بزرگ کردن گربه نیازمند این است که نه تنها نیاز‌های ضروری او از قبیل غذا و جعبه‌ی فضولات تمیز برای او فراهم کنید بلکه به سلامتی، راحتی و ذهن او نیز توجه کنید. اگر به پرورش و بزرگ کردن گربه علاقه دارید، برای مسئولیتی که می‌خواهید بر عهده بگیرید وقت بگذارید و یاد بگیرید که چگونه باید برای بزرگ کردن گربه به درستی عمل کنید. اگر این کار را انجام دهید، به‌احتمال‌زیاد به یک گربه خوب، خوشحال و سالم خواهید رسید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی بزرگ کردن گربه و ارائه نکات و راهنمای تخصصی برای صاحبان گربه می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

روش اول | به گربه‌ی خود غذا دهید!

 

به گربه‌ی خود غذای با کیفیت بدهید

 تهیه‌ی غذای با کیفیت و مغذی هنگام بزرگ کردن گربه بسیار مهم است. مواد غذایی کنسرو شده و خشک هر دو خوب هستند البته تا زمانی که سرشار از پروتئین‌های حیوانی باشند نه الزاماً حاوی مواد اضافی و پرکننده‌ی کنسرو باشند.

  • اگرچه غذاهای خشک می‌توانند دندان‌های گربه‌ی شما را تمیز نگه دارند اما از طرفی باعث می‌شوند که بدن گربه‌تان کم آب شد و کم‌کم احساس تشنگی زیادی پیدا کند.
  • اگر مطمئن نیستید که از چه نوع غذایی برای گربه خود استفاده کنید، این موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید. آن‌ها با توجه به نیاز‌های غذایی اساسی گربه‌تان، پیشنهاد‌هایی را به شما خواهند داد.

 

به گربه‌ی خود غذایی بدهید که مناسب سنش باشد

اگر گربه‌‌ی شما کم سن است باید به او غذای مخصوص بچه گربه‌ها بدهید چراکه حاوی مقدار مناسبی پروتئین و چربی هستند و به رشد ذهن و جسم آن‌ها کمک می‌کنند. هنگامی‌که سن گربه بالاتر می‌رود باید غذاهایی به او داده شود که بدون افزایش بیش از حد وزنش، او را به‌طور کامل تغذیه کند. زمانی که گربه‌ی شما پیرتر می‌شود باید غذای او را به سمت مواد غذایی ارشد (senior food) تغییر دهید تا بتواند مواد غذایی مخصوص گربه‌های پیر را تأمین کند. رعایت این نکات برای بزرگ کردن گربه لازم است.

  • هرگز غذای گربه‌ی خود را به‌صورت ناگهانی تغییر ندهید. عادات غذایی گربه‌ی خود را به تدریج از یک نوع غذا به نوع دیگر منتقل کنید.

گربه

 

به گربه‌هایی که مو‌های بلند دارند، غذاهایی بدهید که از رشد Hairball آن‌ها (مقداری مو به صورت گلوله که در اثر لیسیدن خود وارد مجاری گوارشی گربه شده است) جلوگیری کند

اگر گربه‌ای دارید که موها‌ی آن بلند است، ایده‌ی مناسبی است که به او غذاهایی بدهید که از بزرگ شدن hairball در مجاری گوارشی‌اش جلوگیری کند، مخصوصاً اگر قبلاً سابقه‌ی مسدود شدن این مجاری را داشته باشد. در بیشتر مواقع این نوع غذاها با افزایش میزان فیبر غذای گربه از بزرگ شدن hairball جلوگیری می‌کنند. فیبر سرعت هضم را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که غذا و hairball به راحتی در مجاری گوارشی حرکت کند.

  • از دامپزشک خود بپرسید چه نوع غذایی برای متوقف کردن رشد hairball در شکم گربه مناسب است. قطعاً آن‌ها غذاهایی را به شما پیشنهاد می‌دهند که نه تنها مواد غذایی لازم را به گربه‌ی شما می‌رسانند، بلکه باعث توقف رشد hairball نیز خواهد شد.

گربه

 

دو یا سه بار در روز به گربه‌ی خود غذا دهید

 مقدار غذایی که به گربه‌ی خود می‌دهید به اندازه‌ی او بستگی دارد. به بسته‌بندی غذای گربه‌ی خود توجه کنید، دستورالعمل‌های لازم مربوط به گربه‌ی خود را پیدا خواهید کرد که بر اساس سن و اندازه‌ی گربه تقسیم‌بندی شده است. گربه‌هایی که خیلی سریع غذا می‌خورند، باید به آن‌ها وعده‌های غذایی کوچک‌تر اما با تعداد بیشتر داد.

  • در مورد اندازه گربه‌ی خود و برنامه تغذیه‌ی او با دامپزشک خود صحبت کنید.آن‌ها ممکن است بر اساس نیازهای غذایی خاص گربه شما پیشنهاد‌هایی داشته باشند تا بتوانید گربه خود را در وزن سالم نگه دارید.
  • اگر متوجه شدید که وزن گربه شما به سرعت افزایش یافته، با دامپزشک خود صحبت کنید. اضافه وزن بیش از حد می‌تواند عوارض خطرناکی در سلامتی گربه‌ها داشته باشد که از آن می‌توان دیابت و درد مفاصل را نام برد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات به راهنماهای بزرگ کردن گربه توجه کنید.

گربه

 

به آن‌ها دسترسی کامل و نامحدود به آب آشامیدنی بدهید

این نکته بسیار مهم است که گربه همیشه باید به آب سالم و تمیز دسترسی داشته باشد چراکه کمبود آب در بدن او باعث می‌شود که به سرعت مریض شود. آب را در یک کاسه تمیز و کوچک قرار دهید و روزانه آب آن را عوض کنید تا آب برای نوشیدن گربه لذت‌بخش باشد.

