اطلاعات ذیل جزو توصیه‌های عمومی محسوب می‌شوند اما از آن جایی که هر سگی با سگ دیگر تفاوت‌هایی دارد پس بهتر است به دنبال توصیه‌های دامپزشک باشید به ویژه اگر سگتان نیاز به یک رژیم غذایی خاص دارد یا بدنش در برابر تغذیه معمول سگ‌ها واکنش نشان می‌دهد. اساس تغذیه سگ باید دربردارنده غذاهای تجاری متعادل با کیفیت بالا مخصوص سگ‌ها باشد که متناسب با دوره رشد و وضعیت سلامتی آن‌ها است (تولگی، بلوغ، بزرگ‌سالی، بارداری، مسن). در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه صحیح و اصولی تغذیه سگ می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شود.

نکاتی در رابطه با تشویقی‌ و تغذیه سگ

تعدادی از سگ‌های استرالیایی پس از اینکه از تشویقی‌های خاصی مصرف کردند به مشکلات کلیوی دچار شدند. ماده‌ی سمی‌ای که سبب این مشکل شده، تشخیص داده نشده است اما تعدادی از تشویقی‌های کارخانه جات خاصی می‌توانند در این مشکل دخیل باشند. محققان بیان داشته‌اند که تشخیص این تشویقی‌ها دشوار است چراکه صاحبان سگ‌ها اغلب به طور هم‌زمان از برندهای مختلف تشویقی برای حیوان خود استفاده می‌کنند.

تشویقی سگ

موارد مشکل‌ساز شامل تشویقی‌های مرغ خشک‌شده، گوش خوک و سایر محصولات مرتبط با خوک بودند و به علاوه تعدادی از محصولات جویدنی نیز مشکل‌ساز اعلام شدند که البته اکثر آن‌ها آسیایی نبودند. مطالعات دامپزشکی نشان می‌دهد که در صورتی که می‌خواهید از تشویقی‌های خوراکی استفاده کنید، از یکی از موارد زیر استفاده کنید:
از میزان کمی غذای تجاری سگ استفاده کنید.
از مقداری از غذای انسان که برای سگ مناسب و بی‌خطر است استفاده کنید.
از تشویقی‌های خانگی که تحت دستور دامپزشک تهیه شده است استفاده کنید.
اگر از تشویقی‌های تجاری استفاده می‌کنید، میزان مصرف را محدود کنید و هر از چند گاهی از آن استفاده کنید. برای مثال مقدار کمی از تشویقی را یک یا دو بار در هفته به سگ بدهید.
اگر از تشویقی‌های خوراکی تجاری استفاده می‌کنید با مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر در سگ خود بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید:

  • بی‌حالی شدید
  • بی‌اشتهایی
  • عطش شدید
  • تکرر ادرار

طبق مطالعات در صورتی که تشویقی سگ نامناسب به طور کامل از رژیم غذایی سگ حذف شود، بیماری به طور معمول در بیشتر سگ‌ها درمان‌پذیر است؛ اما در مواقع نادر، بیماری‌های جدی‌تر و مرگ نیز ممکن است.
مواردی که از این دست دیده شده است که اکثراً در سگ‌های کوچک رخ داده است.
پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با دامپزشک خود صحبت کنید و به مطالعه مطالب زیر بپردازید.

تغذیه سگ باید چگونه باشد؟

سگ‌های خانگی عمدتاً گوشت‌خوار هستند اما می‌توانند غذاهای گیاهی هم بخورند. سگ‌های وحشی غذاهای متعددی می‌خورند ازجمله حیوانات شکار شده که شامل گوشت خام، استخوان‌ها، اعضای داخلی بدن و مقادیر کمی از غذاهای گیاهی که در روده آن‌ها باقی می‌ماند، می‌شود.

