قطعاً هفته‌ی اولی که شما و سگتان کنار هم می‌گذرانید بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما به‌احتمال زیاد دلسرد کننده خواهد بود.رفتن به خانه‌ی جدید و آشنایی با خانواده‌ی جدید، هم برای شما و هم برای سگتان استرس‌زا خواهد بود. با یک برنامه‌ریزی هدفمند و پیشرفته، می‌توانید این انتقال و نگهداری سگ را برای هردوی خود آسان‌تر کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی روش‌های مناسب برای نگهداری سگ می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند باشد. در ادامه چند کار را قبل از آوردن سگ جدید به خانه‌تان به شما آموزش خواهیم داد و قدم‌هایی که باید بردارید تا از عضو جدید خانواده‌تان لذت ببرید را به شما نشان می‌دهیم.

اقدامات قبل از رسیدن سگ جدید

حتی قبل از اینکه سگ جدید شما برای اولین بار پنجه خود را در خانه خود بگذارد، باید مقدماتی را فراهم کنید. این مراحل، اطمینان حاصل می‌کند که سگ شما بهترین شروع ممکن را در زندگی جدید خود خواهد داشت.

۱ . یک جلسه خانوادگی ترتیب دهید

نگهداری از سگ، یک تعهد بزرگ است. پس قبل از اینکه به سرعت تصمیم بگیرید، مطمئن شوید که همه‌ی اعضای خانواده منتظر این عضو جدید هستند. سپس تصمیم بگیرید که سرپرست اصلی او چه کسی است؟ در غیر این صورت زمان زیادی را صرف بحث و جدال خواهید کرد درحالی‌که سگتان به ظرف خالی غذای خود نگاه می‌کند و به شدت گرسنه است. برای جلوگیری از سردرگمی سگ خود، قبل از موعد مقرر، قوانینی را تنظیم کنید. آیا سگتان اجازه دارد روی تخت بخوابد؟ یا روی نیمکت؟ اصلاً محل خواب سگ کجاست؟ آیا اتاقی وجود دارد که سگتان هرگز اجازه‌ی رفتن به آنجا را نداشته باشد؟ خانواده‌ی خود را در تصمیم‌گیری‌ها شریک کنید تا همه در یک جهت قرار گیرید.

 نگه داشتن سگ

۲ . یک سری نیاز‌های اولیه را خریداری کنید

چند مورد از نیاز‌های اولیه را زودتر تهیه کنید تا همراه سگ خود در مغازه‌ها مثل دیوانه‌ها پرسه نزنید. در اینجا چند مورد که برای شروع کار نیاز دارید آورده شده است:

  • جعبه
  • ظرف آب و غذا
  • مواد غذایی و شاید برخی از روش‌های درمانی – با پزشک خود در مورد رژیم غذایی مناسب صحبت کنید.
  • قلاده و افسار
  • بستر خواب
  • اسباب‌بازی، مخصوصاً اسباب‌بازی‌های مخصوص جویدن
  • شوینده‌های رفع بو و لکه
  • احتمالاً تعدادی درهای نرده‌ای مخصوص کودک (baby gate) برای مسدود کردن بخش‌های از خانه‌تان که دوست ندارید سگ شما در آن مناطق پرسه بزند، نیاز خواهید داشت.

۳ . خانه‌ی خود را آماده کنید.

اگر قرار است یک توله‌سگ به خانه‌تان بیاورید، احتمالاً کارتان سخت‌تر است، چرا که آن‌ها جوندگان ماهری هستند و برای ورود به مکان‌هایی که نباید بروند، استعداد خارق‌العاده‌ای دارند؛ اما با این حال نگران سن سگ خود نباشید، در هر صورت، قبل از اینکه زمان آن فرا رسد، باید یک سری سازمان‌دهی در خانه‌ی خود انجام دهید.

برای سگ یا توله‌سگ خود یک مکان موقت برای زندگی مشخص کنید، جایی باشد که نتوانند به وسایل شما آسیب برسانند یا چیزی بخورند که باعث مریض شدنشان شود. زمانی که خانه نیستید، آن‌ها را در آن مکان قرار دهید تا حادثه‌ای غیرمنتظره پیش نیاید. اتاقی را انتخاب کنید که مرکز فعالیت‌های شما باشد تا سگتان احساس انزوا و تنهایی نکند و جایی باشد که به‌راحتی بتوان آن را تمیز کرد. آشپزخانه معمولاً انتخاب خوبی است و اگر نیاز بود آن را با در‌های نرده‌ای مخصوص کودک مسدود کنید. هر چیزی را که نمی‌خواهید جویده و یا کثیف شود، از آن محل دور کنید. آنچه در اطراف محل زندگی موقت سگ شما قرار دارد، بسته به سن و آموزشی که به او داده‌اید متغیر خواهد بود. مطمئن شوید که هر چیزی که ممکن است به توله‌سگتان آسیب برساند از قبیل دارو، مواد شیمیایی و یا گیاهان خاص، از دسترس خارج باشد رعایت این عوامل برای نگهداری سگ مهم و غیر قابل اجتناب است.

نگه داشتن سگ

۴ . برای مراقبت از سگ خود برنامه‌ریزی کنید

در حالت ایده آل، شما فقط چند روز در هفته استراحت و یا مرخصی دارید تا با سگ خود وقت بگذرانید و به او آموزش‌های لازم را بدهید. این شرایط برای هردوی شما خوب است و آموزش به سگ را آسان‌تر می‌کند.

اما هر چقدر هم که زمان داشته باشید باز هم به کمک احتیاج پیدا خواهید کرد. یک پرستار سگ استخدام کنید و یا به فردی برای قدم زدن با سگتان مقداری هزینه پرداخت کنید. برای این کار می‌توانید به خانواده و دوستانتان نیز تکیه کنید.

۵ . یک مربی و یا کلاس خوب برای آموزش سگتان پیدا کنید

کلاس‌هایی که مربوط به حرف شنوی سگ‌هاست و به صورت گروهی برگزار می‌شود، برای آموزش سگتان و یادگیری نحوه‌ی برقراری ارتباط، بسیار عالی است. این کلاس‌ها مخصوصاً برای توله‌سگ‌ها توصیه می‌شود چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد از کودکی در کنار سایر سگ‌ها و مردم بزرگ شوند و این یک نکته کلیدی برای تربیت یک سگ سالم، ایمن و صمیمی است.

آموزش به سگ‌ها بدون قانون و کنترل نشده است، بنابراین هرکسی ممکن است خود را مربی سگ بداند. برای اینکه مطمئن شوید که بهترین کلاس و مربی را انتخاب می‌کنید، حتماً در اینترنت تحقیق کنید تا به روشی اصولی و صحیح به نگهداری سگ بپردازید.

۶ . برای سفر سگ به خانه‌ی جدیدش برنامه‌ریزی کنید

هنگامی‌که می‌خواهید سگ خود را به خانه بیاورید از کسی کمک بخواهید تا با شما همراه شود. توله‌سگ‌هایی که تاکنون سوار ماشین نشده‌اند ممکن است ناآرام شوند. حتی سگ‌های بالغ نیز ممکن عصبانی شوند. یک ماشین پر از وحشت و ترس می‌تواند رانندگی را به یک مسافرت طولانی و خطرناک تبدیل کند.

از کسی بخواهید که در ماشین کنار سگ شما بنشیند و آن‌ها را آرام کند. با این کار دیگر بر روی پای شما نمی‌پرند و از یک رانندگی ایمن لذت خواهید برد. اگر سگ شما به جعبه عادت کرده است می‌توانید او را درون یک جعبه در صندلی پشت ماشین قرار دهید؛ اما مطمئن شوید که جعبه ایمن است. لغزیدن جعبه به اطراف می‌تواند رانندگی را بیش از پیش استرس‌زا کند.

هنگامی‌که سگ شما در خانه است

بسیار خب. سگ شما اولین رانندگی خود را تجربه کرد و اکنون در جلوی درب ورودی خانه ایستاده‌اید. از این به بعد دوره‌ی تطبیق یافتن برای هردوی شما شروع خواهد شد. این مرحله بسیار مهم است چرا که سگتان اولین تجربه و اثر را از خانه‌ی جدیدش دریافت خواهد کرد. پس سعی کنید بهترین تأثیر را بگذارید. در ادامه چند نکته را متذکر خواهیم شد.

