خزندگان و لاک‌پشت‌ها همیشه درزمانی که به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند پرورش نمی‌یابند. اما اگر شما عاشق لاک‌پشت هستید و برای این چالش آماده هستید شاید بتوانید آن‌ها را پرورش دهید، ما در این مقاله از مجله پین‌ورک سعی داریم شما را با پرورش لاک‌پشت در خانه آشنا سازیم.

قدم اول | لاک‌پشت خود را برای پرورش آماده کنید.

پرورش لاک‌پشت

۱ . حتماً لاک‌پشت نر و ماده داشته باشید.

برای پرورش لاک‌پشت به‌طورمعمول یک لاک‌پشت نر رنگی‌تر و پر جنب جوش‌ از نوع ماده است. نرها یک پلاستون صاف یا مقعر هستند درحالی‌که در ماده این پلاستون به‌صورت مسطح یا محدب است یا فضای بیشتری را برای تخم‌ها بگذارد. جثه ماده‌ها معمولاً بزرگ‌تر است.

  • در بین لاک‌پشت‌های آبی اندازه هم نشانگر مناسبی است، مثلاً نرها نسبت به ماده‌ها کوچک‌تر هستند. همچنین پنجه جلوی پای نرها بلندتر است.
  • در مورد لاک‌پشت‌های لولا دار، نرها معمولاً دمی بزرگ‌تر و ضخیم‌تر دارند. و در ماده‌ها در انتهای دم آن‌ها اندام جنسی دارند.

پرورش لاک‌پشت

۲ . لاک‌پشت باید ازلحاظ جنسی بالغ باشند.

توجه کنید که برای پرورش لاک‌پشت ،لاک‌پشت‌ها تا وقتی‌که به بلوغ جنسی نرسیده باشند قادر به پرورش نیستند، در مورد لاک‌پشت‌های آبی سن بلوغ جنسی در نرها ۳ سال و در ماده‌ها حدود ۵ سال است. در مورد لاک‌پشت‌های لولا دار این عدد زیر ۵ سال نیست.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۳ . لاک‌پشت را در جای خنک نگهداری کنید.

برای اینکه راحت‌تر بتوانید پرورش لاک‌پشت را انجام دهید پیشنهاد می‌شود آن‌ها را در جای خنک نگهداری کنید، فصل لانه‌سازی آن‌ها از ماه مارس تا ژوئن انجام می‌شود بنابراین پیشنهاد ما این است که ماه خنک سال را جایگزین آن کنید یعنی از ژانویه تا فوریه برای لاک‌پشت‌های آبی و از ماه دسامبر تا فوریه برای لاک‌پشت‌های لولا دار.

  • لاک‌پشت‌های آبی را در دمای بین ۵۰ تا ۶۰ درجه فارنهایت به مدت شش تا هشت هفته نگهداری کنید و از لاک‌پشت‌های لولا دار به مدت هشت تا دوازده هفته نگهداری کنید.
  • در طول این مدت می‌توانید آن‌ها را تنها بگذارید، غذای که می‌خورند ممکن است کم یا زیاد شود.
  • اگر دارای استخر در فضای باز هستید از این موقعیت می‌توانید استفاده کنید تا آن‌ها در زمان نگهداری در فصل سرد به خواب زمستانی بروند.
  • پس از دوره خنک، زیستگاه لاک‌پشت‌ها را به دمای معمولی برگردانید.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۴ . لاک‌پشت‌ها را به‌خوبی تغذیه کنید.

تغذیه در زمان پرورش لاک‌پشت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، علاوه بر اینکه باید رژیم غذایی آن‌ها را کنترل کنید در رژیم غذایی ماده‌ها باید حتماً کلسیم و ویتامین D3 وجود داشته باشد.

