سگ، که بهترین دوست انسان شناخته می‌شود، اگر سالم باشد، بسیار موجود شادی خواهد بود. برای اینکه مطمئن شوید سگ شما از لحاظ جسمی و روحی سالم است باید همواره او را شاد نگه‌دارید و به مراقبت سگ توجه ویژه‌ای داشت باشید، حتی زمانی که در خانه نیستید. وقت گذراندن با سگ و ایجاد یک سبک زندگی سالم برای حیوان، کلیدی‌ترین نکته برای شاد نگه‌داشتن سگ است. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نکات آموزشی برای مراقبت سگ و داشتن سگی شاد می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب و هیجان انگیز باشد.

شکوفا کردن ذهن سگ

۱ . هنگامی‌که در خانه نیستید برای او یک وظیفه مشخص تعیین کنید.

سگ‌ها برای هدف خاصی آموزش داده می‌شوند، یا برای شکار یا برای نگهبانی از گله و هنگامی‌که این اهداف طبیعی از آن‌ها گرفته شود ممکن است رفتارهای خارج از عرفی از خود نشان دهند. یک مسیر با مانع ایجاد کنید و در انتهای آن چیزی قرار دهید که سگ با استفاده از قدرت بویایی به دنبال یافتن آن باشد.

برای او جورچین‌های غذایی بیاورید تا باعث تحریک شدن ذهنش بشوید. برای او اسباب‌بازی‌های جویدنی فراهم کنید. این کار نه‌تنها به تقویت لثه و دندان‌های سگ کمک می‌کند، بلکه او را از جویدن کفش شما نیز باز می‌دارد. یک سگ گردان استخدام کنید تا زمانی که شما در منزل نیستید با سگ شما بازی کند و او را به گردش ببرد.

۲ . سگ خود را اجتماعی بار بیاورید، این‌گونه مراقبت سگ آسان‌تر است.

اگر سگ خود را در خانه نگه‌دارید، ممکن است روی احساسات حیوان تأثیرات منفی گذاشته و هنگامی‌که می‌خواهید او را از خانه بیرون ببرید و در هنگام مواجهه با افراد یا سگ‌های دیگر، احساس ترس کند. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید سگ خود را بیرون ببرید و با او وقت بگذرانید.

با سگ خود به پیاده‌روی ببرید، او را به پارک سگ‌ها ببرید، یا یک تاریخ مشخص کنید و او را ببرید تا با سگ دوستانتان بازی کند. دوستی داشته باشید که سگ شما او را می‌شناسد و به او اعتماد دارد، یک روز از هفته را بخواهید از سگ شما مراقبت کند، این‌گونه حیوان به ارتباط داشتن با دیگران عادت می‌کند. اگر سگ شما رفتار خطرناکی از خود نشان می‌دهد، او را به نزد یک سگ آرام ببرید، البته به شرطی که آن سگ از سگ شما نترسد.

مراقبت کردن از سگ

۳ . سگ خود را تمرین دهید.

این کار نه تنها باعث تهییج ذهنی سگ می‌شود، بلکه با مشخص کردن خواسته‌هایی که از حیوان دارید، باعث تقویت رابطه بین خود و سگ می‌شوید و مراقبت سگ بهتر انجام می‌شود. اگر مطمئن نیستید چه تمرینی بهترین نتیجه را روی سگ شما خواهد داشت، می‌توانید با یک فرد متخصص در این زمینه تماس بگیرید.

مراقبت کردن از سگ

۴ . قوانین خود را داشته باشید و هیچ‌گاه از آن‌ها عقب‌نشینی نکنید.

بسیار مهم است که عشق و علاقه‌تان نسبت به حیوان را بروز دهید، اما با همه این اوصاف باید دقت کنید که او حیوان است و خلق‌وخوی خاص خود را دارد. برای او چارچوب مقرراتی مشخص کنید و همواره به آن پایبند باشید تا مراقبت سگ اصولی باشد.

  • تنها زمانی با او بازی کنید که آرام باشد.
  • هنگامی‌که از دستورات شما پیروی کرد، به او جایزه بدهید.
  • هنگام پیاده‌روی، حیوان باید پشت سر شما حرکت کند.

 

مراقبت کردن از سگ

۵ . آرام بمانید و در نزد سگ، خشونت به خرج ندهید.

هیچ‌گاه با خشم و خشونت نسبت به حیوان برخورد نکنید. ازآنجاکه شما رهبر او هستید، احساسات شما می‌تواند روی او تأثیر بگذارد. حیوانات مضطرب، پتانسیل بیشتری برای نشان دادن خشونت از خود دارند در این صورت مراقبت سگ با مشکل روبرو خواهد شد.

مراقبت کردن از سگ

۶ . اعتمادبه‌نفس سگ را بالا ببرید.

چه باور کنید و چه باور نکنید، سگ‌ها از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار نیستند و شما به‌عنوان صاحب سگ باید اقداماتی انجام دهید که اعتمادبه‌نفس حیوان افزایش یابد. هنگامی‌که سگ در انجام دادن وظیفه‌اش موفق عمل‌ کرد، به او جایزه بدهید. به یاد داشته باشید که لحن صدای شما در برقراری ارتباط با سگ بسیار کلیدی است. با لحنی با حیوان صحبت نکنید که تصور کند دارید به او دستور می‌دهید.

مراقبت کردن از سگ

سگ خود را از لحاظ جسمانی سالم نگه‌دارید

۱ . سگ خود را فعال نگه‌دارید.

حتی اگر در تمام طول روز سگ تنها باشد، او نیز مثل بقیه افراد نیاز به داشتن تحرک دارد. سگ خود را به پیاده‌روی ببرید یا یک بازی سرگرم‌کننده برای او ترتیب دهید. بازی قایم موشک باعث تهییج ذهنی و جسمی حیوان می‌شود. اگر فردی پرانرژی هستید، به شما توصیه می‌کنیم با سگ خود بازی تعقیب و گریز انجام دهید. سگ‌ها حیواناتی پرانرژی هستند، از این‌رو بازی‌هایی مثل طناب‌کشی می‌تواند مقداری از انرژی آن‌ها را جوابگو باشد و به اجتماعی شدن آن‌ها نیز کمک می‌کند. برای سگی که سن و سال زیادی دارد، بازی‌ها و ورزش‌هایی که نیاز به زور و انرژی زیادی ندارند، مثل شنا کردن در یک محیط ایمن می‌تواند مفید باشد و به مراقبت سگ کمک کند.

مراقبت کردن از سگ

۲ . استفاده از یک رژیم غذایی مفید و مناسب.

حیوان، زمانی بسیار شاد خواهد بود که بتواند فعالیت کند و زمانی می‌تواند فعالیت کند که غذاهای سالم بخورد. غذاهایی که به سگ خود می‌دهید، با توجه به سن، سطح انرژی و آلرژی‌های احتمالی حیوان متفاوت است. غذاهای ارگانیک بهترین گزینه پیش رو است. بااین‌وجود برخی از دامپزشکان معتقدند می‌توانید به سگ‌ها غذای انسان بدهید، مثل:

  • کره بادام‌زمینی خام و بدون نمک
  • کدوتنبل
  • لوبیا سبز
  • سیب
  • شوربا

مراقبت کردن از سگ

۳ . در بازه‌های زمانی مشخصی سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

دامپزشک می‌تواند روی وضعیت سلامت سگ نظارت داشته باشد، و در صورت نیاز سگ شما را واکسینه کند. بسیار خوب است که هر ۶ ماه یک‌بار سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. البته برای سگ‌های بالغ و کمتر از ۱۰ سال، سالی یک‌بار نیز کفایت می‌کند. این کار باعث می‌شود تا روش‌های تمیز نگه‌داشتن گوش و دندان سگ خود را آموزش ببینید و به مراقب سگ هرچه بهتر کمک کنید.

مراقبت کردن از سگ

۴ . در تمام مواقع از امنیت سگ خود اطمینان داشته باشید.

روی گردن سگ خود حتماً یک نام شناسایی قرار دهید، در محوطه‌ای که سگ خود را نگهداری می‌کنید فنس بکشید تا حیوان را از گزند افراد حیوان آزار در امان نگه‌دارید. در زمان تابستان و گرما او را زیر سایه قرار داده و به میزان کافی آب در اختیارش قرار دهید.

