هم لاک‌پشت‌های آبی و هم لاک‌پشت‌هایی که به خشکی عادت دارند هر دو نیاز به شست‌وشوی منظم دارند. شسته شدن به لاک‌پشت‌های گروه دوم این امکان را می‌دهد تا هیدراته شوند. شستن لاک‌پشت‌های آبی نیز این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا جلبک‌های رشد کرده در سطح بدنشان را پاک‌کنید و همچنین باعث پوست انداختنشان می‌شود. روند شست‌وشوی این دو گونه بسیار شبیه هم است اما برای لاک‌پشت‌های وابسته به خشکی باید کمی بیش‌تر احتیاط کرد. بعد از شست‌وشوی لاک‌پشت حتماً دستانتان را بشویید تا به باکتری سالمونلا مبتلا نشوید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به نحوه شستشوی لاک‌پشت می‌پردازیم.

روش اول | شستشوی لاک‌پشت آبی

شستشوی لاک پشت

۱ . لاک‌پشت را گه‌گاه بشویید.

برای شستشوی لاک‌پشت دقت داشته باشید که لاک‌پشت‌های آبی بیش‌تر زمان خود را در آب می‌گذرانند و اگر مخزن آبشان تمیز باشد، به‌ندرت نیاز به شست‌وشوی اساسی دارند. هرچند اگر در سطح بدن لاک‌پشت جلبک رشد کند، و یا هنگام پوست انداختن، خوب است آن را بشویید تا لایهٔ پوست مرده راحت‌تر از بدنش جدا شود.

  • هنگامی‌که زمان پوست‌اندازی فرابرسد، گردن، دم، و یا پاهای لاک‌پشت پوسته‌پوسته می‌شود که امری طبیعی است.
  • اگر لاک‌پشت شما بیش‌ازاندازه پوست می‌اندازد، که احتمالاً مشکل از مخزن و یا سلامتی خود لاک‌پشت است، باید با یک دامپزشک مشورت کنید.

حمام لاک پشت

۲ . یک وان مخصوص شست‌وشوی لاک‌پشت تهیه کنید.

هنگام شستشوی لاک‌پشت توجه کنید که لاک‌پشت‌ها ممکن است حامل باکتری سالمونلا باشند که باعث بیماری انسان می‌شود؛ پس بهتر است لاک‌پشت را در سینک ظرف‌شویی و یا وان حمام نشویید. باکتری سالمونلا در برابر ضدعفونی‌کننده‌ها بسیار مقاوم است پس بهترین را این است که یک وان جداگانه برای این کار تهیه کنید و تنها برای شست‌وشوی لاک‌پشت از آن استفاده کنید.

  • یک سطل پلاستیکی و یا وان شست‌وشو بهترین انتخاب است؛ فقط دقت داشته باشید که به‌اندازهٔ کافی برای لاک‌پشتتان بزرگ باشد.

شست و شوی لاک‌پشت

۳ . سایر لوازم موردنیاز را جمع‌آوری کنید.

برای شست‌وشوی لاک‌پشت تنها نیاز به یک وان، مسواک، و یک پارچ یا کوزه آب ولرم نیاز دارید که ترجیحاً کلر نداشته باشد. نباید از هیچ‌گونه شامپو و یا صابونی برای شست‌وشوی لاک‌پشت استفاده کنید مگر این‌که دامپزشک این کار را پیشنهاد کرده باشد.

شستشوی لاکپشت

۴ . وان را پر از آب کرده و به‌آرامی لاک‌پشت را درون آن قرار دهید.

آب باید در دمای اتاق باشد و ترجیحاً کلر نداشته باشد. آب باید به مقداری باشد که حداقل تا چانهٔ لاک‌پشت برسد، اگر دوست دارید لاک‌پشت مقداری شنا کند می‌توانید مقداری بیش‌تر در وان آب بریزید.

شستشوی لاکپشت

۵ . پوست لاک پشت را لایه‌برداری کنید.

برای شستشوی لاک‌پشت یک مسواک بردارید و آن را روی تمام پوست لاک‌پشت بکشید؛ به قسمت‌های پوست‌پوست شده دقت بیش‌تری داشته باشید. فراموش نکنید که لاک‌پشت پوست خود را حس می‌کند نباید مسواک را زیاد فشار دهید. سپس پاها، دم، و گردن لاک‌پشت را تمیز کنید و دقت بیش‌تری به خرج دهید چراکه این قسمت‌ها بسیار حساس هستند. درنهایت شکم لاک‌پشت را بشویید تا تمام جلبک‌ها و کثیفی‌های موجود را پاک‌کنید.

  • از هیچ‌گونه صابون و یا جلا دهنده‌ای استفاده نکنید چراکه به لاک‌پشت صدمه می‌زند و یا بیمارش می‌کند.

حمام لاکپشت

۶ . در حین لایه‌برداری، بدن لاک‌پشت را بازرسی کنید.

برای شستشوی لاک‌پشت در نظر داشته باشید که این بهترین زمان برای بررسی کردن بدن لاک‌پشت است تا از وجود هرگونه نشانه بیماری باخبر شوید. اگر هر چیز غیرطبیعی‌ای دیدید، لاک‌پشت را برای معاینه پیش دام‌پزشک ببرید. نشانه‌های رایج بیماری در لاک‌پشت‌ها عبارت‌اند از پلک و یا گوش‌های متورم، تورم در بقیه قسمت‌های بدن، نشانه‌های غیرعادی در پوست، نقاط بی‌رنگ و یا تیره در پوست که از علائم بیماری پوستی است.

شستشوی لاکپشت

۷ . لاک‌پشت را کاملاً با آب بشویید و به مخزنش برگردانید.

بعد از شستشوی لاک‌پشت زمانی که لاک‌پشت تمیز شد، قبل برگرداندن به مخزن، آب بدون کلر را از پارچ روی بدنش بریزید.

شستشوی لاک‌پشت

۸ . آب وان را بااحتیاط خالی کنید.

برای جلوگیری از خطر ابتلا به باکتری سالمونلا، باید از ریختن آب وان در سینک ظرف‌شویی خودداری کنید. می‌توانید به‌جای این کار، آب را در دست‌شویی ریخته و در آخر دست‌هایتان را با صابون و آب گرم بشویید.

روش دوم | شستن لاک‌پشت نیمه آبی

 شستشوی لاک‌پشت

۱. این‌گونه لاک‌پشت‌ها را مرتباً بشویید.

برای شستشوی لاک‌پشت های نیمه آبی را باید حداقل ۳ الی ۴ بار در هفته بشویید. بعضی از متخصصان پیشنهاد می‌دهند آن‌ها را هرروز با آب گرم بشویید.

شستشوی لاک‌پشت

۲ . یک وان مخصوص شست‌وشوی لاک‌پشت‌های نیمه آبی تهیه کنید.

این نوع لاک‌پشت‌ها نیز ممکن است حامل باکتری سالمونلا باشند که باعث بروز بیماری در انسان می‌شود، پس نباید لاک‌پشت را در سینک ظرف‌شویی و یا وان حمام بشویید. باکتری سالمونلا نسبت به ضدعفونی‌کننده‌ها بسیار مقاوم است و بهترین راه این است که یک وان جداگانه برای لاک‌پشت تهیه کنید و تنها برای شست‌وشوی لاک‌پشت از آن استفاده کنید.

  • یک سطل پلاستیکی، وان، و یا یک ظرف گود انتخاب مناسبی برای شست‌وشوی لاک‌پشت است. تنها باید دقت کنید که به‌اندازه کافی برای لاک‌پشت شما بزرگ باشد.

شستشوی لاک‌پشت

۳ . سایر وسایل موردنیاز را جمع‌آوری کنید.

برای شست‌وشوی لاک‌پشت، تنها به یک وان، مسواک، و یک پارچ یا کوزه آب ولرم احتیاج دارید. نباید از هیچ‌گونه صابون و یا شامپویی برای شست‌وشوی لاک‌پشت استفاده کنید، مگر این‌که دامپزشک این کار را پیشنهاد کرده باشد.

شستشوی لاک‌پشت

۴ . لاک‌پشت را در وان قرار دهید سپس به‌آرامی آب را روی آن بریزید.

