لاک‌پشت‌های خانگی می‌توانند یک همراه عالی باشند. لاک‌پشت‌ها مانند همه حیوانات نیاز به مراقبت و توجه دقیق دارند تا مطمئن شوند که زندگی سالم و کامل دارند. دانستن نیازهای لاک‌پشت شما مانند زیستگاه مناسب، تغذیه و دسترسی به آب بخشی مهمی از مالکیت حیوانات اهلی است. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نحوه نگهداری لاک‌پشت می‌پردازیم.

روش اول | نگهداری لاک‌پشت به روش درست

نگهداری لاک‌پشت

۱ . یک محوطه با فضای کافی تهیه کنید.

برای نگهداری لاک‌پشت توجه کنید که ده گالن در هر اینچ برای لاک‌پشت شما یک قاعده کلی است. حداقل ۵۰ گالن (۱۸۹٫۳ لیتر) برای لاک‌پشت کودک (جوان‌تر از یک سال) و برای بزرگ‌سال ۱۲۰ گالن. مطمئن شوید که یک ایده کلی در مورد اندازه لاک‌پشت خود به هنگام رشد کامل خواهید داشت.

در مورد لاک‌پشت‌های زمینی یا آبی تصمیم بگیرید. لاک‌پشت‌های معمولی مانند لاک‌پشت‌های لولادار به صحرا و بیابان نیاز دارند. اگر می‌خواهید یک لاک‌پشت آبزی داشته باشید مطمئن شوید که زمین خشک و جای کافی برای شنا وجود دارد و این‌که محفظه شما به‌اندازه کافی آب‌بندی‌شده باشد تا بتواند آب را نگه دارد.

نحوه نگهداری و مراقبت لاک‌پشت

۲ . تصفیه مناسب لاک‌پشت‌های آبزی را فراهم کنید.

در نگهداری لاک‌پشت توجه کنید که لاک‌پشت‌ها به فیلتر نیاز دارند.Rena Filstar XP3 یا XP4 برای سالم نگه‌داشتن لاک‌پشت بسیار توصیه می‌شود. بدون تصفیه خوب لاک‌پشت شما می‌تواند به‌شدت بیمار شود زیرا غذای قدیمی و مدفوع باقی می‌ماند.

حتی با تصفیه مناسب باید آب لاک‌پشت را مرتباً تغییر دهید هنگام تغییر آب مطمئن شوید که فیلتر مسدود نشده باشد. اگر مواد زائد یا مواد غذایی قدیمی را در صافی می‌بینید، ممکن است باعث گرفتگی شود که از فیلتر صحیح آب جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید در هر فروشگاه حیوان خانگی یک دستگاه تهویه هوا یا تهویه آب بخرید.

مراقبت از لاک‌پشت

۳ . مخزن خود را مرتباً تمیز کنید.

در نگهداری لاک‌پشت دقت کنید که همه‌چیز را از مخزن ازجمله تمام نقاط آبگیر آن خارج کنید و آب را خالی کنید. همه‌چیز را با آب گرم و صابون ضد باکتری بشویید. بگذارید سنگ‌ها در آب گرم و صابون بمانند. صابون را نیز کاملاً بشویید و اجازه دهید مخزن خشک شود. همه‌چیز را دوباره سر جای خود بگذارید و مخزن را با آب تمیز و بدون کلر پرکنید. اگر لاک‌پشت زمینی دارید حتماً هر بار قسمت زیر مخزن را با شن و تراشه‌های چوبی یا روزنامه تمیز کنید. هرچند وقت یک‌بار تمیز کردن لازم است و بستگی به این دارد که لاک‌پشت شما چه قدر کثیف است. به‌طورکلی ایده خوبی است که حداقل دو بار در ماه این کار را انجام دهید. بعد از تمیز کردن مخزن حتماً دستان خود را به‌طور کامل بشویید.

مراقبت و نگهداری لاک‌پشت

۴ . یک رژیم کامل برای لاک‌پشت خود تهیه کنید.

در نگهداری لاک‌پشت توجه کنید که یک رژیم غذایی مناسب و گونه‌های مشابه باید دارای نسبت‌های زیر باشند: سبزیجات‌ و گیاهان آبی ۵۰%- غذاهای آماده ۲۵%- پروتئین زنده ۲۵%. لاک‌پشت زیر یک سال باید هرروز تغذیه شود. لاک‌پشتی که از یک سال بزرگ‌تر است باید یک روز در میان تغذیه شود تا از اضافه‌وزن آن‌ها جلوگیری شود.

