کاناپه و مبلمان دور شود.

۳)جایزه بدهید

خوراکی حیوان خانگی

سگ ها عاشق جایزه گرفتن هستند. هر زمان که سگ از دستور شما اطاعت می کند و با شنیدن صدای شما از مبلمان و سایر وسایل دور می شود، جایزه ای برایش در نظر بگیرید. پس از مدتی حیوان عادت می کند که بدون پاداش و فقط با شنیدن صدای شما به مبلمان نزدیک نشود.

د) روش های جایگزین

۱) حیوان را سرگرم کنید

سرگرم کردن حیوان خانگی

اگر حیوان مرتبا سعی می کند با وسایل خانه  بازی کند به این معنی ست که سرگرمی جالبی ندارد. بهتر است اسباب بازی و لوازمی برایش در نظر بگیرید و با روش های مختلف او را سرگرم کنید.

۲) از اسپری های بودار کمک بگیرید.

اسپری بودار

سگ ها و گربه ها از بوی مرکبات و سیب گندیده بیزارند. یک اسپری با بوی مرکبات تهیه کرده و مدتی به مبلمان، کانتر و هر جایی که حیوان نباید به ان وارد شود بزنید. این کار حیوان را از وسایل دور نگه میدارد و به تدریج حواس او را از نشستن روی مبلمان پرت می کند.

۳) وقتی در خانه نیستید

تنها گذاشتن حیوان خانگی

هنگامی که در خانه نیستید حیوان را به بخشی از خانه محدود کنید. به این صورت که حیوان را در یک یا دو محل تودرتو قرار دهید به گونه ای که آب و غذای کافی داشته باشد و سرما یا گرمای هوا او را اذیت نکند و البته، به بخش های اصلی خانه و مبلمان نیز دسترسی نداشته باشد.

فراموش نکنید که دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان، و همچنین تربیت او ممکن است به نژاد حیوان نیز مربوط باشد. بعضی نژادها بسیار بازیگوش اند و به این راحتی ها تسلیم نمی شوند در حالیکه بعضی دیگر، آرام و گوشه گیرند و همان روزهای اول قوانین خانه را می پذیرند.

خوندن مجله ی پین ورک، زحمت نگهداری از حیوان خانگی رو کم می کنه  🙂

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.