فضای سرویس بهداشتی شما باید به‌گونه‌ای باشد که شما در آن راحت باشید و امکان استفاده از آن‌هم راحت باشد، بنابراین طراحی داخلی یک سرویس بهداشتی نیازمند فضای مناسب و توجه به جزئیات است. برای همین هم باید اول با چیدمان وسایل آن شروع کنید از وسایل حمام مانند دوش، وان، توالت و روشویی تا وسایل جانبی دیگر. سپس یک نقشه برای حمام خود طراحی کنید و آن را با فضای خود شکل دهید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع دیزاین حمام می‌پردازیم.

 

قدم اول | تعیین چیدمان برای دیزاین حمام

 

۱ . در سرویس بهداشتی خود یک منطقه مرطوب و منطقه خشک داشته باشید.

در دیزاین حمام منظور از منطقه خشک و مرطوب جایی است که کف آن منطقه است مثلاً درجایی که دوش و وان وجود دارد آن منطقه مرطوب است و درجایی مانند رختکن منطقه خشک است. بین منطقه خشک و مرطوب فاصله مناسب ایجاد کنید. برای مثال، منطقهٔ مرطوبی داشته باشید که توالت در کنار دوش و روشویی وجود دارد. برای همین هم باید رختکن و قفسه حوله را در کنار یا پشت درب ایجاد کنید تا منطقه خشک شکل بگیرد. همچنین برای ایجاد یک منطقه خشک از پادری هم می‌توانید استفاده کنید.

دیزاین حمام

۲ . برای حفظ حریم خصوصی توالت را در مکانی جداگانه قرار دهید.

برای دیزاین حمام یکی از گزینه‌های رایج قراردادن شیر آب در کنار توالت فرنگی در حمام است البته باید در نظر داشته باشید که توالت در مکانی جدا از حمام و دوش باشد تا حریم خصوصی حفظ شود. این کار به شما فضایی بیشتری در حمام می‌دهد تا امکان استفاده از وان را هم داشته باشید. اگر نمی‌توانید منطقه‌ای جداگانه برای توالت ایجاد کنید، بین توالت و دوش یک نصفه دیوار بکشید.

دیزاین حمام

۳ . اگر فضای کافی دارید برای حمام وان قرار دهید.

یک وان با گوشه‌های گرد می‌تواند درخشندگی خاصی داشته باشد و فضای کمتری را اشغال کند اما یک وان با گوشه‌های مربعی فضای بیشتری را اشغال می‌کند اما ازنظر طراحی زیبایی بیشتری دارد. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که بعضی از وان‌ها بدون دوش هستند و دوش را باید جداگانه تهیه کنید.

دیزاین حمام

۴ . اگر فضای محدودی دارید، فقط از دوش استفاده کنید.

اگر فضای زیادی در حمام خود ندارید و می‌خواهید در استفاده از فضا صرفه‌جویی کنید، دوش ایستاده بهترین گزینه ممکن است. اگر در انتخاب دوش و سرامیک حمام دقت داشته باشید می‌توانید فضایی لوکس و مدرن را برای حمام خود به ارمغان آورید.

دیزاین حمام

۵ . روشویی را نزدیک توالت قرار دهید.

این کار باعث می‌شود که شخص وقتی از توالت استفاده می‌کند به‌راحتی بتواند دستان خود را بشوید، روشویی را در جلوی توالت یا در کنار آن قرار دهید. روشویی را خیلی دور از توالت قرار ندهید، زیرا این کار استفاده از آن بسیار ناخوشایند می‌کند.

نحوه چیدمان حمام

۶ . از دیواره‌های تقسیم‌کننده بین توالت و دوش استفاده کنید.

اگر فضای کافی برای جدا کردن توالت و دوش ندارید می‌توانید از دیواره تقسیم‌کننده برای این کار استفاده کنید، ارتفاع این دیواره‌ها به‌گونه‌ای هستند که به سقف نمی‌رسند اما برای جداسازی فضاها بسیار مناسب است.

دیزاین سرویس بهداشتی

۷ . اگر امکان دارد از پنجره به‌عنوان نورگیر طبیعی استفاده کنید.

اگر امکان دارد یک پنجره کوچک در کنار روشویی یا وان قرار دهید، به شیشه پنجره بچسب بزنید تا از بیرون به داخل دید نداشته باشد. اگر پنچره‌ای در کنار دوش دارید حتماً از برچسب استفاده کنید تا شیشه مبهم باشد. همچنین برای داشتن نور طبیعی از نورگیر سقف استفاده کنید.