  • نمونه‌ای از غذای گیاهی لاک‌پشت شما گیاهان آبزی مانند جوجه اردک، آزولا، کاهو و آب هستند آن‌ها همچنین از میوه و سبزیجات مانند پاپایا، هویج، سیب و سبزیجات برگ مانند کاهو رومیایی لذت می‌برند.
  • برای تأمین پروتئین لاک‌پشت شما می‌تواند مرغ پخته، بوقلمون یا گوشت گاو خام پخته‌شده را بخورد اگر می‌خواهید که پروتئین را از حیوانات زنده تغذیه کند کرم‌های غذایی حلزون‌ها کرم‌های موم لارو سوسک یا حتی ماهی‌های کوچک بسیار عالی هستند.
  • همچنین رژیم‌های غذایی آماده مانند قرص وجود دارد که می‌تواند تغذیه کاملی را برای لاک‌پشت‌ها فراهم کنند. مواد را با دقت مطالعه کنید که مطمئن شوید نسبت مواد پروتئین و سبزیجات مناسب است.

نگهداری لاک‌پشت

۵ . مطمئن شوید که لاک‌پشت شما از نور مناسب برخوردار است.

اگر لاک‌پشت شما به‌طور منظم به نور خورشید دسترسی نداشته باشد باید لامپ‌های ماورا بنفش را تهیه کنید. لاک‌پشت‌ها در طبیعت هرروز در معرض نور خورشید قرار دارند و مواد مغذی موردنیاز خود را برای رشد تأمین می‌کنند. میزان نور موردنیاز آن‌ها بر اساس گونه‌ها خواهد بود که معمولاً لاک‌پشت‌های زمینی به نور بیشتری نیاز دارند. به خاطر داشته باشید که اشعه ماورا بنفش نمی‌تواند به شیشه نفوذ کند و باید بالا یا داخل محفظه قرار بگیرد.

مراقبت و نگهداری لاک‌پشت

۶ . دمای مناسب آب را حفظ کنید.

در نگهداری لاک‌پشت شما به یک آبگرم کن نیاز خواهید داشت. لاک‌پشت‌ها حیواناتی خون سرد هستند و بنابراین برای گرم کردن بدن خود به گرمای خارجی تکیه می‌کنند. اگر درجه حرارت خیلی زیاد یا خیلی کم باشد می‌تواند برای لاک‌پشت کشنده باشد. برای لاک‌پشت نوزاد یا لاک‌پشت بیمار آب باید ۸۰ تا ۸۲ درجه فارنهایت (۲۶٫۵- ۲۷٫۵ سانتی‌گراد) و ۷۷-۸۰ درجه فارنهایت (۲۵٫۵ – ۲۶٫۵ درجه سانتی‌گراد) برای لاک‌پشت سالم بیش از یک سال باشد. اندازه گرمای زمین خشک باید ۱۰ درجه فارنهایت (۶ درجه سانتی‌گراد) گرم‌تر از آب باشد تا لاک‌پشت را جذب کند و با آن گرم شود.

مراقبت از لاک‌پشت

۷ . به دنبال علائم بیماری در لاک‌پشت خود باشید.

حتی اگر تمام تلاش خود را برای سالم نگهداری لاک‌پشت خود انجام دهید، بسیاری از بیماری‌ها وجود دارند که معمولاً می‌توانند بر سلامتی حیوان خانگی شما تأثیر بگذارند. بااین‌حال اگر علائم خاصی را پیدا کردید قابل‌درمان هستند و می‌توانید سریعاً حیوان خانگی خود را درمان کنید.

