سگ ها از جمله وفادارترین حیوانات خانگی هستند که خیلی زود با صاحب خود احساس رفاقت می کنند و از هر نژادی که باشند شما را پشیمان نمی کنند. محبت سگ به انسان غیرقابل انکار است و سلامت روانی و جسمی او تاثیر زیادی در روحیه اش دارد. بهتر است اوقات خوشی را با سگ دوست داشتنی خود بگذرانید و به همان اندازه که سگ شما را دوست دارد، برای نشاط و شادی او وقت بگذارید. اگر از سگ نگهداری می کنید قطعا راه های بسیاری برای خوشحالی و نگهداری از سگ خود می شناسید اما بد نیست پیشنهادات پین ورک را هم بخوانید:

الف) نگهداری از سگ : سلامت روانی سگ

۱) سرگرمی مناسبی برای اوقات تنهایی سگ در نظر بگیرید.

سرگرم کردن سگ

سگ ها به طور طبیعی علاقه ی زیادی به انجام کارهای مختلف دارند و اگر آن ها را به حال خود رها کنید دچار کسلی و ناراحتی می شوند.
حس بویایی سگ ها بسیار قوی است و بوهای مختلف شیطنت آن ها را به شدت تحریک می کند. یکی از بازی هایی که می توانید برای خوشحالی سگ در خانه انجام دهید، این است که خوراکی موردعلاقه اش را در جایی قرار دهید که مجبور شود با حس بویایی آن را پیدا کند.*یکی دیگر از بازی ها، قرار دادن غذا در محفظه یا ظرفی ست که به راحتی در دسترس نباشد و حیوان را درگیر کند.

مقالات مرتبط:

  1. نکات طلایی رژیم غذایی سگ‌های خانگی که باید بدانید!
  2. ساده ترین روش های کاهش ترس حیوان خانگی از جاروبرقی
  3. دور کردن حیوان خانگی از وسایل خانه و مبلمان با کمترین دردسر
  4. انواع بیماری سگ‌ + راهنمای درمان بیماری سگ‌ها
  5. حیوانات خانگی در زمستان به این مراقبت ها نیاز دارند
  6. خوشحالی سگ تان چقدر اهمیت دارد؟
  7. بهترین حیوان خانگی مناسب شما
  8. شستن سگ در ۱۵ دقیقه

اسباب بازی و وسایلی برای سگ تهیه کنید که بتواند آن ها را گاز بگیرد. این کار علاوه بر اینکه برای دندان ها و فک حیوان ضروری است موجب می شود که از گاز گرفتن و آسیب زدن به وسایل دیگر مانند کفش ها دوری کند.
توصیه می شود مدت زمان طولانی سگ را در خانه تنها نگذارید.

۲) دوست جدید برای سگ خود پیدا کنید.

سگ ها

دور نگهداشتن سگ از سایر همنوعانش، گاهی باعث افسردگی و ترس او از حضور در کنار سایر سگ ها و دور بودن از صاحبش می شود. رفتار و تعامل سگ شما با سایر سگ ها، باعث می شود روحیه ها و جنبه های رفتاری حیوان خانگی تان را بهتر بشناسید.
با سگ مهربانتان در پارک قدم بزنید و به دیدن دوستانی بروید که از آن ها نیز از سگ نگهداری می کنند.
سگ را به دوستان صمیمی خود عادت دهید تا در صورت غیبت شما، بتوانند از حیوان مراقبت کنند.
به این نکته دقت کنید که اگر سگ شما خجالتی است بهتر است ابتدا در کنار یک یا دو سگ دیگر قرار بگیرد تا بتواند به اندازه ی کافی جلب توجه کند.

۳) نگهداری سگ کافی نیست. سگ را تربیت کنید.

