در این بخش شش تکنیک وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به جلوگیری از پارس سگ بپردازید. گرچه تمامی این روش‌ها می‌توانند خیلی موفق عمل کنند اما نباید انتظار داشته باشید که یک‌شبه معجزه کنند. هرچه مدت زمانی که سگ شما این رفتار را داشته است بیشتر باشد، زمان رفع این عادت نیز طولانی‌تر خواهد شد. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی روش‌های مهم و اصولی برای رفع مشکل واق واق کردن سگ و جلوگیری از پارس سگ می‌پردازیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید و برای شما کاربردی باشد.

شش راه برای جلوگیری از پارس سگ

در برخی از این تکنیک‌ها نیاز است تا بدانید چرا سگ شما واق واق می‌کند تا بتوانید به درستی جلوگیری از پارس سگ را انجام دهید.

همیشه به هنگام تمرین دادن سگ خود این نکات را به یاد داشته باشید:

  • برای ساکت کردن سگ خود داد نزنید، این کار فقط حکم این را دارد که شما هم در رفتار زشت او با همکاری می‌کنید.
  • همیشه جلسات تمرینی مثبت و شادی داشته باشید.
  • در انجام روش‌های تربیتی و تمرینی هماهنگ باشید تا سگ شما دچار سردرگمی نشود. تمام افراد خانواده‌ی شما باید این روش‌های تربیتی را هر زمان که سگ به طرز نادرستی واق واق کرد اعمال کنند. نمی‌توانید یک‌بار با سگ خود به هنگام این رفتار برخورد کنید و گاهی برخورد نکنید. بلکه همیشه باید یک طور عمل کنید و راسخ باشید.

برای جلوگیری از پارس سگ انگیزه‌ی واق واق کردن را از بین ببرید

سگ شما هنگامی‌که واق واق می‌کند، یک تشویقی از شما می‌گیرد؛ در غیر این صورت این رفتار را انجام نمی‌دهد. توجه کنید که او برای درخواست چه چیزی این رفتار را بروز می‌دهد و بعد عامل مورد نظر را حذف کنید. به سگ خود فرصت آن را ندهید تا بتواند این رفتار را ادامه دهد.

پارس سگ

مثال: واق واق کردن به یک رهگذر

  • اگر سگ شما به مردم یا حیواناتی که از پشت پنجره‌ی پذیرایی می‌گذرند واق واق می‌کند، این رفتار را با کشیدن پرده‌ها و یا بردن سگ به اتاقی دیگر کنترل کنید.
  • اگر سگ به هنگامی‌که در حیاط است به رهگذران واق واق می‌کند، او را به داخل خانه بیاورید. هیچ‌گاه سگ خود را بدون نظارت برای مدتی طولانی در حیاط رها نکنید.

واق واق کردن را نادیده بگیرید

آن‌قدر واق واق کردن سگتان را نادیده بگیرید که دست از این کار بکشد. این بدین معناست که به هنگام بروز این رفتار هیچ توجهی به او نشان ندهید. توجه شما فقط سگ را به واق واق کردن بیشتر تشویق می‌کند. با او صحبت نکنید، او را لمس نکنید و حتی به او نگاه نکنید. وقتی او ساکت شد حتی اگر این سکوت برای یک‌لحظه بود به او تشویقی بدهید.

برای اینکه در این روش موفق شوید باید آن‌قدر منتظر شوید تا سگ ساکت شود. اگر یک ساعت واق واق کرد و شما از کوره در رفتید و پس از یک ساعت به او داد زدید، دفعه‌ی بعدی او یک ساعت و نیم واق واق می‌کند. چراکه او متوجه می‌شود که اگر در این رفتار پافشاری کند عاقبت به او توجه می‌کنید.

مثال: واق واق کردن به هنگام محدود بودن

  • زمانی که سگ خود را داخل پارک حیوانات یا اتاق مخصوصش می‌گذارید، روی خود را برگردانید و به او بی‌اعتنایی کنید.
  • زمانی که دست از واق واق کشید، رویتان را برگردانید، او را تحسین کنید و به او تشویقی دهید.
  • زمانی که متوجه شد در صورت ساکت ماندن تشویقی دریافت می‌کند، مدت‌زمانی را که باید ساکت بماند تا تشویقی بگیرد را افزایش دهید.
  • به یاد داشته باشید که در ابتدا وقتی تنها چند ثانیه ساکت ماند به او تشویقی دهید و سپس به‌مرور این مدت‌زمان را افزایش دهید.
  • با تغییر زمان انتظار برای دریافت تشویقی او را سرگرم کنید. مثلاً گاهی پس از ۵ ثانیه، گاهی پس از ۱۲ ثانیه، گاهی پس از ۳ ثانیه و دفعه‌ی بعد پس از ۲۰ ثانیه سکوت به او تشویقی بدهید و به همین شکل ادامه دهید.