  • یک رژیم غذایی سالم برای لاک‌پشت‌ها حاوی مواد غذایی زیر است: کرم خاکی، حلزون، کاهو، خربزه، موز، توت‌فرنگی، زغال‌اخته، سبزی‌ها، نخودفرنگی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی پخته‌شده.
  • رژیم غذایی لاک‌پشت آبی همانند لاک‌پشت لولا دار است که به این فهرست می‌توانید موارد زیر را هم اضافه کنید، جیرجیرک، تخم‌مرغ آب پز، ذرت خام، کلم برکلی خردشده و بخارپز.
  • برای اینکه در رژیم غذایی لاک‌پشت کلسیم قرار بگیرد از تکه‌های ماهی یا تن ماهی در رژیم آن‌ها استفاده کنید.
  • لاک‌پشت‌هایی که در فضای بیرونی نگهداری می‌شوند به ویتامین D3 اضافی نیاز ندارند و آن را از طریق نور خورشید دریافت می‌کنند.

 

قدم دوم | ایجاد شرایط مناسب برای پرورش لاک‌پشت

نحوه پرورش لاک‌پشت

۱ . به لاک‌پشت‌های خود فضای کافی بدهید.

برای اینکه لاک‌پشت‌ها جفت‌گیری کنند نیازی نیست کار خاصی انجام دهید فقط کافی است نر و ماده در کنار هم قرار دهید تا مسیر طبیعی را طی کنند. البته باید مسیر و فضای کافی را داشته باشند و لانه را برای آن‌ها فراهم کنید که لاک‌پشت‌های ماده بتوانند در آنجا تخم‌گذاری کنند.

  • اگر دارای چند نوع از گونه‌های مختلف لاک‌پشت هستید، در طول فصل جفت‌گیری لاک‌پشت‌های کوچک را از بزرگ‌ترها جدا کنید زیرا برخی از لاک‌پشت‌ها در این مدت پرخاشگر می‌شوند و برای لاک‌پشت‌های کوچک دردسر ایجاد کنند.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۲ . نسبت ماده به نر را بررسی کنید.

برای اینکه پرورش موفق‌تری داشته باشید باید نسبت نرها به ماده‌ها بیشتر باشد زیرا تمایلات جنسی نرها بیشتر از ماده‌ها است. پس اینکه ماده جفت‌گیری کرد آن را حذف کنید زیرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۳ . یک منطقه لانه‌سازی ایجاد کنید.

محلی را برای ماده‌ها برای اینکه آنجا تخم‌گذاری کنند آماده کنید. این محل باید دارای ۶ تا ۱۲ سانتیمتر خاک نرم و کمی مرطوب باشد، در اطراف آن کمی سنگ قرار دهید تا ماده هنگام تخم‌گذاری برای پنهان کردن تخم‌ها احساس امنیت کند.

  • اگر محل نگهداری آن‌ها در فضای باز است می‌توانید این منطقه را در همان محل ایجاد کنید، اگر لاک‌پشت‌ها را فقط برای جفت‌گیری در فضای باز قرار می‌دهید می‌توانید با یک جعبه این منطقه را برای آن‌ها ایجاد کنید.
  • اکثر لاک‌پشت‌های آبی روی دسته‌های مختلفی می‌خوابند، که هرکدام از دسته‌ها شامل دو الی ده تخم است که به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت روی هر دسته می‌خوابد.

قدم سوم | مراقبت از تخم لاک‌پشت

نحوه پرورش لاک‌پشت

۱ . خرید دستگاه جوجه‌کشی

در پرورش لاک‌پشت یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه جوجه‌کشی‌ات است که دمای آن را می‌توانید تنظیم کنید، حتماً از دستگاهی استفاده کنید که دارای ترموستات باشد.

  • البته داشتن دستگاه جوجه‌کشی لازم نیست اگر این دستگاه را در اختیار ندارید می‌توانید تخم‌ها را در دمای تابستانی اتاق نگهداری کنید. البته در روزهای گرم سال آن‌ها را در جای خنک نگهداری کنید و از مرطوب بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید و آن‌ها را مقابل نور خورشید قرار ندهید.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۲ . لانه ایجاد کنید.

در پرورش لاک‌پشت اگر می‌خواهید تخم‌ها را درون دستگاه جوجه‌کشی قرار دهید باید ابتدا آن‌ها را در محفظه‌ای قرار دهید که این محفظه می‌تواند از وسایل خیلی ساده درون خانه هم استفاده شود.

  • محفظه: این ظرف می‌تواند پلاستیکی باشد که درب آن سوراخ داشته باشد تا هوا به‌راحتی در آن تبادل کند.
  • کمی درب محفظه وقتی به زمان رسیدن جوجه شدن تخم‌ها نزدیک می‌شوید شل کنید پس اینکه جوجه‌ها از تخم بیرون آمدند دوباره درب را محکم ببندید.
  • استفاده از درپوش بسیار مهم است تا گرمای دستگاه جوجه‌کشی باعث گرم شدن بیش‌ازحد تخم‌ها نشود.
  • مواد لانه: به محفظه خود مخلوط ورمیکولیت و خزه زغال‌سنگ نارس و اسفاگنوم اضافه کنید. ابتدا باید این مخلوط‌ها را مرطوب کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • ورمیکولیت، خزه زغال‌سنگ نارس و اسفاگنوم معمولاً در مغازه‌های گل و گیاه فروشی قابل خریداری است.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۳ . تخم‌ها را جوجه‌کشی کنید.

پس اینکه ماده روی تخم خوابید آن‌ها را بااحتیاط بلند کنید و آن‌ها را نچرخانید زیرا ممکن است باعث مرگ جنین شوند. گودی را درون مخلوط ورمیکولیت ایجاد کنید و تخم را درون گودی قرار دهید و دمای دستگاه را روی ۷۵ تا ۸۵ تنظیم کنید.

  • برای اینکه مطمئن شوید تخم را نچرخانده‌اید از روی تخم نشانه‌ای بگذارید.
  • شاید موقع بلند کردن تخم‌ها به یکدیگر بچسبند که باید آن‌ها را به‌آرامی از یکدیگر جدا کنید.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۴ . جنسیت لاک‌پشت‌های خود را مشخص کنید.

جنسیت خیلی از لاک‌پشت‌ها با درجه حرارت تعیین می‌شود و نه ژنتیک. به‌عنوان‌مثال درجه حرارت بالا حداکثر ۸۵ درجه فارنهایت تخم‌ها را ماده و تخم‌هایی که در درجه حرارت ۷۵ درجه فارنهایت قرار گیرند نر خواهند شد. اگر درجه حرارت ۸۰ درجه باشد شاید تعداد نر و ماده یکسانی داشته باشید.

  • به‌هیچ‌عنوان دمای دستگاه خود را به ۹۰ درجه نرسانید زیرا تخم‌ها را از بین برده و باعث مرگ جوجه‌ها می‌شوند. بهتر است اجازه دهید تخم‌ها به‌آرامی جوجه‌کشی شوند.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۵ . تخم‌ها را بررسی کنید.

برای یک ماه و نیم اول تخم‌ها یک‌بار در هفته بررسی کنید که مطمئن شوید تخم‌ها مرطوب هستند و کپک نزده‌اند. بعد از ۴۵ روز مرتباً آن‌ها را چک کنید تا روند جوجه‌کشی را به‌درستی طی شود. جوجه لاک‌پشت‌ها از دندان تخم‌مرغی برای شکستن تخم‌ها استفاده می‌کنند.

  • اگر کپک روی تخم‌ها ظاهر شد آن‌ها را به‌آرامی با یک پنبه‌پاک‌کنید و برای پاک کردن به‌هیچ‌عنوان آن‌ها را تکان ندهید یا بلند نکنید زیرا جوجه‌ها در این حالت بسیار ظریف و شکننده هستند.
  • بسته به دمای دستگاه جوجه‌کشی شما، زمان جوجه شدن تخم‌ها بین ۵۰ الی ۱۲۰ روز است.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۶ . تخم‌ها خراب را دور بیندازید.

وقتی یکی از تخم‌ها جوجه شد بقیه تخم‌ها هم به‌زودی جوجه می‌شوند، برخی از تخم‌ها ممکن است دیرتر جوجه شوند که باید به آن‌ها بیشتر زمان دهید ولی باید پس اینکه دوباره جوجه نشدند آن‌ها را دور بیندازید.