  • این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که لاک‌پشت شما رژیم غذایی مناسب ندارد و به‌صورت کمبود ویتامین آ – عدم اشتها – تورم پلک‌ها- تورم گوش‌ها و مشکلات تنفسی مداوم بروز می‌شود. این همچنین می‌تواند در شنا لاک‌پشت شما تأثیر بگذارد. با اطمینان از اینکه لاک‌پشت شما رژیم متعادل و مناسب دارد می‌توانید از بیماری جلوگیری کنید.
  • عفونت‌های تنفسی که شایع‌ترین علائم آن خس‌خس سینه – مشکل در تنفس – دادن حباب و مخاط در بینی و سرفه مکرر است اگر این علائم را مشاهده کردید لاک‌پشت خود را نزد دامپزشک ببرید تا به آن اشعه ایکس بدهند و دوره مناسب آنتی‌بیوتیک را برای لاک‌پشت تعیین کنند. شایع‌ترین علت این مسائل دمای آب و قرار گرفتن در معرض شرایط پیش‌نویس است.
  • پوسیدگی پوسته یک وضعیت قارچی است که علائم آن شامل: لاغری و ظاهری بد بو گاهی اوقات علائم ممکن است شامل ساییدگی‌های کوچک در پوسته لاک‌پشت باشد. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید لاک‌پشت خود را نزد دامپزشک ببرید که تجویز آنتی‌بیوتیک کند.
  • انگل‌ها شایع‌ترین علت بیماری هستند. متداول‌ترین انگل‌های لاک‌پشت عبارت‌اند از: کرم‌های حلقوی و کرم‌های گرد و کرم‌های لوله‌ای. علائم این بیماری شامل عدم اشتها- مشکل در هضم غذا- کاهش وزن و گاهی اوقات تف کردن غذا به بیرون است. دامپزشک از شما می‌خواهد که یک نمونه از مدفوع را داشته باشید تا آن‌ها بتوانند انگل‌ها را آزمایش کنند و یک دارو برای خلاص شدن لاک‌پشت شما از انگل خاص تجویز کنند.
  • یک دامپزشک خوب پیدا کنید که در زمینه‌های گیاه‌شناسی تخصص داشته باشد. همه با حیوانات عجیب‌وغریب برخورد نخواهند کرد. اطمینان حاصل کنید که دامپزشکی که انتخاب می‌کنید تخصص خاصی درزمینهٔ بیماری‌های زایشی داشته باشد و بتواند به لاک‌پشت شما کمک کند. به دنبال یک دامپزشک محلی خوب با زمینه‌های تخصصی خاص باشید. با دفاتر دامپزشکی محلی تماس بگیرید تا ببینید که آیا می‌توانند لاک‌پشت‌ها را درمان کنند یا اینکه یک دامپزشک خوب می‌شناسند که بتواند لاک‌پشت شمارا درمان کند.

روش دوم | تصمیم‌گیری در مورد لاک‌پشت

نگهداری از لاک‌پشت

۱ . نوع لاک‌پشت موردنظر خود را تعیین کنید.

بسیاری از انواع لاک‌پشت‌ها برای خرید در دسترس هستند. این‌ها می‌تواند مشکلات مختلفی را در مراقبت – اختلاف در هزینه و تفاوت در چگونگی جانور بودن حیوان ایجاد کند.

  • لاک‌پشت‌های نقش‌دار شده یک‌گونه آبزی عالی برای مبتدیان هستند. انواع این نوع لاک‌پشت به‌راحتی در دسترس هستند و مراقبت آن برای صاحب لاک‌پشت بسیار آسان است. آن‌ها تنها ۴ تا ۵ اینچ کوچک باقی می‌مانند و فعال هستند. همچنین بسیار راحت پرورش داده می‌شوند و بعد چند سال حیوانات مطیع و اهلی می‌شوند. به خاطر نشان‌های رنگی که دارند باعث می‌شود با نام نقش‌دار قابل‌تشخیص باشند.
  • لاک‌پشت‌های مشکی یک لاک‌پشت آبزی کوچک هستند که نسبتاً دل‌چسب هستند. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی در یک مخزن کوچک استراحت کنند (به‌اندازه ۳۰ گالن کوچک) اما به‌طورکلی دوست ندارند که کنترل شوند.
  • لاک‌پشت‌های کشویی انواع بسیاری وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها کشویی گوش قرمز و زرد کشویی است. آن‌ها کوچک‌تر از ۱۱ اینچ باقی می‌مانند و مراقبت از آن‌ها بسیار آسان است آن‌ها همچنین مطیع و اهلی هستند.
  • Diamondback Terrapin نوع دیگری از لاک‌پشت‌ها است که معمولاً در فروشگاه‌های حیوانات اهلی و در میان پرورش‌دهندگان موجود است. درحالی‌که این لاک‌پشت‌ها کوچک هستند (حداکثر ۹ اینچ) اما نسبت به لاک‌پشت‌های کشویی یا نقاشی شده تخصص بیشتری نیاز دارند. آن‌ها آب‌شور (آب کمی نمکی) را ترجیح می‌دهند و به‌این‌ترتیب به کار بیشتری نیاز دارند.

نگهداری از لاک‌پشت

۲ . یک تولیدکننده یا فروشنده معتبر لاک‌پشت پیدا کنید.