راهنمای اولیه برای تغذیه سگ

با خواندن برچسب قوطی غذای سگ می‌توانید بفهمید که آیا این نوع غذا بر اساس استاندارهای کشور استرالیا برای تولید و بازاریابی غذای حیوانات خانگی است یا خیر. همچنین می‌توانید برای تنوع به سگتان غذاهای طبیعی بدهید. غذاهای طبیعی شامل گوشت تازه مخصوص تغذیه انسان (مثلاً گوشت بره)، استخوان گوشتی و سبزیجات تازه و خرد شده می‌شود. البته ابتدا باید با دامپزشک مشورت کنید که احیاناً استخوان گوشتی برای سگ شما مناسب باشد زیرا بعضی از سگ‌ها آرواره‌های نامتناسب یا بیماری‌های دهان و دندان دارند یا سگ‌های پیرتر ممکن است در جویدن استخوان خام دچار مشکل شوند.

تشویقی سگ

ما توصیه می‌کنیم شما تنها از گوشت خام مخصوص انسان‌ها و استخوان‌های گوشتی استفاده کنید زیرا برخی محصولات تهیه شده از گوشت خام که با عنوان غذای حیوانات خانگی به فروش می‌رسند (گوشت مخصوص حیوانات خانگی/ تکه‌های گوشت/ محصولات گوشتی و استخوانی برای حیوانات خانگی) شامل مواد نگه‌دارنده برای حفظ تازگی هستند اما این مواد می‌تواند سلامت سگ را به خطر بیندازد. حوادث زیادی ناشی از مصرف غذای حیوانات خانگی گزارش شده است که مرتبط با وجود سولفیت به عنوان ماده نگه‌دارنده بوده که سبب فقدان ویتامین B1 یا همان تیامین در سگ‌ها می‌شود و این می‌تواند مهلک باشد. شما نباید به سگتان سوسیس بدهید زیرا سوسیس و سایر گوشت‌های صنعتی و کارخانه‌ای هم ممکن است محتوی ماده نگه‌دارنده سولفیت باشند.

مقدار غذای موردنیاز بستگی به جثه سگ، نژاد، سن و میزان قدرت بدنی سگ دارد اما مراقب باشید سگ تغذیه بیش از حد نداشته باشد یا برعکس دچار سوءتغذیه نشود. دامپزشک می‌تواند سگ را وزن کشی کرده، وضعیت بدنی سگ را رتبه‌بندی کند و بر اساس این اطلاعات توصیه‌های تغذیه‌ای تجویز کند. به منظور پیشگیری از نفخ کردن سگ که می‌تواند برایش مهلک باشد باید حداقل روزی ۲ بار به سگ‌های بالغ غذا داد و نباید بلافاصله قبل یا بعد از غذا خوردن سگ را وادار به جست‌وخیز نمود. این موضوع به ویژه در مورد سگ‌هایی با قفسه سینه فرو رفته‌تر مانند نژاد باکسر و ژرمن شپردها (German Shepherds) صادق است. آب تازه قابل شرب باید همیشه در دسترس سگ باید اما به سگتان شیر ندهید زیرا سبب ایجاد ناراحتی‌های گوارشی در او می‌شود.

استخوان دادن به سگ

استخوان‌های گوشتی خام مانند استخوان‌های دنده بره (اما نه استخوان فک بره) و استخوان جناغ بره خواص مهمی از نظر سلامتی مانند حفظ سلامت دندان و لثه‌های سگ دارند و برای تغذیه سگ جز مهمی به شمار می‌رود.