هرگاه در زمان رانندگی سگ را به همراه خود می‌برید، اطمینان حاصل کنید که کمربند را محکم ببندد و اجازه ندهید سرش را از پنجره بیرون بیاورد زیرا این کار می‌تواند منجر به برخورد با ماشین‌های روبرویی و یا بیرون افتادن حیوان شود. هنگامی‌که بیرون می‌روید حتماً افسار سگ خود را ببندید، مخصوصاً در مناطق شلوغ و پر ترافیک، مگر اینکه سگ خود را به خوبی آموزش داده باشید. هنگامی‌که بچه کوچک نزدیک سگ است بسیار مراقب باشید، هیچ‌وقت به کودکان اجازه ندهید سگ‌ها را بغل کنند زیرا ممکن است از دستشان بیفتد و باعث صدمه دیدن حیوان شوند.

مراقبت کردن از سگ

۵ . به‌صورت منظم سگ خود را ماساژ دهید.

این کار باعث می‌شود تا استرس حیوان کاهش یابد و همچنین دردهای مفصلی حیوان تسکین می‌یابد. ماساژ دادن آرام ماهیچه‌ها، چربی‌ها و استخوان‌های حیوان می‌تواند باعث ایجاد آرامش در سگ مضطرب شود. ماساژ روزانه و مداوم می‌تواند طول عمر و کیفیت عمر سگ را افزایش دهد ماساژ دادن مفاصل حیوان باعث ایجاد آمادگی در حیوان برای انجام فعالیت‌های فیزیکی می‌شود. سگ‌های بزرگ بیشتر در معرض ابتلا به ورم مفاصل هستند، بنابراین علاوه بر ماساژ روزانه، استفاده از مواد مغذی می‌تواند در از بین رفتن درد در این دسته از حیوانات مفید باشد.

مراقبت کردن از سگ

سگ خود را شاد نگه‌دارید

۱ . به‌صورت منظم برای حیوان مسواک بزنید، موهایش را شانه کنید و او را اصلاح کنید.

سگ‌ها به خاطر پشمالو بودن مستعد دریافت بیماری هستند. پشم‌های سگ را همواره تمیز نگه‌دارید تا از ایجاد آلرژی‌هایی مثل خارش در حیوان جلوگیری شود. وجود پشم در سرمای زمستان به حیوان کمک بسیار زیادی می‌کند. نیازی نیست که موهای حیوان را کامل اصلاح کنید، فقط در حدی که روی اثاث منزل شما چیزی نریزد. به ناخن‌های حیوان دقت زیادی داشته باشید و اجازه ندهید بیش از حد بزرگ شود.

مراقبت کردن از سگ

۲ . روزانه حداقل دو ساعت وقت برای گذراندن با سگ بگذارید.

برای اینکه سگ وفاداری داشته باشید، باید زمان خوبی را با او بگذرانید و از سر رفتن حوصله او جلوگیری کنید. سگ‌های پرانرژی را نمی‌توانید برای تمام طول روز در خانه تنها بگذارید. سگ‌ها از شنا کردن، دویدن، طناب‌کشی، فریز بی و بسیاری دیگر از ورزش‌ها لذت می‌برند ازآنجاکه سگ حیوانی اجتماعی است، در جمع‌های دوستانه او را به همراه خود ببرید و او را در خانه تنها نگذارید.

مراقبت کردن از سگ

۳ . در آب‌وهوای سرد یا مرطوب، حیوان را گرم نگه‌دارید.

اگر سگ شما دارای پشم زیادی نیست (به‌عنوان عایق حرارتی)، نمی‌تواند دمای بدن خود را به‌خوبی تنظیم کند پس بسیار مهم است که شما در آب‌وهوای سرد او را در جایی گرم نگه‌دارید . به مراقبت سگ توجه داشته باشید. یک ژاکت برای حیوان تهیه کنید تا از لرزیدن او در بیرون از خانه جلوگیری کنید.

مراقبت کردن از سگ

۴ . برای سگ خود اسباب‌بازی تهیه کنید، تا در هنگام تنهایی سرگرم باشد.

برای حیوان اسباب‌بازی‌هایی تهیه کنید تا در زمانی که بیرون از خانه هستید با آن‌ها بازی کند. اگر هیچ وسیله سرگرم‌کننده‌ای برای او مهیا نکنید، ممکن است در زمان تنهایی کارهای خطرناکی انجام دهد. بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها می‌تواند به اجتماعی شدن حیوان کمک کند.

مراقبت کردن از سگ


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که به تحقیق بیشتری برای داشتن یک سگ شاد و مراقبت سگ بپردازید. هرچه اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع داشته باشید روابط شما و سگ شما بهبود خواهد یافت.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.