بسیاری از فروشگاه‌های حیوانات اهلی انواع لاک‌پشت‌ها را به فروش می‌رسانند. بااین‌حال شما می‌خواهید از استعداد لاک‌پشت خود قبل از آوردن آن به خانه مطلع شوید. این می‌توانید شامل این باشد که آیا پرورش‌یافته است یا از طبیعت گرفته‌شده است. علاوه بر این شما باید مطمئن شوید که لاک‌پشت در یک زیستگاه مناسب نگهداری می‌شود و هوشیار و سالم به نظر برسد.

  • برای اثبات اینکه لاک‌پشت در اسارت پرورش‌یافته است از پرورش‌دهنده درخواست کنید تا آن را اثبات کند. اگر پرورش‌دهنده نتواند این مسئله را اثبات کند احتمال دارد که لاک‌پشت در طبیعت به دنیا آمده باشد این می‌تواند اثرات مضر برای جمعیت لاک‌پشت‌های وحشی داشته باشد و همچنین لاک‌پشت شمارا در معرض استرس قرار دهد که به‌طور بالقوه برای سلامتی حیوان مضر است.

نگهداری لاک‌پشت

۳ . حتماً یک لاک‌پشت سالم انتخاب کنید.

در نگهداری لاک‌پشت توجه کنید ازآنجاکه بسیاری از لاک‌پشت‌ها می‌توانند در شرایط نامساعد پرورش یابند و یا فشارهای ناشی از اسارت گرفتن از حیوانات وحشی را تحمل کنند اما انتخاب یک لاک‌پشت سالم بسیار مهم است. لاک‌پشت باید هوشیار باشد و عاری از هرگونه انگل و نسبتاً فعال باشد و اشتها داشته باشد و ازنظر تغذیه سالم به نظر برسد. همچنین چشمان آن باید شفاف باشد. در حین تنفس یا خس‌خس کردن هیچ حبابی از بینی ایجاد نشود و اندام‌ها هنگام حرکت باید قوی باشند. همچنین نباید پوسته یا نشانه‌ای از زخم یا شکاف وجود داشته باشد.

  • محوطه لاک‌پشت را بررسی کنید. آب باید تمیز باشد و مواد غذایی باید در دسترس باشد و نور کافی وجود داشته باشد. اگر هر یک از این موارد وجود نداشته باشد احتمال اینکه یک لاک‌پشت بیمار را به خانه بیاورید بیشتر می‌شود.

مراقبت از لاک‌پشت

۴ . مطمئن شوید که برای بردن لاک‌پشت به خانه آماده هستید.

در نگهداری لاک‌پشت علاوه بر تمام الزامات تعهد قبل از انتخاب لاک‌پشت مطمئن شوید که زیستگاه لاک‌پشت شما آماده است. به‌این‌ترتیب آن‌ها می‌توانند بلافاصله بازندگی جدید خودسازگار شوند.

مراقبت و نگهداری لاک‌پشت

۵ . همیشه اقدامات ایمنی را تمرین کنید.

در نگهداری لاک‌پشت توجه کنید اینکه آیا شما مراقب اصلی هستید و یا کودکی که مرتباً با لاک‌پشت سروکار دارد باید از بیماری‌هایی که ممکن است آن‌ها با خود حمل کنند آگاه باشید. لاک‌پشت‌ها می‌توانند سالمونلا یا سایر بیماری‌های عفونی را حمل کنند. این امر همچنین می‌تواند با تماس با محفظه آن‌ها نیز صورت گیرد. حتماً اقدامات ایمنی را انجام دهید و بعد از هر تماس با محفظه یا لاک‌پشت، دستان خود را کاملاً بشویید.

  • افراد سالخورده، کودکان و به‌ویژه نوزادان به سالمونلا حساس هستند. حتی اگر آن‌ها به‌طور مستقیم با لاک‌پشت یا محیط آن ارتباط برقرار نکنند باید قبل از تماس با این افراد در معرض خطر دستان خود را کاملاً بشویید.

مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نگهداری لاک‌پشت پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    21-03-2020

    عالی

      ملیحه احمدی 03-04-2020

      سپاس از نظر لطفتون?

    رضوان چاشی 23-07-2020

    مرسی عالیه این طرز نگهداری از لاک پشت

    ELEAN 23-08-2020

    خیلی عذر میخوام میشه بگید رژیم غذائی لاک پشت چجوری هست؟.و اینکه میشه بگید بهترین محل برای خریدن لاک پشت کجاست؟.
    اگه به سوال هام جواب بدید ممنون میشم🙏

      و.محمدی 08-09-2020

      سلام؛ لطفا برای ارتباط با کارشناسان پین ورک با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید.