اگر یک گربه در خانه دارید احتمالاً می‌دانید که اکثر گربه‌ها نسبت به آب حساسیت زیادی دارند به طوری که از حمام کردن و تمیز کردن گربه و هر چیزی که مربوط به آن باشد بیزار هستند. کنجکاو بودن گربه‌ها را به هرجایی می‌کشاند و اگر گربه خانگی‌تان بیش‌ازحد کثیف شده باشد ممکن است از خود بپرسید چگونه به آن در تمیز کردن خودش کمک کنم و نحوه انجام تمیزکردن گربه چیست؟ در این مقاله از پین‌ورک ما قصد داریم به رفع تردیدهای شما در این زمینه کمک کنیم تا شما نحوه تمیز کردن گربه بدون نیاز به حمام کردنش را بیاموزید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جذاب باشد.

گربه‌ها جزو حیواناتی هستند که خودشان را تمیز می‌کنند!

گربه‌ها حیوانات بسیار تمیزی هستند به طوری که اکثر اوقات روز را صرف لیسیدن سانت به سانت پشم‌هایشان می‌کنند تا از شر آلودگی‌ها و گره خوردگی موها رها شوند. جای تعجبی ندارد که چرا گاهی اوقات درهم گره خوردگی پشم‌ها اذیتشان می‌کند.

گربه

این حیوانات می‌توانند ۴ ساعت از روز را صرف تمیز کردن و آراستن پشم‌هایشان کنند تا آن اندازه که حتی گربه‌های خیابانی هم تمیز و مرتب به نظر می‌رسند. سطح زبان گربه‌ها سفت و پرزدار است که به آن‌ها امکان می‌دهد با لیسیدن از شر آلودگی‌های جمع شده در نواحی‌ای از پشم‌هایشان که دسترسی به آن‌ها سخت است خلاص شوند. به غیر از تمیز کردن پشم‌هایشان گربه‌ها برای تمیز کردن چشم‌ها، گوش‌ها و دهانشان نیز نیاز به کمک شما دارند. این‌ها جزو نواحی‌ای از بدن گربه‌ها هستند که برایشان سخت است خودشان آن‌ها را تمیز کنند.

آن‌ها چه زمانی واقعاً کثیف هستند و نیاز به تمیز کردن گربه است؟

اگر گربه شما با سر روی کثیف به خانه آمده است می‌توانید خودتان او را بشویید. گاهی بهتر است قبل از اینکه حیوان خانگی‌تان کثیفی‌های بدنش را بلیسد اقدام به تمیز کردن گربه کنید زیرا این آلودگی‌ها می‌توانند منجر به بروز عفونت در او شوند. در این موارد ابزارهای زیادی هست که می‌توانند به شما برای تمیز نگه داشتن گربه کمک کنند:

  • اول از همه شامپوهای خشکی وجود دارند که از هر فروشگاه مربوط به محصولات حیوانات خانگی می‌توانید خریداری کنید. این شامپوها برای زمانی که حیوان از آب فراری است مناسب هستند. این شامپوها به صورت کف تولید شده‌اند اما تنها چیزی که لازم دارید یک شانه برای زدودن کف از پشم‌های گربه است. این شامپوها یک انتخاب مناسب برای گربه‌های بازیگوش هستند زیرا موقع استفاده از شامپو حتی حس نمی‌کنند که دارید تمیزشان می‌کنید.
  • اگر وقت کافی برای رفتن و خریدن یک محصول خاص ندارید می‌توانید گربه را با کمی شامپوی بچه تمیز کنید. این کار را آرام و با ملایمت انجام دهید به طوری که شبیه عمل لیسیدن توسط خود گربه باشد. با این کار نوعی تعامل اجتماعی بین شما و گربه ایجاد می‌شود که نتیجه‌اش اعتماد گربه به شما و آسان‌تر شدن تمیزکاری‌های بعدی برای شما است. به خاطر داشته باشید که با تمیز کردن و برس کشیدن مرتب پشم‌های گربه می‌توانید جلوی گره خوردگی و تجمع کثیفی‌ها روی پشم‌های او را بگیرید و از بروز بیماری‌های انگلی در گربه پیشگیری کنید. برسی را انتخاب کنید که گربه دوستش داشته باشد تا بتوانید هم با گربه وقت بیشتری بگذرانید و هم وقتی کنار شما است احساس راحتی و امنیت داشته باشد.

گربه

سایر قسمت‌های بدن گربه

همان‌طور که در بالا اشاره شد ۳ ناحیه در بدن گربه وجود دارد که گربه به‌تنهایی نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند و تمیز کردن این نواحی حتی از تمیز کردن پشم‌های گربه هم سخت‌تر است:

تمیز کردن گوش‌های گربه کار ساده‌ای نیست زیرا گوش بخشی از بدن است که اجزاء پیچیده‌ای دارد و به آسانی ممکن است صدمه ببیند. اسپری‌های ویژه‌ای برای تمیز کردن گوش‌ها وجود دارند هرچند می‌توانید با استفاده از یک تکه پنبه به طور سطحی گوش‌های گربه را تمیز کنید. برای انجام بهتر این کار با دامپزشک مشورت کنید. از چشم‌های گربه نیز باید مراقبت کنید و گاهی اوقات لازم است جراحات جمع شده در گوشه‌های چشم او را پاک کنید. می‌توان این کار را با یک تکه پنبه یا پارچه مرطوب انجام داد. از شوینده‌ها برای تمیز کردن چشم‌های گربه استفاده نکنید زیرا ممکن است چشمشان را بسوزاند.

گربه

در نهایت تمیزی دهان گربه یک نگرانی بالقوه برای صاحبانی است که درصدد حفظ سلامتی گربه خود هستند. پوسیده شدن دندان‌ها اجتناب‌ناپذیر است و به همین دلیل است که شما باید همیشه دندان‌های گربه را با یک خمیردندان و مسواک مخصوص گربه‌ها تمیز کنید. دادن اسباب‌بازی‌های جویدنی و غذای خشک به گربه نیز می‌تواند به سالم ماندن دندان و لثه‌های او کمک کند.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای تمیز کردن گربه می‌توانید از کسانی که از گربه نگهداری می‌کنند راهنمایی بخواهید. افراد متخصص کمک شایانی به شما می‌کنند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.