لازم است قبل از آوردن یک حیوان خانگی جدید به منزلتان به دقت اصول اولیه مربوط به مراقبت از حیوانات خانگی و نگه داری سگ را بررسی کرده باشید. انجمن حمایت از حقوق حیوانات استرالیا (RSPCA) به شما پیشنهاد می‌کند قبل از اینکه حیوان جدیدی به خانه بیاورید، وقتی را صرف پیدا کردن یک کتاب با جزئیات کامل در مورد مراقبت از توله‌سگ‌ها کنید. در این صورت کاملاً آماده ورود او خواهید بود. در این مطلب از مجله پین‌ورک به تمام نکات نگه‌داری از توله‌سگ می‌پردازیم.

نگه‌داری از توله‌سگ

راهنمای هوشمند نگه داری سگ و توله‌سگ که توسط انجمن مذکور منتشر شده است اطلاعاتی درزمینه این آمادگی‌ها دارد. بعد از انجام تحقیقات و تصمیم در مورد نوع حیوان خانگی مناسب مواردی هست که باید در نظر گرفته شوند:

فضای تعیین‌شده برای زندگی و خواب حیوان

فضای مناسبی را برای زندگی توله‌سگ جدیدتان در نظر بگیرید تا او بتواند در محیط زندگی جدیدش جا افتاده و به شرایط خو بگیرد. فضای تعیین‌شده را به‌دقت بررسی کنید تا مبادا چیز خطرناکی وجود داشته باشد که توله‌سگتان تصادفاً با آن برخورد کند. یک محل خواب مناسب و راحت در این فضا درست کنید تا توله‌سگ بتواند در آنجا استراحت کند. مقداری اسباب‌بازی بی‌خطر تهیه کنید تا توله‌سگتان با آن‌ها بازی کند و سرگرم شود این‌گونه نگه داری سگ برایتان راحت‌تر خواهد بود.

آموزش رفتن به دستشویی

آموزش توله‌سگ‌ها برای دستشویی رفتن نیازمند زمان و شکیبایی شما است. برای اینکه روند آموزش در این رابطه موفقیت‌آمیز و تا حد امکان مؤثر باشد باید از روش آموزشی تقویت مثبت مبتنی بر پاداش استفاده کنید. ابتدا باید فرصت‌های زیادی در اختیار سگ بگذارید تا بتواند خودش به محل دستشویی کردن برود. دوم اینکه هر بار که سگ در محل تعیین‌شده توسط شما دستشویی کرد به او پاداش بدهید. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر با عنوان «نحوه آموزش دستشویی رفتن به توله‌سگ‌ها» را بخوانید تا بیشتر آشنا شوید.

نگه داشتن یک سگ

عقیم‌سازی، واکسینه کردن و سایر مراقبت‌های بهداشتی از حیوان خانگی

سگ‌هایی که از پناهگاه‌های مخصوص انجمن RSPCA به عنوان حیوان خانگی گرفته می‌شوند همگی عقیم شده، واکسینه شده و دارای ریزتراشه‌های هویتی هستند. عقیم‌سازی سگ علاوه بر اینکه از بارداری ناخواسته او جلوگیری می‌کند روی رفتار و سلامتی او هم تأثیرات مثبتی می‌گذارد. سگ‌های عقیم شده به احتمال خیلی کمتری برای تعیین قلمرو با سایر حیوانات می‌جنگند که همین امر احتمال تصادف با ماشین و جراحات ناشی از گاز گرفته شدنشان را پایین می‌آورد. عقیم‌سازی همچنین منافع بسیاری از لحاظ سلامتی برای سگ‌های نر و ماده دارد. در مورد عقیم‌سازی با دامپزشک مشورت کنید تا به طور صحیح به نگه داری سگ بپردازید.

دامپزشک در مورد واکسینه کردن سگتان هم توصیه‌هایی خواهد داشت. توله‌سگ‌ها در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی قرار دارند که برخی از این بیماری‌ها مثل پاروویروس (Parvovirus) کشنده هستند. واکسینه شدن توله‌سگ‌ها در برابر این بیماری‌های عفونی یک امر ضروری است پس لطفاً برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز دامپزشکی نزدیک به محل خود تماس بگیرید و در مورد نگه داری سگ بپرسید. اگر تصمیم دارید سگتان را به سفر هوایی یا دریایی ببرید به خاطر داشته باشید که اکثر خطوط هوایی یا کشتیرانی از پذیرش حیواناتی که واکسن‌هایشان تجدید نشده باشد خودداری می‌کنند.

