داشتن یک سگ تجربه‌ای باارزش است اما برای این کار باید بسیار تلاش کرد. شروع این کار سخت‌ترین بخش آن است مخصوصاً اگر تا پیش از آن هیچ‌گاه سگ نداشته‌اید. در این بخش نکاتی وجود دارد که باید زمانی که تصمیم به خرید سگ می‌گیرید رعایت کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه خرید سگ می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

برای خرید سگ باید از کجا شروع کنیم؟

داشتن یک سگ تجربه‌ای شبیه به داشتن یک بچه است با این تفاوت که در این تجربه فداکاری کمتری وجود دارد. این کار تلاش و آماده‌سازی بسیاری را می‌طلبد و با این وجود باید منتظر اتفاقات غیر منتظره‌ای که در طول این راه انتظار شما را می‌کشد نیز باشید. اینکه نکاتی را بدانید تا حداقل در ابتدای این راه راهنمایی شوید مفید خواهد بود. در این بخش نکاتی وجود دارد تا بتوانید یک مسیر صحیح را در جهت زندگی شاد با همراه خرید سگ شروع کنید.

اول: از تصمیم خود مطمئن شوید

خرید سگ مسئله‌ی آسانی نیست شما چه از این تصمیم خرسند باشید و پشیمان باید بیش از ده سال آینده‌ی زندگی خود را با او سپری کنید. نکاتی وجود دارد که باید حتماً پیش از به سرپرستی گرفتن یک سگ آن‌ها را رعایت کنید.

خریدن سگ

نکات قابل‌توجه پیش از به سرپرستی گرفتن سگ

سگ می‌تواند برای شما یک همراه دوست‌داشتنی، یک رفیق شفیق، همراهی در تمرینات و … باشد اما به سرپرستی گرفتن سگ مسئله‌ای جداگانه است.

اینجا سؤالاتی وجود دارد که می‌توانید علاوه بر سؤالاتی که از قبل آماده کرده‌اید به آن‌ها پاسخ دهید:

  • آیا شرایط زندگی‌تان به صورتی هست که بتوانید برای پنج تا پانزده سال از یک سگ نگهداری کنید؟
  • آیا برای سگ وقت دارید؟
  • اگر توله‌سگ جدیدتان با مشکلات سلامتی جدی مواجه شود که این مشکلات همچون ناشنوایی و نابینایی سبب نیازهای خاصی در او شود چه می‌کنید؟
  • آیا می‌توانید از پس هزینه‌های زیاد سگ و یا هزینه‌های درمانی که ممکن است بعدها پیش آید بربیایید؟
  • آیا منزل شما با توجه به اندازه و نوع سگی که می‌خواهید به سرپرستی بگیرید مناسب است؟

شما هیچ‌گاه برای تمامی موقعیت‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوید آمادگی کامل نخواهد داشت اما می‌توانید کاملاً تعهد بدهید که برای هر مشکلی راهی پیدا کنید و سعی در حل کردن آن داشته باشید. این دقیقاً ذهنیتی است که صاحب یک سگ باید از آن برخوردار باشد. اگر سگ داشته باشید فقط می‌توانید روزی هشت ساعت او را تنها بگذارید. همچنین نسبت به گذشته خرج بیشتری خواهید داشت. اگرچه سگ تنها بخشی از زندگی شماست، اما شما و خانواده‌تان تمام چیزی هستید که چشم امید سگ به آن است. این بدین معناست که باید تمام توجه، تمرین، احساسات و مراقبت مورد نیاز سگ را برای او فراهم کنید.

به همراه دوست خود که سگ دارد مدتی وقت بگذرانید تا بدانید زندگی با سگ چگونه است. وقتی تمام جزئیات را بررسی کردید و بار دیگر تصمیم خود را تأیید کردید به یاد داشته باشید که تنها به وضعیت فعلی زندگی خود فکر نکنید بلکه به آینده نیز توجه کنید. همراه جدید شما قرار نیست که زود از پیش شما برود.