دیزاین حمام

۸ . مطمئن شوید که فضای کافی برای باز و بسته شدن درب وجود دارد.

عرض درب‌های حمام معمولاً بین ۷۱ تا ۹۱ سانتی‌متر است که باید تا وسیله نزدیک به آن بین ۶۰ الی ۹۰ سانتی‌متر هم فاصله باشد تا در هنگام باز و بسته شدن درب مشکلی ایجاد نشود. اگر فضای کوچکی دارید از درب‌های کشویی هم می‌توانید استفاده کنید.


مقالات مرتبط :


قدم دوم | انتخاب وسایل حمام

دکوراسیون حمام

۱ . برای صرفه‌جویی در فضا از توالت فرنگی دیواری استفاده کنید.

اگر می‌خواهید فضای کمتری روی زمین اشغال کنید پیشنهاد ما استفاده از توالت فرنگی‌های دیواری است، این‌گونه توالت‌ها روی دیوار نصب می‌شوند و نسبت به توالت‌های زمینی فضای کمتری را اشغال می‌کنند. این‌گونه توالت‌ها را باید در ارتفاعی مناسب تنظیم کنید تا همه بتوانند به‌آسانی از آن استفاده کنند. تفاوت توالت‌های زمینی و دیواری در اشغال کردن فضا است و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

دکوراسیون دستشویی

۲ . برای محوطه حمام برای داشتن فضایی زیبا از اتاقک شیشه‌ای استفاده کنید.

با استفاده از اتاقک شیشه‌ای که درب آن به‌صورت کشویی باز و بسته می‌شود ظاهری زیبا برای حمام خود به ارمغان بیاورید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اتاقک شیشه‌ای نسبت به پرده و دیواره تقسیم‌بندی گران‌تر است. در بعضی از موارد لازم نیست که تمام اتاقک را شیشه‌ای کنید، فقط آنجایی را که می‌خواهید وارد و خارج شوید را پنل شیشه‌ای کار بگذارید. در این موارد بهتر است از ریل کشویی استفاده کنید تا فضای کمتری را اشغال کند.

دکوراسیون سرویس بهداشتی

۳ . اگر به دنبال تجملات هستید، وان ایستاده را فراموش نکنید.

این‌گونه وان‌ها نشانه تجمل هستند، وان‌های ایستاده به دیوار یا زمین متصل نمی‌شوند.

دکوراسیون حمام

۴ . برای صرفه‌جویی در فضا از روشویی دیواری یا روشویی گرد استفاده کنید.

اگر فضای کوچک و کمی دارید به دنبال روشویی گرد یا کابینتی بگردید که فضای کمتری را نسبت به روشویی‌های معمولی اشغال می‌کنند همچنین می‌توانید روشویی را به دیوار نصب کنید تا روی دیوار شناور باشند. اگر فضای شما باریک است روشویی دیواری یکی از بهترین گزینه هست، اگر فضایی کمی گسترده‌تر دارید روشویی گرد با پایه‌های باریک پیشنهاد می‌شود. برای اینکه فضایی هم برای نگهداری وسایل جانبی داشته باشید می‌توانید از روشویی کابینتی استفاده کنید.

چیدمان حمام

۵ . به سراغ حوله خشک‌کن بروید.

از حوله خشک‌کن‌هایی استفاده کنید که روی دیوار نصب می‌شوند تا فضای زیادی را اشغال نکنند و آن را برای انواع حوله بزرگ و کوچک تقسیم‌بندی کنید. ارتفاع حوله خشک‌کن را تا شانه‌های خود قرار دهید تا به‌راحتی بتوانید حوله را روی آن قرار دهید. در صورت نداشتن فضای کافی روی دیوار، جای قرارگیری حوله را پشت درب سرویس بهداشتی قرار دهید. البته باید جاحوله‌ای نزدیک دوش داشته باشید که فضاهای دیگر سرویس بهداشتی خیس نشود.

چیدمان سرویس بهداشتی

۶ . شیرهای متناسب با روشویی انتخاب کنید.

به دنبال شیرآلات مناسب باشید که نه خیلی بزرگ و یا بلند برای روشویی شما باشد. برای صرفه‌جویی در فضا به دنبال شیرهایی باشید که روی دیوار نصب می‌شوند. برای داشتن ظاهری زیباتر در سرویس بهداشتی سعی کنید شیرآلات هم‌رنگ با حوله خشک‌کن و روشویی انتخاب کنید.

چیدمان دستشویی

۷ . از جا دستمال مطابق با دکور خود استفاده کنید.