دامپزشک همین‌طور می‌تواند در مورد درمان کک، انگل و سایر موارد ضروری در مورد نگه داری سگ به شما مشاوره بدهد.

نگه داشتن یک سگ

ریزتراشه گذاری و ثبت مشخصات سگ

اطمینان حاصل کنید که توله‌سگتان ریزتراشه گذاری شده و اطلاعات هویتی او همراه با اطلاعات تماس شما به‌طور کامل ثبت و ضبط شده باشد تا در صورت گم‌شدن یا دزدیده شدن تصادفی قابل‌شناسایی و پیدا شدن باشد. به خاطر داشته باشید که در صورت تغییر محل زندگی یا تغییر شماره تلفن اطلاعات تماس خود را به‌روزرسانی کنید. اگر به همراه سگتان از ایالتی به یک ایالت دیگر در داخل کشور نقل‌مکان می‌کنید دقت داشته باشید که ریزتراشه حاوی اطلاعات سگ و اطلاعات تماس خودتان در ایالت جدید قابل‌شناسایی و رهگیری باشد. برخی از شهرداری‌های محلی از شما می‌خواهند که اطلاعات سگ‌های خانگی‌تان را در آنجا ثبت کنید به همین منظور باید با نزدیک‌ترین شهرداری در محل زندگی‌تان تماس گرفته و الزامات قانونی در این زمینه را جویا شوید در این صورت نگه داری سگ برایتان آسان‌تر خواهد بود.

آموزش و جامعه‌پذیر کردن برای نگه داری سگ 

آموزش جامعه‌پذیر کردن سگ باید از همان دوران تولگی شروع شود و این موضوع در توسعه و پرورش رفتار سگ اهمیت به سزایی دارد. جامعه‌پذیر کردن پیش از موعد توله‌سگ‌ها بسیار اهمیت دارد. توله‌سگ‌ها دوره‌ای دارند به نام « دوره بحرانی جامعه‌پذیری» که تقریباً بین سنین ۳ الی ۱۷ هفتگی رخ می‌دهد. تجربیات توله‌سگ‌ها در این دوره می‌تواند روی شکل‌گیری رفتار آن‌ها در دوران بلوغ و بزرگ‌سالی تأثیر بگذارد. فراهم کردن فرصت‌های زیاد برای جامعه‌پذیر شدن و برخورد سگ با شرایط و محیط‌های مختلف در طول این دوران می‌تواند به رشد رفتاری بهینه و تعادل اخلاقی سگ در ارتباط با سایر سگ‌ها، حیوانات و انسان‌های دیگر کمک کند. بهترین شیوه برای شروع به جامعه‌پذیر کردن سگ ثبت‌نام آن‌ها در کلاس‌های مبتنی بر پاداش مخصوص سگ‌ها است. این کلاس‌ها معمولاً در برخی از کلینیک‌های دامپزشکی برگزار می‌شوند. شما باید با دامپزشکتان در مورد زمان و محل برگزاری این کلاس‌ها صحبت کنید تا متناسب با وضعیت واکسیناسیون توله‌سگ در این کلاس‌ها شرکت داده شود.

انجمن RSPCA حامی متدهای آموزشی مبتنی بر پاداش است که شامل تقویت مثبت می‌شود (به حیوان درصورتی‌که رفتار مطلوب از او سر بزند پاداش داده‌شده و رفتار غیر مطلوب او نادیده گرفته می‌شود). آموزش مبتنی بر پاداش بیشتر انسان‌محور بوده و یک روش آموزشی مؤثر است که زمینه موفقیت حیوان را فراهم می‌کند و برای حیوانات لذت‌بخش بوده و به طور مثبتی سبب عمیق‌تر شدن رشته‌های پیوند بین انسان و حیوان خانگی‌اش می‌شود.

برنامه‌های آموزشی مبتنی بر تهاجم (محرک دردناک یا ناخوشایند)، تحکم، فشار یا تنبیه نباید هرگز به کار برده شوند زیرا غیرانسانی بوده و سبب بروز مشکلات رفتاری مزمن در حیوان خانگی می‌شوند.