لیست چیزهایی که برای خرید سگ لازم دارید را بنویسید

درست کردن لیست یکی از بهترین راه‌ها برای شکستن کارهای پیچیده به کارهای ساده‌تر است و باعث می‌شود که اوضاع را بهتر مدیریت کنید. به همین جهت بهترین راه برای شروع در زمانی که قصد خرید سگ را می‌گیرید تهیه لیست مناسب است.

خریدن سگ

تاریخچه‌ی لیست انجام کارها (و اینکه چطور لیست مؤثرتری بسازید)

زمانی که بچه بودم یک کتاب به نام لیست ساز خواندم. کتاب در مورد دختری بود که از لیست‌ها استفاده می‌کرد تا…

لیست چیزهایی را که پیش از آمدن سگ به خانه، بلافاصله پس از آن، کمی بعد از آن، در طول سال اول ورود و در طول سال‌های ابتدایی به آن‌ها نیاز دارید را بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید با ورود یک توله‌سگ به خانه مدیریت زمان و پول شما به چه صورت تغییر خواهد کرد. در اینجا مثالی وجود دارد:

  • پیش از آنکه به خرید سگ بپردازید و عضو جدید خانواده‌تان را به منزل بیاورید باید خانه را جمع‌وجور کنید. به پت شاپ محل خود مراجعه کنید و قلاده و پلاک سگ، غذا، ظرف غذا و آب، پارک حیوانات، شامپوی سگ، برس و اسباب‌بازی یا استخوان بخرید. زمانی که در پت شاپ هستید در رابطه با عضو شدن در آن سؤال کنید تا بتوانید از مزایای مالی بهره‌مند شوید.
  • بلافاصله پس از اینکه سگ را به خانه آورید باید او را به دامپزشکی ببرید تا معاینه‌ی اولیه و درمان ضد انگلی صورت گیرد. ممکن است بتوانید از بیمه‌ی حیوان خانگی نیز بهره‌مند شوید. همچنین باید برنامه‌ی آموزش سگ و کلاس‌های مخصوص رام کردن سگ را تنظیم کنید خصوصاً اگر تجربه‌ی چندانی ندارید.
  • در طول اولین سال زندگی توله‌سگ بسته به نوبت عقیم‌سازی او باید در چند هفته‌ی اول سه بار به دامپزشکی مراجعه کنید. همچنین باید هزینه‌های دامپزشکی و عقیم‌سازی را نیز در نظر بگیرید. توله‌سگ‌ها به سرعت رشد می‌کنند و در نتیجه قلاده‌های قدیمی‌شان دیگر اندازه‌شان نخواهد بود و به علاوه در سن رشد خوراک آن‌ها بسیار زیاد است. بیشتر سگ‌های بالغ چندان به مراقبت دامپزشک نیازی ندارند اما همچنان هزینه‌ی غذا و هزینه‌های جانبی که چند وقت یک‌بار پیش می‌آید وجود خواهد داشت. درصورتی‌که سفر می‌کنید باید این مسئله را در نظر بگیرید و اگر مشغله دارید ممکن است لازم باشد تا هزینه‌های مربوط به مرکز نگهداری از حیوانات یا پرستار سگ را نیز در نظر بگیرید. برای اینکه توله‌سگ شما ترسو یا پرخاشگر نشود، باید با افراد گوناگون و حیوانات مراوده داشته باشد تا در سن پایین اجتماعی شود. به همین جهت باید برنامه‌ریزی کنید تا چندین ساعت را با توله‌سگ خود در پارک حیوانات و پارک سپری کنید (زمانی که دامپزشک پس از واکسیناسیون به شما مجوز این کار را داد) و همچنین با دوستان و اعضای خانواده نیز وقت بگذرانید.

خریدن سگ

این موارد تنها بخش کوچکی از هزینه و زمانی هستند که باید صرف کنید اما به یاد داشته باشید که شرایط شخصی شما بر آن‌ها تأثیرگذار است. برای مثال اگر می‌خواهید که سگ در جای خواب خود بخوابد یا می‌خواهید که ماشین بزرگ‌تری داشته باشید تا سگ بتواند با شما همراه شود، آن‌ها را به لیست اضافه کنید. همچنین ممکن است به بیمه‌ی حیوان خانگی و یا کلاس‌های مخصوص رام سازی و فرمان‌برداری سگ نیاز نداشته باشید، پس می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. هزینه‌ی داشتن یک سگ سالیانه بین ۵۰۰ تا بیش از ۱۰ هزار دلار متغیر است؛ اما باید توجه داشته باشید نمی‌توانید در وقت و تعهدی که باید به سلامت و شادی سگ خود اختصاص دهید صرفه جویی کنید.

تصمیم بگیرید که از یک سگ چه می‌خواهید، سپس به خرید سگ بپردازید

انتخاب سگ مثل انتخاب همسر نیست. گرچه توافق شما با سگ نیاز است اما باید انتظارات و اولیت هایی که مدنظرتان است پیش از به سرپرستی گرفتن سگ مشخص شود. با لیست کردن چیزهایی که بیشترین اهمیت را برایتان دارند شروع کنید. شاید یک همراه پر انرژی که مدام در حال دویدن است بخواهید و یا شاید به علت زندگی در آپارتمان به دنبال یک سگ کوچک و ساکت باشید. هر موردی که مدنظرتان بود را بنویسید. برخی مسائل مهمی که باید به آن توجه کنید به شرح زیر است:

می‌خواهید سگی که به سرپرستی می‌گیرید چند ساله باشد؟

اگر سگ بزرگ‌تری را به سرپرستی بگیرید و به خرید سگ بپردازید لازم نیست آموزش‌های مربوط به زندگی در منزل و استفاده از پارک حیوانات را به او بدهید؛ درحالی‌که داشتن یک توله‌سگ آموزش زیادی را می‌طلبد؛ اما در این صورت می‌توانید تأثیر بیشتری بر روی نحوه‌ی آموزش توله‌سگ و شکل‌گیری رفتارهای او در گذر زمان داشته باشید.

می‌خواهید سگ شما چه اندازه‌ای داشته باشد؟

هرچه سگ بزرگ‌تر باشد، خوراک او بیشتر است و در نتیجه اگر در فضای کوچکی زندگی می‌کنید نگهداری از او دشوارتر خواهد بود. از سوی دیگر برخی از ما فقط سگ‌های بزرگ را دوست داریم و یا تنها زندگی می‌کنیم و دوست داریم احساس کنیم که کسی از ما نگهبانی می‌کند.

آیا برای پیاده‌روی‌های طولانی هر روزه زمان، انرژی و اشتیاق کافی دارید؟

یا اینکه دوست دارید سگی داشته باشید که کمی تنبل باشد یا خودکفا باشد؟ سگ‌هایی که انرژی زیادی دارند معمولاً درصورتی‌که فرصت برای تخلیه‌ی انرژی خود پیدا نکنند، رفتارهای بدی نشان خواهند داد؛ این در حالی است که سگ‌های دیگری همچون بولداگ، معمولاً بسیار تنبل‌اند و به زمان تمرین زیادی نیاز ندارند. در هر صورت برای پیاده‌روی، رفتن به پارک سگ و قرارهای بازی توله‌سگ‌ها آماده باشید اما دقیقاً مشخص کنید که چقدر می‌توانید در این زمینه فعال باشید.

آیا در نگهداری از سگ تازه کار هستید و در رابطه با آموزش دادن سگ نگرانید؟

اگر چنین است باید سگی را به سرپرستی بگیرید که آموزش و تربیت آن ساده‌تر باشد. تربیت برخی از گونه‌ها دشوارتر از دیگر گونه هاست.