پارس سگ

برای جلوگیری از پارس سگ حساسیت سگ را به محرک از بین ببرید

به مرور سگ را به چیزی که باعث بروز واق واق در او می‌شود عادت دهید. با قرار دادن محرک (چیزی که باعث بروز واق واق می‌شود) در فاصله‌ی دور کار را شروع کنید. این محک باید به قدری دور باشد که سگ با دیدن آن واق واق نکند. سپس به او تشویقی زیادی بدهید. کمی محرک را نزدیک بیاورید (شاید برای شروع چند اینچ یا چند پا کافی باشد) و دوباره به سگ تشویقی دهید. اگر محرک از دید خارج شد، دادن تشویقی را متوقف کنید. چراکه شما می‌خواهید به سگ نشان دهید که این محرک باعث می‌شود تا چیزهای خوبی (تشویقی‌ها) انتظار او را بکشند.

مثال: واق واق کردن به سگ‌ها

  • از یکی از دوستانتان که سگ دارد بخواهید به قدری دور از سگ شما بایستند تا نتواند به آن‌ها واق واق کند.
  • وقتی دوست شما و سگ او کمی نزدیک‌تر شدند و قابل‌مشاهده شدند شروع به تشویقی دادن به سگتان کنید. از تشویقی‌های زیاد و خوشمزه استفاده کنید.
  • به محض اینکه دوست شما و سگش از دید خارج شدند، دادن تشویقی را متوقف کنید.
  • این فرآیند را چند بار تکرار کنید.
  • توجه کنید که این روند را با سرعت به پیش نبرید چراکه این کار زمان‌بر است و ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد تا سگ شما بتواند بدون واق واق کردن به سگ دیگر به شما و تشویقی توجه کند.

به سگ خود فرمان ساکت شدن را آموزش دهید

شاید بی‌معنی به نظر برسد اما اولین قدم در این روش این است که به سگ فرمان دهید تا واق واق کند. به سگ خود فرمان دهید تا واق واق کند و بگویید “صحبت کن” و صبر کنید تا دو سه بار این کار را انجام دهد و سپس یک تشویقی خوشمزه را زیر بینی او بگیرید. زمانی که سگ دست از واق واق کشید تا تشویقی را بو کند، او را تحسین کنید و تشویقی را به او بدهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که سگ بلافاصله پس‌ازاینکه فرمان “صحبت کن” را دادید شروع به واق واق کردن کند.

پارس سگ

زمانی که سگ شما این فرمان را به‌خوبی اجرا کرد، فرمان “ساکت باش” را به او آموزش دهید. در محیطی آرام بدون چیزی که حواس را پرت کند به او بگویید “صحبت کن” و زمانی که شروع به واق واق کرد بگویید “ساکت باش” و یک تشویقی را زیر بینی او بگیرید. او را به خاطر ساکت شدن تحسین کنید و به او تشویقی بدهید و بدین ترتیب جلوگیری از پارس سگ را ممکن کنید.

مثال: فردی که پشت در است.

  • زمانی که زنگ در به صدا درمی‌آید، سگ شما با واق واق کردن شما را از وجود یک مزاحم مطلع می‌کند.
  • زمانی که فرمان “ساکت باش” را در محیطی آرام به سگ آموزش دادید، این فرمان در موقعیت‌هایی که ممکن است حواس سگ پرت شود نیز تمرین کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که سگ بلافاصله پس از درخواست شما دست از واق واق کردن بکشد، حتی وقتی‌که یک مزاحم پشت در است!

از سگ درخواست یک واکنش متضاد داشته باشید

زمانی که شروع به واق واق می‌کند، از او چیزی بخواهید که با این رفتار سازگاری نداشته باشد. به سگ خود یاد دهید تا با چیزی که او را از واق واق کردن بازمی‌دارد به محرک این رفتار پاسخ دهد، برای مثال در تختش بخوابد.

مثال: فردی که پشت در است.

  • یک تشویقی روی زیرانداز سگ بیندازید و به او بگویید “سر جایت برو”.
  • وقتی‌که بر روی زیرانداز رفت تا تشویقی را بردارد، از فرصت استفاده کنید و در را باز کنید. اگر سگ از روی زیرانداز بلند شد، در را بلافاصله ببندید.
  • این کار را تا جایی تکرار کنید که زمانی که در باز می‌شود او بر روی زیرانداز بماند.
  • سپس تمرین را سخت‌تر کنید و درحالی‌که سگ روی زیرانداز است از یک نفر بخواهید تا زنگ در را بزند. اگر سگ سر جایش ماند به او تشویقی بدهید.

پارس سگ

برای جلوگیری از پارس سگ حتما سگ خود را خسته کنید

اطمینان حاصل کنید که سگ شما روزانه به قدر کافی از لحاظ فیزیکی و ذهنی فعالیت دارد. سگی که خسته است، رفتار خوبی خواهد داشت و احتمال اینکه به سبب بی‌حوصلگی یا خستگی واق واق کند کم خواهد بود. سگ شما بسته به نژاد، سن و سلامت ممکن است علاوه بر پیاده‌روی‌های طولانی به بازی‌های همچون توپ‌بازی و بازی کردن به اسباب‌بازی نیز نیاز داشته باشد.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای جلوگیری از پارس سگ به دام‌پزشک مراجعه کنید و از او اطلاعات و راهنمایی بیشتری درخواست کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.