ورزش کردن

ورزش کردن یکی از جنبه‌های مهم مراقبت روزانه از حیوان خانگی و نگه داری سگ است. پیاده‌روی کردن اغلب دوست‌داشتنی‌ترین قسمت از روز برای سگ‌ها است زیرا در حین پیاده‌روی می‌توانند در اطراف جست‌وخیز کنند و با شما وقت بگذرانند. ورزش کردن همچنین منافع زیادی از لحاظ سلامت جسمی برای سگ‌ها دارد و فرصت خوبی است برای سگتان تا با سگ‌های دیگر ارتباط برقرار کند. نباید اجازه دهید توله‌سگ بیشتر از حد موردنیاز تحرک بدنی داشته باشد. برای این منظور مقاله زیر با عنوان «نحوه ورزش دادن به توله‌سگ‌ها» را مطالعه کنید. چاقی یکی از معضلاتی است که گریبان اکثر حیوانات خانگی استرالیایی را می‌گیرد بنابراین قبل از اقدام به گرفتن حیوان خانگی اطمینان حاصل کنید که می‌توانید ورزش جسمی سگتان را با برنامه روزمره خودتان هماهنگ کنید.

نگه داشتن یک سگ

تغذیه

فراهم کردن یک رژیم غذایی متعادل که متناسب با دوره رشد توله‌سگ باشد امر مهمی است. دامپزشک می‌تواند جزئیات آن را در اختیار شما بگذارد. همچنین مقاله‌ای با عنوان «چه غذاهایی باید به سگمان بدهیم؟» و نگه داری سگ را نیز مطالعه کنید.

چه وقت‌هایی باید سگ را به حال خود رها کرد

توله‌سگ‌ها نیازمند مراقبت و توجه زیادی از جانب شما هستند. هرچند در برخی دوران شاید بهتر باشد توله‌سگ را برای مدت کوتاهی به حال خود رها کنید. این روند را به صورت تدریجی ادامه دهید تا از بروز استرس در سگ جلوگیری شود به این صورت که سگ را لحظات کوتاهی تنها بگذارید و موقع برگشت با یک غذای سالم مخصوص سگ‌ها، پیاده‌روی یا بازی کردن به او پاداش دهید. به تدریج طول مدتی را که سگ را تنها می‌گذارید افزایش دهید تا توله‌سگتان بفهمد که شما همیشه پیش او بازخواهید گشت و او همیشه می‌تواند انتظار پیاده‌روی موردعلاقه خود را داشته باشد.

یک شیوه خوب برای جلوگیری از کسل شدن سگ در زمان دوری شما گذاشتن چند اسباب‌بازی در دسترس او است تا با آن‌ها بازی کند. محل نگهداری اسباب‌بازی‌ها نباید معلوم باشد و در روزهای مختلف سر او را با اسباب‌بازی‌های مختلف گرم کنید. اسباب‌بازی‌های بی‌خطری که می‌توان درونشان را پر از تنقلات سالم مخصوص سگ‌ها کرد به او کمک می‌کنند در مدتی که شما نیستید سرگرم بماند. همچنین می‌توانید قبل از تنها گذاشتن سگ او را به پیاده‌روی ببرید تا در نبود شما استراحت کند و دوری‌تان را حس نکند. به خاطر داشته باشید که نباید بلافاصله قبل یا بعد از ورزش و پیاده‌روی به سگ غذا داد.

نگه داشتن یک سگ

خریداری حیوان خانگی نباید هرگز شکل یک تصمیم اجباری را به خود بگیرد. پناهگاه‌های انجمن RSPCA هر ساله پذیرای هزاران حیوان رها شده و ناخواسته‌ای است که اغلب نتیجه یک تصمیم‌گیری ضعیف برای پذیرش حیوان خانگی هستند. قبل از اینکه بخواهید یک حیوان خانگی بگیرید ابتدا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید مسئولیت‌های مربوط به نگه داری سگ و حیوانات خانگی را تقبل کنید و تحقیقات لازم را هم انجام دهید تا مطمئن شوید که حیوان خانگی مورد نظرتان برای ورود به خانه جدیدش از مراقبت و آمادگی خوبی برخوردار بوده باشد.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک برای نگه داری سگ این است که قبل از قبول کردن مسئولیت یک سگ ابتدا در مورد نحوه نگه داری سگ اطلاعات لازم را کسب کنید. شما می‌توانید از یک دام‌پزشک در این زمینه راهنمایی بخواهید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.