خریدن سگ

آیا گونه‌ای را می‌خواهید که با بچه‌های کوچک آرام‌تر و خوش رفتار باشد؟

برای اینکه بدانید چه نوع سگی می‌خواهید، ابتدا شرایط زندگی و ویژگی‌های خود را در نظر بگیرید. اگر در این زمینه تجربه دارید و فرد خونسردی هستید، احتمالاً با مسائل و محدودیت‌های دست به گریبان نخواهید بود که خیلی عالی است. با این حال، برخی از افراد در انتخاب سگ نیازهای خاص و دقیقی دارند. برای شما و همراه آینده‌تان بهترین راه این است که از پیش به این مسائل فکر شود.

دریابید چه نژادی بهترین همخوانی را با سبک زندگی‌تان دارد

همیشه استثنائانی وجود دارد اما هر نژادی ویژگی‌های معمول مخصوص به خود را دارد. برای مثال برخی نژادها پرانرژی‌اند و برخی دیگر سخت آموزش می‌بینند. از آنجایی که نمی‌توانید پیش از به سرپرستی گرفتن یک توله سگ با او وقت بگذرانید باید از تحقیقاتی که در طول چندین دهه صورت گرفته است بهره ببرید تا بتوانید فارغ از توجه به ظاهر سگ، به تفاوت‌های ویژگی‌های نژادهای مختلف پی ببرید. منابع معتبری همچون American Kennel Club، Animal Planet’s Dog Breed Selector و یا استفاده از کتابخانه‌ی محله می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شروع مطالعه در این زمینه باشند.

حتی اگر سگی را دیده‌اید و باعث شده تا بخواهید یک سگ مثل او داشته باشید، پیش از به سرپرستی گرفتن آن در رابطه با نژاد آن تحقیق کنید تا بدانید چه چیز در انتظار شماست. این کار خیلی مفید است چون درخواهید یافت که سگ شما در چه زمینه‌هایی بیشترین هزینه را دارد و چه‌کارهایی برایتان آسان خواهد بود. برای مثال: یورک شایر تریر (یورکیز) باید تقریباً هر هفته اصلاح شود اما به جز این مسئله هزینه‌ی زیاد دیگری ندارد. از سوی دیگر نژاد کین کورسو به تمرین و غذای زیادی احتیاج دارد اما به اصلاح چندانی نیاز ندارد. گونه‌های مختلف سگ ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی نیز دارند. برخی نژادها مثل کاتاهولا لئوپارد، به وفاداری و شجاعت مشهورند درحالی‌که برخی نژادهای دیگر مثل نیوفاندلند، به جهت سازگاری‌شان با کودکان کوچک موردعلاقه‌ی والدین در سراسر جهان هستند؛ اما این سگ‌ها چندان در نگهبانی و محافظت قوی نیستند.

مسلماً همیشه احتمال آنکه سگ شما از نژاد مخلوط باشد وجود دارد و ممکن است سگی را به سرپرستی بگیرید که از او هیچ‌چیز نمی‌دانید یا چیز کمی می‌دانید. در این حالت نیز همچنان تحقیق کردن مهم است تا بتوانید دریابید که باید به دنبال چه ویژگی‌های شخصیتی در این سگ بگردید. ویدئویی در Howcast است و حرف جالبی می‌زند: زمانی که یک سگ را انتخاب می‌کنید و می‌خواهید به خرید سگ بپردازید، تنها به قلبتان رجوع نکنید، بلکه از مغز خود نیز استفاده کنید.