تربیت سگ

آموزش و نگهداری سگ مطابق میل و انتظاراتی که دارید علاوه بر تقویت سلامت روانی سگ، کمک می کند که گاهی برای انجام بعضی کارها بتوانید روی دستیار کوچک خود حساب کنید. اگر با روش های تربیتی سگ آشنا نیستید توصیه می کنیم با یک مربی در این زمینه صحبت کنید تا رفتارهای اشتباه باعث اذیت شدن و سگ و دردسر شما نشود.

۴) به حیوان نشان دهید که شما صاحب او هستید.

گردش با سگ

مطمئنا بسیار لازم است که شما محبت و توجه خود را به سگ نشان دهید اما در نهایت او یک حیوان خانگی ست و باید قوانین شما را رعایت کند. سگ ها به یک راهنما نیاز دارند بنابراین دستور دادن به سگ و اطاعت کردن او، باعث شکل گیری چارچوب و نظم ذهنی حیوان می شود.
*زمانی که سگ به حرف شما عمل می کند جایزه ی کوچکی برایش در نظر بگیرید.
*به او یاد بدهید که هنگام قدم زدن باید نزدیک به شما راه برود.

۵) مهربانی با سگ های مهربان

ناراحتی سگ

سگ ها صاحبان خود را بسیار دوست دارند و به همین دلیل ممکن است با کوچکترین واکنش منفی ناراحت و افسرده شوند. هرگز با عصبانیت و فریاد با سگ برخورد نکنید. البته بد نیست بدانید که گاهی در تقابل با رفتار خشمگین شما، حیوان نیز ممکن است رفتار خشن و مشکل سازی از خود نشان دهد و همین مساله گاهی باعث حمله ی سگ به صاحبش می شود.

۶) انرژی حیوان را بالا نگهدارید.

تفریح سگ

سگ ها حیوانات پرتحرکی هستند و یادگرفتن مهارت ها و بازی های جدید، علاوه بر اینکه به آنها اعتماد به نفس می دهد، آن ها را سرحال نیز نگه میدارد. بنابراین هنگامی که کار جدیدی را یاد می گیرند آنها را تشویق کنید. دقت کنید که تن صدای شما هنگام بازی کردن با سگ و تشویق آن، با زمانی که به او دستور می دهید تفاوت داشته باشد.

ب) نگهداری از سگ : سلامت جسمانی سگ

۱) فعالیت های زیادی برای حیوان در نظر بگیرید.

بازی کردن سگ

سگ ها نیاز شدیدی به تحرک و سرگرمی دارند. می توانید عصرها با سگ محبوبتان قدم بزنید و یا بازی های دونفره مانند فریزبی انجام دهید.
*قایم موشک یکی از بهترین بازی هایی ست که ذهن سگ را درگیر می کند.
*برای سگ هایی که خیلی جوان نیستند فعالیت های آبی مانند شنا کردن بسیار مناسب است.
*اگر سگ شما از لحاظ جثه و سن کوچک است بهتر است در جمع سگ های بزرگتر قرار نگیرد.

۲) رژیم غذایی سگی

غذای سگ

با توجه به سن، میزان انرژی و حساسیت پذیری، برای حیوان غذای مناسب تهیه کنید.  برخی دامپزشکان می گویند که سگ می تواند از غذای انسان ها نیز تغذیه کند اما به طور کلی سعی کنید نیاز بدن حیوان را تامین کنید تا از دردسر بیماری های حیوانی نیز دور بمانید.
هویج، کدوحلوایی، سیب و بعضی سبزیجات نیز می توانند جرئی از غذای سگ ها باشند.

۳) چکاپ سالیانه سگ ها

سلامت سگ

بهتر است سگ هایی که سن بیشتری دارند هر ۶ماه یکبار و سگ های جوان تر حداقل سالی یکبار توسط دامپزشک معاینه شوند. این معاینات به شما در نگهداری بهتر از سگ کمک خواهد کرد.

۴) نکات ایمنی در محافظت و نگهداری سگ ها

مراقبت از سگ

رعایت نکات ایمنی به این معنی ست که اگر سگ در حیاط خانه است به راحتی نتواند از حصارها عبور کرده و با خطرات بیرونی مواجه شود و همچنین هنگامی که تنها می ماند آب و غذای کافی داشته باشد.
*زمان رانندگی به این نکته دقت کنید که هنگام ترمز گرفتن حیوان در جایی باشد که به پنجره و شیشه ها برخورد نکند.
*اگر حیوان به اندازه ی کافی اموزش دیده است می توانید او را برای ساعاتی بیرون از خانه رها کنید.
*کودکان را با سگ ها تنها نگذارید زیرا ممکن است باعث آسیب دیدن خود و یا حیوان شوند.

۵) ماساژهای دلپذیر برای وفادارِ کوچک

ماساژ سگ

ماساژ دادن استرس و دردهای عضلانی را کاهش می دهد.
*هنگامی که سگ ناآرام است سعی کنید ماهیه ها؛ چربی ها و استخوان ها را با ملایمت ماساژ دهید.
*ماساژ مفاصل، امادگی حیوان را برای یک روز شلوغ بیشتر می کند.

ج) نگهداری از سگ :سگ خود را سگ ذوق کنید!!!!

۱) شانه کردن موها و تمیز نگه داشتن سگ های نژاد گلدن رتریور (Golden Retriever)

موی سگ

موی این نژاد بسیار مستعد آلودگی ست و تمیز نگه داشتن پوست و موی آنها به ویژه در تابستان اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این سگ ها عاشق نوازش صاحبان خود هستند.

۲) هیجانات پیت بال(Pit Bull)

سگ پیت بال

پیت بال به وفاداری و مهربانی بیش از حد و خستگی ناپذیر بودن مشهور است. بنابراین اگر مشغله ی زیادی دارید، بهتر است بدانید که نمی توانید تمام روز پابه پای انها باشید و یا تنها رهایشان کنید.
*سگ های پیت بال عاشق تحرکاتی مانند شنا، دویدن، فریزبی و سایر بازی ها هستند. علاوه بر این به خوبی با محافل انسانی کنار می آیند و عضوی از جمع های دوستانه تان می شوند.

۳) گرم نگهداشتن شی واوای کوچک (Chihuahua)

سگ شیواوا

یکی از مهم ترین مشکلات در نگهداری از نژاد شی واوا، گرم نگهداشتن بدن کوچک و کم موی انها است.
این سگ های کوچولو معمولا برای گرم کردن خود به شما می چسبند و از صاحب خود به عنوان یک بالش نرم استفاده می کنند.بهتر است یک لباس گرم مخصوص سگ برای این گونه در نظر بگیرید.

۴) خودت را از من بگیر، اسباب بازی را نه !

سگ تریر

میزان وابستگی سگ به صاحبش، در نژاد تریر (terrier) کمتر از بقیه است و به بازی کردن با اسباب بازی ها و وسایلی که دوست دارد قانع است و بهتر است زمانی که در خانه تنها میماند سرگرمی هایی برای او در نظر بگیرید تا خوشحالی سگ خود را تضمین کنید.

سگ ها بسیار عاطفی و وفادارند و به همان میزان، در برابر بی توجهی و تنهایی شکننده اند و افسرده می شوند. توصیه می کنیم نژاد سگ را با توجه به شرایطی که می توانید برای نگهداری از آن فراهم کنید، انتخاب کنید تا بدون مشکل از داشتن پاپی دوست داشتنی خود لذت ببرید.

ما در مجله ی پین ورک، سعی کردیم در بسیاری از زمینه ها از جمله نگهداری از حیوانات خانگی مطالب مفیدو جمع آوری کنیم بنابراین قبل از اینکه چندین بلاگ بخونین، شاید بد نباشه مجله ی پین ورک رو یکبار بخونین 🙂

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تینا 24-07-2020

    عالی عالی بود ممنون که این سایت را دروست کردید 😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😚😙😙😙😙😙😙😙😙😙😙😙😙😙🤗🤗🤗🤗🤗