تشویقی سگ

استخوان‌ها را باید همیشه به شکل خام به سگ خوراند. هرگز استخوان پخته به سگ ندهید زیرا تکه‌های تیز آن می‌تواند سبب آسیب‌های جدی به اعضای داخلی بدن او یا ایجاد موانع گوارشی برای سگ شود. زیاده‌روی در خوردن استخوان خام می‌تواند سگ را دچار یبوست کند. عموماً در هفته خوردن ۱ تا ۲ عدد استخوان خام پیشنهاد می‌شود که باید بین یک وعده تا وعده بعدی چند روز فاصله بیفتد. اندازه استخوان‌ها باید به قدری بزرگ باشد که سگ نتواند یکجا همه آن را در دهانش فرو ببرد یا یک‌باره آن را ببلعد. مراقب تکه‌های بزرگ مغز استخوان (این تکه‌ها لایه بیرونی خیلی ضخیمی دارند)، استخوان‌های تی شکل، استخوان فک (مثلاً استخوان پهن آرواره بره)، استخوان‌های بزرگ قوزک پا و استخوان‌های بریده شده تیز (که توسط برخی قصاب‌ها بریده می‌شوند) باشید زیرا ممکن است دندان‌های سگ با خوردن آن‌ها ترک بردارد یا بشکند. همیشه وقتی‌که سگتان استخوان می‌خورد باید بالای سرش باشید. سگ‌ها واقعاً استخوان دوست دارند و گاهی ممکن است با چنگ و دندان از استخوانشان مراقبت کنند بنابراین مراقب باشید که بچه‌ها و سایر افراد موقع غذا خوردن سگ به او نزدیک نشوند.

 سایر غذاها

گاهی ممکن است به سگتان ماهی ازجمله ماهی‌های کنسروی ساردین، تن یا سالمون بدهید اما نباید به طور مستمر به سگ ‌ماهی داد. مراقب باشید ماهی استخوان‌دار به سگ ندهید و به جای ماهی روغنی یا ماهی آب‌های شور از ماهی‌های پرورش یافته در آب شیرین استفاده کنید.

تشویقی سگ

به سگ‌ها می‌توان مقادیر کمی سبزی‌ها پخته مانند کدوتنبل یا هویج هم داد. از گوشت پخته مانند گوشت آب پز شده مرغ یا بره هم می‌توان استفاده کرد اما اطمینان بیابید که هیچ خبری از استخوان پخته و سس پیاز یا سایر مواد سمی در گوشت نباشد. مقدار کمی از پاستا یا برنج پخته‌شده ساده هم می‌توان به سگ داد.

باید مطمئن شوید که علف تازه در دسترس سگتان باشد (از علف‌های پرورشی با روش‌های شیمیایی و گیاهان سمی دوری کنید). سگ‌ها گاهی علف می‌خورند که می‌تواند منبعی از سبزیجات و مواد مغذی برای آن‌ها باشد.

غذاهای سمی

هرگز نباید مواد زیر به خورد سگ داده شوند زیرا برای آن‌ها سمی است (توجه داشته باشید که این فهرست کامل نیست): الکل، پیاز، پودر پیاز، سیر، شکلات، قهوه یا محصولات کافئین دار، مواد غذایی کپک زده و فاسد یا مخلوط با کود، آووکادو، خمیر نان، خمیر مخمر، انگور، مواد چسبناک تزئینی (که در کیک‌های مخصوص کریسمس استفاده می‌شوند و غیره)، کشمش، خشکبار (شامل آجیل استرالیایی)، هسته‌های میوه (مثلاً هسته انبه، زردآلو، آووکادو و غیره)، قارچ و دانه‌های میوه. همچنین هرگز مواد زیر را به سگ نخورانید زیرا برایشان خطرناک است: چوب ذرت، گوجه‌فرنگی سبز نارس، استخوان پخته، تکه‌های کوچک استخوان خام، غذاها و ماهی‌های پرچرب و روغنی، نمک و سبزیجات سفت.

همچنین اطمینان حاصل کنید که سگ خانگی‌تان به زورق‌های پیچیده شده دور مرغ بریان یا پدهای جاذبی که اغلب هنگام بسته‌بندی زیر گوشت گذاشته می‌شوند دسترسی نداشته باشد.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که اگر سوال یا ابهامی در رابطه با تغذیه سگ و تشویقی او داشتید با دام‌پزشک تماس بگیرید و از او در رابطه با تغذیه سگ کمک بخواهید قطعا دام‌پزشک بهتر از هر کس دیگری می‌تواند شما را راهنمایی کند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.