خریدن سگ

از کجا باید سگ خود را بگیرید: پرورشگاه و پناهگاه

عقاید شدیدی مبنی بر اینکه کدام‌یک از این دو مورد انتخاب بهتری است وجود دارد؛ اما حقیقت این است که این موضوع بیشتر به فرد بستگی دارد تا خود سگ و اینکه این موضوع تصمیم بزرگی است که باید با دقت در رابطه با آن تأمل کرد. در این قسمت به مقایسه‌ی بر عهده گیری سرپرستی سگ از پرورشگاه یا پناهگاه می‌پردازیم:

اگر سگ خود را از پرورش‌دهندگان بگیرید کنترل پیامدهای بعدی آسان‌تر خواهد بود و این راه انتخابی عالی برای کسانی که اولین بار است داشتن سگ را تجربه می‌کنند خواهد بود. همچنین این روش برای صاحبان با تجربه‌ای که توقعات و نیازهای خاصی دارند نیز عالی است. شما پیش از این مرحله تحقیق کرده‌اید و نژادی را که فکر می‌کنید حداقل اکثر انتظارات شما را پاسخ خواهد داد را یافته‌اید، پس اگر از پرورشگاه سگ بگیرید به احتمال زیاد سگی که در اختیارتان قرار می‌گیرد در گذشته مورد سو استفاده و مشکلات دیگری که سبب رفتارهای غیرمعمول و موقعیت‌های غافلگیرکننده‌ی ناخوشایند می‌شود، قرار نگرفته است. همچنین می‌توانید اطلاعات موجود در پرورشگاه را بررسی کنید تا پیشینه‌ی پزشکی توله‌های پیشین را مشاهده کنید و مطمئن شوید توله‌ی شما زندگی سالم و طولانی‌ای خواهد داشت. به هنگام قبول سرپرستی یک سگ هیچ چیز تضمین شده نیست، اما اگر سگ خود را از پرورشگاه بگیرید شانس شما برای اینکه سگی با شخصیت، رفتار و وضعیت سلامت مدنظرتان پیدا کنید افزایش خواهد یافت. سگ‌های پرورشگاهی به طور میانگین از سگ‌های پناهگاه گران‌تر هستند و توله سگ‌های پرورشگاهی تنها یک دوره از واکسن‌های خود را زده و سپس به منزل شما فرستاده می‌شوند؛ به همین جهت شما باید به دامپزشک مراجعه کنید و هزینه‌ی بیشتری انتظارتان را می‌کشد.

چگونه بدون اینکه مقروض شویم هزینه‌های سنگین دامپزشکی را پرداخت کنیم؟

تنها هزینه‌های درمانی مربوط به مراقبت از سلامتی انسان‌ها در حال افزایش نیستند. مراقبت‌های دامپزشکی برای حیوانات خانگی ما نیز هر روز افزایش میابد. پس قبل از خرید سگ نیز باید به این مسائل توجه کنید.

خریدن سگ

انتخاب سگ‌های پناهگاه همچون انتخاب هندوانه‌ی دربسته است. شما معمولاً چیز زیادی در رابطه با گذشته‌ی این سگ‌ها نمی‌دانید. شما نمی‌دانید که مورد چه آزارهایی واقع‌شده‌اند و از چه بی‌توجهی‌ها و غفلت‌هایی رنج‌برده‌اند و یا اینکه دلیل پرخاشگری آن‌ها را نمی‌دانید؛ اما به سرپرستی گرفتن یک سگ نسبت به خرید آن مزایای فوق‌العاده هم دارد. برای افرادی که اولین تجربه‌شان است؛ گزینه‌های بسیاری خواهد بود. اگر تحقیقات خود را به اتمام رسانیده‌اید و همچنان مطمئن نیستید یا احساس می‌کنید باید نژادهای مختلف را در جایی خارج از فضای اینترنت ملاقات کنید، شاید پناهگاه مسیری باشد که باید در آن قدم بگذارید. داوطلبان و کارکنان پناهگاه بر خلاف پرورش‌دهندگان که در یک گونه تخصص دارند، در رابطه با گونه‌های متعدد و انواع شخصیت‌ها اطلاع زیادی دارند و به همین جهت می‌توانید در رابطه با هر سوالی که دارید پاسخ‌هایی همه جانبه دریافت کنید. در طول تحقیق خود شاید به ناچار دست به انتخاب نژادی که بر روی کاغذ برای شما و خانواده‌تان مناسب است بزنید؛ اما در پناهگاه شما نژادهای متنوعی را خواهید یافت و می‌توانید سگ‌هایی را بیابید که انتخابی عالی برای شما محسوب می‌شوند. همچنین هزینه در پناهگاه بسیار کمتر است. شما بابت بر عهده گیری سرپرستی سگتان و خرید سگ مبلغ نسبتاً کمی را پرداخت می‌کنید و در حالی او را به منزل می‌آورید که واکسینه و عقیم شده است.

شاید این روش کمی با ریسک همراه باشد اما اگر نجات دادن یک سگ برایتان مهم است، این کار را انجام دهید! اگر تجربه‌ی اولتان است می‌توانید به طور موقت یک سگ را به سرپرستی بگیرید. در این روش شما تا زمانی که یک سگ بی‌پناه برای همیشه یک خانه پیدا کند، او را به طور موقتی پیش خود نگه می‌دارید. با این روش متوجه می‌شوید که آیا می‌توانید با این سگ خاص کنار بیایید یا نه و یا اینکه اصلاً می‌توانید سرپرستی یک سگ را قبول کنید یا خیر. همچنین اگر فرزند دارید و قبل از یک تصمیم قطعی نیاز دارید تا بدانید کودکانتان با سگ کنار می‌آیند یا خیر، این روش انتخاب خوبی است. درصورتی‌که اوضاع خوب پیش رفت می‌توانید سرپرستی دائمی سگ را بر عهده بگیرید و در صورتی که سگ مناسب سبک زندگی و خانواده‌تان نبود، به او کمک خواهید کرد تا یک خانه‌ی دائمی برای خود پیدا کند. این روش نه تنها برای شما و خانواده‌تان روش ایمن‌تری است، بلکه برای خود سگ نیز بهتر است چراکه باعث نمی‌شود که سگ از پناهگاه به سرپرستی کسی دربیاید و دوباره پس از مدتی به آنجا پس فرستاده شود.

در پناهگاه به دنبال چه چیز باشیم؟

زمانی که تصمیم گرفتید که می‌خواهید سگ خود را از کجا بگیرید، زمان آن فرامی‌رسد تا تصمیم بگیرید برای خرید سگ به کدام پرورشگاه یا پناهگاه مراجعه کنید. دکتر امیلی وایس، معاون انجمن جلوگیری از خشونت علیه حیوانات آمریکا در بخش تحقیق و گسترش پناهگاه توصیه می‌کند تا در صورتی که می‌خواهید یک حیوان را به سرپرستی بگیرید، حتماً در رابطه با قانونی بودن مؤسسات غیرانتفاعی و شهری تحقیق کنید و سپس در هر مرکز با یک شخص صحبت کنید تا خط‌مشی آن‌ها را دریابید:

خریدن سگ

سازمان‌های مخصوص سرپرستی حیوانات بسیار متنوع‌اند. مثلاً از این میان می‌توان به پناهگاه‌های شهری، پناهگاه‌های کوچک خصوصی و سازمان‌های حمایتی که کاملاً توسط داوطلبان اداره می‌شود اشاره کرد. این سازمان‌های حمایتی حتی جایگاه مشخصی ندارند و به خانواده‌هایی که از حیواناتی که در انتظار خانه هستند حمایت می‌کنند، وابسته‌اند. هر کدام از این مراکز مزایا و چالش‌های خود را دارند، بنابراین جستجوی خود را با صحبت کردن با یکی از افراد موجود در این سازمان‌ها آغاز کنید و تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما راحت‌تر است.

سؤال دیگری که ممکن است به طور مکرر بپرسید در رابطه با خانه‌ی قبلی سگ‌ها خواهد بود و یا اینکه ممکن است در رابطه با رفتار سگ در پناهگاه بپرسید. همچنین می‌توانید از پناهگاه درخواست کنید تا به شما در پیدا کردن حیوان خانگی که مناسبتان است و با اولویت‌هایتان همخوانی دارد، کمک کند.

ما به مردم توصیه می‌کنیم تا چند دقیقه زمان بگذارند، چشمان خود را ببندند و سگ را در خانه‌ی خود تصور کنند – انتظارات شما در رابطه با نحوه‌ی برخورد سگ در منزل چگونه است؟ پناهگاه باید بتواند به شما کمک کند تا حیوانی را پیدا کنید که با انتظاراتتان همخوانی دارد.

نجات دادن یک حیوان فوق‌العاده است، اما با این حال باید با دقت عمل کنید و تحقیقات را به درستی انجام دهید و از اماکنی که مدنظرتان است بازدید کنید. هرچه بیشتر در پناهگاه وقت بگذارید، کمتر نگران این خواهید بود که سگی که به خانه می‌آورید دارای رفتارهای غیرعادی و مشکلات پزشکی باشد.

در پرورشگاه به دنبال چه چیز باشیم؟

پرورش‌دهندگان حیوانات بیشتر شبیه به کاسبان خرد هستند و هر یک کسب‌وکار منحصر به فردی نسبت به دیگری دارند. برخی از آن‌ها حتی ممکن است سر شما کلاه بگذارند چراکه به پول، بیشتر از سگ‌ها اهمیت می‌دهند و یا اینکه جفت‌گیری آن‌ها به طرز صحیح و خالص نبوده است و خود آن‌ها هم به مرور زمان در حال فهمیدن این موضوع هستند پس قبل از خرید سگ به این نکات توجه کنید. هر سگ به یک خانه نیاز دارد اما شما هم باید بدانید که آیا بعدها قرار است به علت کوتاهی پرورش‌دهنده در هشت هفته‌ی ابتدایی تولد توله، پول زیادی را صرف هزینه‌های آموزشی و دامپزشکی کنید یا خیر. در این قسمت نکاتی هست که باید به آن‌ها توجه کنید.

خریدن سگ

یک پرورش‌دهنده‌ی خوب اجازه می‌دهد که شما از خانه بازدید کنید و شما در این زمان باید به نظافت و اقدامات بهداشتی که برای سالم نگه داشتن توله‌ها صورت می‌گیرد دقت کنید. کیتی هیس، پرورش‌دهنده‌ی بین‌المللی کاتاهولا و مسئول هماهنگی خدمات مشتریان دامپزشکی در این رابطه چنین می‌گوید:

یک پرورش‌دهنده‌ی باکیفیت با کمال میل اجازه می‌دهد تا پیش از انتخاب توله، آن‌ها و شرایط نگهداری‌شان را ببینید و حتی پیش از زایمان سگ این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. چنین فردی همچنین اقدامات مناسبی در جهت جلوگیری از بیماری انجام می‌دهد. این اقدامات شامل درآوردن کفش‌ها پیش از ورود به خانه و ضدعفونی کردن دستان شما پیش از دست زدن به توله‌هاست. همچنین ممکن است مدت زمان معینی وجود داشته باشد تا سگ‌ها به سن خاصی برسند و پس از آن بتوانید از آن‌ها بازدید کنید و به خرید سگ بپردازید.