در دیزاین حمام به دنبال جا دستمال باشید که هم‌رنگ سایر وسایل ازجمله حوله خشک‌کن و شیرآلات باشد، جا دستمال را روی دیوار و در کنار توالت و جایی که به آن دسترسی پیدا کرد نصب می‌کنند. اگر نمی‌خواهید آن را روی دیوار نصب کنید از استند دستمال استفاده کنید.

 

قدم سوم | انتخاب لوازم جانبی سرویس بهداشتی

چیدمان سرویس بهداشتی

۱ . سبدی را برای نگهداری وسایل تهیه کنید.

در دیزاین حمام برای اضافه کردن فضای بیشتری به حمام خود و نگهداری وسایل حمام ازجمله؛ شامپو، دستمال و سایر وسایل از سبدهای چوبی می‌توانید استفاده کنید. همچنین این سبدها برای نگهداری حوله‌های اضافی بسیار مناسب هستند.

چیدمان حمام

۲ . قفسه‌ای در پشت و بالای توالت فرنگی اضافه کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های اضافه کردن فضای به حمام برای نگهداری وسایل نصب قفسه است، توجه داشته باشید که عرض این قفسه باید به‌اندازه عرض توالت فرنگی باشد. قفسه‌های بالای روشویی هم گزینهٔ مناسبی برای نگهداری وسایل حمام هستند، برای این کار از یک قفسه بلند و نه خیلی پهن استفاده کنید. از این قفسه می‌توانید به‌عنوان آینه هم استفاده کنید و یا جلوی آن صابون و مسواک را نگهداری کنید که ایده خوبی به نظر می‌رسد.

دکوراسیون حمام

۳ . برای روشویی آینه قرار دهید.

یک آینه را پشت روشویی قرار دهید تا هم فضای سرویس بهداشتی بزرگ‌تر دیده شود و هم استفاده افراد از سرویس به سهولت انجام پذیرد. اگر برای نصب آینه مکان مناسبی ندارید می‌توانید آن را در پشت درب حمام نصب کنید، در اینجا استفاده از آینه تمام‌قد ایده خوبی است.

دیزاین سرویس بهداشتی

۴ . در صورت وجود فضای کافی صندلی قرار دهید.

در دیزاین حمام اگر در سرویس بهداشتی خود فضای کافی دارید یک صندلی در کنار روشویی قرار دهید. جنس صندلی انتخاب‌شده بهتر است از نوع چوبی، فلزی یا پلاستیکی باشد و همچنین مطمئن شوید که ضد آب است. اگر با گذاشتن صندلی داخل حمام احساس می‌کنید فضا کوچک‌تر شد آن را حذف کنید.

 

قدم چهارم | ایجاد نقشه طراحی

دیزاین حمام

۱ . ایده‌های مجلات دکوراسیون را دنبال کنید.

مجلات و وب‌سایت‌های دکوراسیون داخلی راه‌حل مناسبی برای الهام گرفتن از ایده‌های آن‌هاست و دیزاین حمام وجود دارد. به‌خصوص آن‌هایی که به دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی می‌پردازند.

دیزاین دستشویی

۲ . از دستیار طراح دکوراسیون آنلاین کمک بگیرید.

برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی زیادی وجود دارند تا شما بتوانید به‌راحتی با آن‌ها طراح دلخواه خود را پیاده کنید و با مدل‌سازی‌های مختلف از نوع چیدمان سرویس بهداشتی خود مطلع شوید. برخی از این سرویس‌ها رایگان هستند و برخی دیگر برای استفاده از آن‌ها باید پول بپردازید. این‌گونه سرویس‌ها علاوه بر مدل‌سازی فضای شما، وسایل حمام را در اختیار شما قرار می‌دهند تا دکوراسیون واقعی‌تر از نوع حمام خود داشته باشید.

دیزاین سرویس بهداشتی

۳ . طرح دکوراسیون خود را روی کاغذ بکشید.

در دیزاین حمام اگر بازهم از سرویس‌های آنلاین نتوانستید استفاده کنید باید به سراغ کاغذ و قلم بروید با کشیدن دکوراسیون خود آن‌ها را طراحی کنید. البته این کار زیاد سختی نیست فقط نیازمند کمی خلاقیت است که چگونه از فضاها استفاده کنید

دیزاین حمام

۴ . با یک طراح دکوراسیون مشورت کنید.

اما در آخر پس اینکه دکوراسیون پیشنهادی خود را طراحی کردید بهتر است آن را با یک طراح دکوراسیون خبره در میان بگذارید تا او ایرادات و یا راهنمایی بیشتری انجام دهد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.