  • یک تخم ممکن است ازنظر ظاهری مناسب نباشد ولی جوجه آن سالم باشد و برعکس این قضیه هم امکان‌پذیر است.
  • تخم‌هایی که جوجه نشدند را ۶ ماه نگهداری کنید و پس آن می‌توانید آن‌ها را دور بیندازید.

 

قدم چهارم | رسیدگی به جوجه‌های از تخم بیرون زده

نحوه پرورش لاک‌پشت

۱ . برداشتن پوسته

پس‌ازاینکه جوجه از تخم بیرون آمد پوست خالی را از محفظه خارج کنید تا سایر تخم‌ها را آلوده نکند.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۲ . جوجه‌ها را به مکان دیگری منتقل کنید.

ممکن است پس از تخم درآمدن جوجه‌ها مدتی هم در آن باقی بمانند، در این مدت آن‌ها به کیسهٔ زرده تخم متصل هستند و مواد معدنی آن را جذب می‌کنند. جوجه‌های که به‌طور کامل از تخم بیرون آمده‌اند را روی یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید و از دستگاه خارج کنید، آن‌ها برای مدتی به این صورت نگهداری کنید تا کاملاً از زرده جدا شوند و آن‌ها را در قابلمه یا ظرفی که درون آن راکمی آب ریخته‌اید قرار دهید.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۳ . به آن‌ها غذا دهید.

در پرورش لاک‌پشت به جوجه لاک‌پشت‌ها حداقل یک‌بار در روز غذا دهید. معمولاً جوجه‌ها گوشت‌خوار هستند اما می‌توانید به آن‌ها سبزی‌ها و میوه هم بدهید.

  • مقدار زیاد پروتئین در غذای جوجه‌ها ممکن است باعث شود که پوست آن‌ها تغییر پیدا کند اگر این اشتباه را انجام دادید رژیم غذایی را اصلاح کنید تا جوجه‌ها به حالت اولیه بازگردند زیرا اگر دیر اقدام به اصلاح کنید ممکن است درروند رشد آن‌ها اختلال ایجاد شود.

نحوه پرورش لاک‌پشت

۴ . برای شکست آماده شوید.

در پرورش لاک‌پشت دقت کنید که حتی با بهترین مراقبت‌ها هم ممکن است تعداد قابل‌توجهی از جوجه‌ها تا سال اول زنده نمانند، در طبیعت این اتفاق برای لاک‌پشت‌های جوان می‌افتد.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع پرورش لاک‌پشت پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    23-07-2020

    سلام پیشنهاد های شما عالی بود اما من فقط یک لاک پشت دارم و آن را هم از صحرا پیدا کرده ام حیاط مان یک باغچه کوچک فقط دارد و بقیه ی حیاط موزائیک کاری شده است
    شرایط لاک پشت دیگری را هم نداریم و من هم خیلی دوست دارم که از این لاک پشت مراقبت کنم اما نمی دانم باید چه کنم
    لاک پشتم بیشتر وقت ها در گوشه ی باغچه می خوابد و من هم برایش کمی ماسه در آنجا ریخته ام
    می خواستم ببینم که آیا این شرایط برایش مناسب است یا نه و اینکه آیا انجیر برایش خوب است

    ریحانه صادقیان 23-07-2020

    سلام پیشنهاد های شما عالی بود اما من فقط یک لاک پشت دارم و آن را هم از صحرا پیدا کرده ام حیاط مان یک باغچه کوچک فقط دارد و بقیه ی حیاط موزائیک کاری شده است
    شرایط لاک پشت دیگری را هم نداریم و من هم خیلی دوست دارم که از این لاک پشت مراقبت کنم اما نمی دانم باید چه کنم
    لاک پشتم بیشتر وقت ها در گوشه ی باغچه می خوابد و من هم برایش کمی ماسه در آنجا ریخته ام
    می خواستم ببینم که آیا این شرایط برایش مناسب است یا نه و اینکه آیا انجیر برایش خوب است

    محمد 24-08-2020

    سلام وقت بخیر مطالب جالب بود،میخواستم ببینم چطور میتونم یک جفت لاک پشتی که بشه باهاشون جوجه کشی کرد خرید؟