علاوه بر بازدید از خانه، می‌خواهید بدانید تا پرورش‌دهنده چقدر به توله‌ها اهمیت می‌دهد. برخی از آن‌ها در حالی که توله‌ها هنوز از شیر گرفته نشده‌اند، آن‌ها را به خانه‌ی جدیدشان می‌فرستند؛ در حالی که برخی دیگر همچون کیتی اقدامات گسترده‌تری می‌کنند تا مطمئن شوند که مشتریان بهترین تجربه‌ی ممکن را خواهند داشت:

در روز اول انگشت زائد سگ برداشته می‌شود، محل نگهداری آن‌ها به تمیزترین شکل ممکن است، به محض اینکه چشم توله‌ها باز می‌شود یعنی در ۱۰ یا ۱۴ روزگی استفاده از دستشویی به آن‌ها آموخته می‌شود، از روز سوم به سگ‌ها آموزش داده می‌شود تا بتوانند گونه‌ی خود را تشخیص دهند، تست‌های درمانی در ۵ و ۷ هفتگی انجام می‌شوند و اطمینان حاصل می‌شود که انگل زدایی و واکسینه شده‌اند و عکس و فیلم‌های زیادی از آن‌ها گرفته می‌شود… بین فردی که واقعاً با جان و دل برای توله‌ها زمان می‌گذارد و تلاش می‌کند تا همه چیز به بهترین شکل صورت بگیرد با پرورش‌دهنده‌ای که فقط سعی می‌کند تا روز به دنیا آمدن توله‌ها اوضاع را مدیریت کند تفاوت زیادی است و این وظیفه شماس است که قبل از خرید سگ به این نکات توجه کنید.

خریدن سگ

کیتی همچنین در رابطه با پرورش‌دهندگانی که توله‌ها را پیش از ۸ هفتگی به منزل می‌فرستند و آن‌هایی که با مشتریان سابق ارتباط کمی دارند و یا ارتباطی ندارند هشدار می‌دهد. اگر می‌خواهید در رابطه با پدر و مادر توله بیشتر بدانید تا بتوانید با ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها بهتر آشنا شوید می‌توانید حتی پیش از به دنیا آمدن توله‌ها به پرورشگاه سر بزنید. اگر پس از زایمان این کار را انجام دهید، سگ مادر در رابطه با توله‌ها حالت تدافعی‌تری خواهد داشت و این موضوع می‌تواند رفتار طبیعی او را تحت تأثیر قرار دهد.

این تازه شروع راه است

این‌ها نکات پایه‌ای هستند، اما زمانی که اقدام به خرید سگ کنید، هزاران نکته‌ی دیگر وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. این نکات به قدری گسترده‌اند که در این مقاله نمی‌گنجد. حال زمان ان است که کتاب‌های سرگرم‌کننده‌ی تربیت توله را بخوانید و در کانال‌های یوتیوب مخصوص تربیت توله عضو شوید. در طول چند هفته‌ی آتی پول خود را برای آوردن سگ به خانه پس‌انداز کنید و شروع به ایجاد فضایی کنید تا سگ بتواند در آنجا غذا بخورد، بخوابد و بازی کند. در رابطه با دامپزشک‌های محلی خود تحقیق کنید. از دامپزشکی‌ها بازدید کنید تا به نکات بیشتری دست یابید و مطمئن شوید. هر آنچه در مطب پزشک خود به دنبال آن هستید باید در مطب دامپزشکی نیز مشاهده کنید. برای مثال از میان این موارد می‌توان به نظافت، کارکنان و پزشکان باسواد و مراقب خوب از بیمار اشاره کرد.

خریدن سگ

آخرین نکته‌ی مهم و حرفه‌ای: اگر می‌خواهید از آموزش پارک حیوانات استفاده کنید، یک پتوی سگ یا تی‌شرت کهنه انتخاب کنید. پتو را چندین بار به هنگام خواب و پیش از ورود سگ به خانه‌تان استفاده کنید. زمانی که سگ به خانه‌تان آمد پتو را داخل پارک بیندازید. بوی بدن شما که بر روی پتو مانده است باعث آرامش سگ می‌شود و از واق واق‌های وحشتناک، زوزه کشیدن و جیغ‌ودادهای او جلوگیری می‌کند.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که قبل از خرید سگ حتما با افرادی که از سگ‌ها نگهداری می‌کنند صحبت کنید و از راهنمایی آن‌ها استفاده نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.