نگه داشتن سگ

۱ . آن را دلپذیر اما کم حرف نگه‌دارید

برای یک سگ خجالتی، روبه رو شدن با تعداد زیادی غریبه که همهمه و صدای زیادی ایجاد می‌کنند، می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. روز‌های اول و دوم، روحیه‌ی نرم و آرامی داشته باشید. تا زمانی که توله‌سگتان با آن مکان تطبیق نیافته، از دعوت مهمان خودداری کنید تا به شرایط نگهداری سگ عادت کنید.

۲ . سگتان را با جعبه‌اش آشنا کنید

جعبه‌ها بهترین روش برای آموزش خانگی سگ‌ها هستند؛ اما برای بیشتر سگ‌ها مقداری زمان می‌برد که با آن صمیمی شوند. این کار سختی نیست؛ شما فقط باید بدانید که چگونه سگ یا توله‌سگ خود را به جعبه‌شان معرفی کنید.

۳ . آموزش خود را شروع کنید

هرچه زودتر شروع کنید، روند آموزش‌ها سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود و ماندگاری آن نیز افزایش خواهد یافت. دو نکته مهمی را که هنگام یاد دادن به آن‌ها باید در نظر بگیرید، آموزش خانگی و اجتماعی شدن است. کاری کنید که سگتان در کنار سایر مردم و حیوانات احساس راحتی کند.

۴ . یک روال آموزشی را ایجاد کنید

داشتن یک روال آموزشی ثابت، هم آموزش را آسان‌تر می‌کند و هم یک اطمینان خاطر را برای سگتان ایجاد می‌کند. برنامه‌ای برای پیاده‌روی، وعده‌های غذایی، حمام و دستشویی و ورزش تنظیم کنید و سعی کنید آن را منظم انجام دهید. بسیاری از این برنامه‌ها را زمانی می‌توانید تنظیم کنید که سگ خود را مشاهده کنید، نیاز‌هایش و زمان آن نیاز‌ها را تعیین کنید و برای پاسخ به آن نیاز‌ها، برنامه بچینید در این صورت نگهداری سگ برای شما آسان‌تر خواهد بود.

نگه داشتن سگ

۵ . مجوز سگ خود را دریافت کنید

گرفتن جواز سگ در اکثر نقاط ایالات‌متحده یک الزام قانونی برای نگهداری سگ است، اما اقتضائات محلی متفاوت است. با این حال، این یک مرحله مهم است و از پلاک سگ شما استفاده می‌شود تا در صورت گم شدن، او را به شما بازگردانند.

همچنین ممکن است برای اطمینان بیشتر، بخواهید برای سگ خود ریزتراشه‌ی شناسایی (microchip، تراشه‌ای که زیر پوست سگ جاسازی می‌شود و از آن برای تعیین مشخصاتش استفاده می‌گردد) تهیه کنید. برای اطلاع از نحوه مجوز گرفتن برای سگ خود، با مراقبت و کنترل حیوانات محلی خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید به صورت آنلاین اقدام کنید.

۶ . یک دامپزشک خوب پیدا کنید

این نکته بسیار مهم است که سگ شما در اولین برخورد با دامپزشک، حس خوبی را تجربه کند. در این صورت دفعات بعد برای معاینه، به راحتی با شما همراه می‌شود. در مورد مراجعه‌ی اولیه به دامپزشک تحقیق کنید و اولین قرار را تنظیم کنید. سگ شما به معاینه و احتمالاً برخی از واکسن‌ها نیاز خواهد داشت. صحبت کردن با دیگران، بهترین روش برای پیدا کردن یک دامپزشک قابل اعتماد است.

چند هفته‌ی اول حضور سگتان در خانه‌ی شما، احتمالاً مهم‌ترین دوره‌ی تطبیق برای هر دوی‌تان خواهد بود. اگر از قبل خانه خود را آماده کنید، می‌توانید این انتقال را بسیار آسان‌تر کنید. یک تیم آماده کنید؛ از دامپزشک گرفته تا پرستار سگ؛ و در نهایت یک برنامه و یک روال ثابت آماده کنید و از حضور سگ خود لذت ببرید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که جهت دریافت هرگونه اطلاعات تخصصی در مورد نگهداری سگ و بیشتر از آنچه در این مطلب بیان شد با دامپزشک مشورت نمایید. قطعا این افراد می‌توانند به شما کمک شایانی کنند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.