آب باید در دمای اتاق باشد. آب را به‌آرامی در وان بریزید تا جایی که به چانهٔ لاک‌پشت و یا کمی پایین‌تر از آن برسد. بیش‌تر از این مقدار آب در وان نریزید چراکه اکثر لاک‌پشت‌های نیمه آبی قادر به شنا کردن نبوده و اگر سرشان زیرآب قرار بگیرد ممکن است غرق شوند. خوب است ظرف را به یک کتاب تکیه دهید تا هم نواحی عمیق و هم کم‌عمق در آن وجود داشته باشد. قسمت پشت بدن و سر لاک‌پشت را در قسمت کم‌عمق قرار دهید. با این کار باسن لاک‌پشت در آب قرار می‌گیرد و ازآنجایی‌که لاک‌پشت‌ها از این ناحیه آب می‌نوشند بسیار شرایط خوبی برای او فراهم می‌شود تا به‌خوبی هیدراته شود.

  • قرار دادن لاک‌پشت در وان قبل از ریختن آب باعث می‌شود عمق آب به‌طور ناگهانی زیاد نشود.

شستشوی لاک‌پشت

۵ . بگذارید لاک‌پشت خیس بخورد.

اجازه دهید لاک‌پشت برای ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در آب بماند. در این مدت لاک‌پشت آب می‌نوشد و با جذب کردن آب از طریق دمش به‌خوبی هیدراته می‌شود. همچنین در این مدت کثیفی‌ها از بدنش جدا می‌شوند.

  • معمولاً بهتر است که به خیس خوردن لاک‌پشت بسنده کنیم، اما یک‌بار در هفته لازم است که مرحلهٔ لایه‌برداری را نیز انجام دهیم.

شستشوی لاک‌پشت

۶ . آب کثیف را از ظرف خارج کنید و آن را مجدداً با آب تمیز پرکنید.

حتماً قبل از خارج کردن آب کثیف لاک‌پشت را از ظرف بیرون آورید تا به بیرون نیافتد.

شستشوی لاک‌پشت

۷ . پشت بدن لاک‌پشت را لایه‌برداری کنید.

از یک مسواک استفاده کرده و تمام قسمت‌های پشتی بدن لاک‌پشت را لایه‌برداری کنید و به قسمت‌های پوست‌پوست شده دقت بیش‌تری داشته باشید. سپس به سراغ پاها، دم، و گردن لاک پشت بروید اما بااحتیاط عمل کنید چراکه این قسمت‌ها حساس‌تر هستند. درنهایت شکم لاک‌پشت را لایه‌برداری کنید تا تمام کثیفی را از بدن آن پاک‌کنید.

شستشوی لاک‌پشت

۸ . در حین لایه‌برداری، تمام بدن لاک‌پشت را بررسی کنید.

این بهترین زمان برای بررسی کردن بدن لاک‌پشت است تا از وجود هرگونه نشانه بیماری باخبر شوید. اگر هر چیز غیرطبیعی‌ای دیدید، لاک‌پشت را برای معاینه پیش دام‌پزشک ببرید. نشانه‌های رایج بیماری در لاک‌پشت‌ها عبارت‌اند از پلک و یا گوش‌های متورم، تورم در بقیه قسمت‌های بدن، نشانه‌های غیرعادی در پوست، نقاط بی‌رنگ و یا تیره در پوست که از علائم بیماری پوستی است.

شستشوی لاک‌پشت

۹ . لاک‌پشت را با آب بشویید و سپس خشک‌کنید.

با استفاده از آب ولرم موجود در پارچ، لاک‌پشت را آب‌کشی کنید. سپس لاک‌پشت را روی یک حوله قرار دهید و آن را روی تمام بدن آن بکشید تا کاملاً خشک شود. درنهایت می‌توانید لاک‌پشت تمیز خود را به محوطهٔ مخصوص خودش برگردانید.

شستشوی لاک‌پشت

۱۰ . آب کثیف وان را بااحتیاط دور بریزید.

برای جلوگیری از خطر ابتلا به باکتری سالمونلا، باید از ریختن آب وان در سینک ظرف‌شویی خودداری کنید. می‌توانید به‌جای این کار، آب را در دست‌شویی ریخته و در آخر دست‌هایتان را با صابون و آب گرم بشویید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌‌‌‌ورک به موضوع شستشوی لاک‌پشت می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفیدد باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    Raha 30-03-2020

    لاکپشت من لاکپشت خاکیه از اینکه در آخر روی لاکپشتم آب بریزم میترسم اتفاقی براش پیش بیاد

      ملیحه احمدی 10-04-2020

      سلام دوست عزیز لاکشت ها نیاز به شستشو دارند میتونید از آب ولرم استفاده کنید?

    DONYA😊 30-07-2020

    عالی بود به نکات مهم اشاره کردید