  • از ظروف الکتریکی که آب را به چرخش درمی‌آورند استفاده کنید. جریان آب چرخشی، ممکن است توجه گربه شما را به خود جلب کرده و او را به نوشیدن بیشتر تشویق کند.
  • آب گربه را از جعبه‌ی فضولات و مواد غذایی او دور نگه دارید. گربه‌ها به‌طورکلی آبی که در نزدیکی این مناطق وجود داشته باشد را آلوده می‌بینند.
  • اگر گربه‌ی شما دوست دارد در ظرفی آب بنوشید که فرد دیگری از آن استفاده نمی‌کند، حتماً درون یک ظرف تمیز آب تازه بریزید و آن را بر روی میز و یا یک گوشه‌ای قرار دهید که فقط گربه‌تان از آن استفاده کند.
  • گربه‌ها بسیار حساس هستند، اگر گربه‌ی شما آب نمی‌نوشد احتمالاً آب آن تازه نیست و یا ظرف، کاسه و یا شیشه کثیف است.

گربه

 

روش دوم | راحتی، ایمنی و بهداشت را برای بزرگ کردن گربه تأمین کنید!

 

مشخصات او را تعیین کنید

 هنگامی‌که گربه‌ای به خانه‌ می‌آورید و برای او نام انتخاب می‌کنید، باید مشخصات او را نیز تعیین کنید. برای این کار می‌توانید از یک برچسب بر روی قلاده او استفاده کنید و یا او را به دامپزشکی ببرید و یک microchip (تراشه‌ای که مشخصات حیوان بر روی آن تنظیم‌شده و در زیرپوست حیوان تعبیه می‌شود و برای شناسایی او استفاده می‌گردد) برای او بسازید. حتی اگر قصد داشته باشید گربه‌ی خود را در خانه بزرگ کنید، بازهم تعیین مشخصات او مهم است. به یاد داشته باشید که اگر از خانه بیرون رود، احتمالاً هیچ تجربه‌ای برای برگشت به خانه نخواهد داشت.

  • برچسب قلاده‌ی گربه شما باید شامل نام و شماره تلفن شما باشد. شماره تلفن خود را همیشه به‌روز نگه دارید تا اگر کسی گربه‌ی شما را پیدا کرد بتواند با شما تماس بگیرد.
  • مطمئن شوید که قلاده به راحتی بتواند با یک دست جدا شود تا اگر گربه‌ی شما در چیزی گرفتار شد، قلاده به راحتی جدا شود بدون اینکه آسیبی به گربه بزند.
  • داشتن هردوی قلاده و microchip ایده‌ی بهتری است. قلاده اجازه‌ی شناسایی سریع گربه را می‌دهد اما microchip شرایطی را ایجاد می‌کند که اگر قلاده گم شد بتوان گربه را شناسایی کرد.

گربه

 

جعبه‌ی فضولات تهیه کنید و نحوه‌ی استفاده از آن را به او آموزش دهید

هنگامی‌که یک گربه را بزرگ می‌کنید باید به او آموزش دهید که چگونه از جعبه‌ی فضولات استفاده کند. برای اکثر گربه‌ها، این یک روند نسبتاً آسان است. هنگامی‌که یک گربه را به خانه می‌آورید، او را در مکانی کوچک با آب، غذا، بستر خواب و یک جعبه کوچک فضولات نگه دارید. گربه‌ها ممکن است به طور طبیعی برای عمل دفع خود به سمت جعبه‌ی فضولات بروند چراکه اساساً این موجودات، حیوانات تمیزی هستند که یک مکان خاص را برای این کار در نظر می‌گیرند.

  • جعبه‌ی فضولات را در مکانی قرار دهید که به راحتی در دسترس باشد و نزدیک به مکانی باشد که گربه اکثر فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام می‌دهد. این کار باعث می‌شود که مطمئن شوید گربه‌تان به جای استفاده از یک گوشه‌ی دم‌دستی، فعالیت‌های دفع خود را در این مکان انجام می‌دهد.
  • مطمئن شوید که جعبه‌ی فضولات در یک مکان ساکت، آرام و خصوصی قرار دارد. اگر در آن مکان بیش از حد سروصدا و رفت و آمد باشد، ممکن است گربه‌تان استرس و یا ترس استفاده از آن مکان را داشته باشد.

گربه

 

اگر آموزش استفاده از جعبه‌ی مخصوص فضولات به گربه‌تان سخت و مشکل‌ساز است، همچنان به تلاش خود ادامه دهید

هر مقدار ادرار و مدفوعی که گربه خارج از جعبه‌ی مخصوص فضولات ریخته است را جمع کنید و به جعبه منتقل کنید. هنگامی‌که گربه بوی ادرار و مدفوع را از جعبه استشمام کند، متوجه خواهد شد که این مکانی است که باید برای ادرار و مدفوع استفاده کند.

  • اگر گربه‌ی شما برای دستشویی به جعبه‌ی مخصوص نزدیک می‌شود اما از رفتن به داخل آن امتناع می‌کند، از یک جعبه‌ی دیگر استفاده کنید. شاید گربه‌ی شما درک کرده باشد که باید از جعبه‌ی مخصوص استفاده کند، اما شکل و بافت آن جعبه را دوست نداشته باشد.
  • گربه‌ها حیوانات باهوشی هستند. اگر گربه شما از استفاده از جعبه مخصوص فضولات خودداری می‌کند، با دامپزشک خود مشورت کنید. ممکن است یک مسئله اساسی در خصوص سلامت او وجود داشته باشد.

گربه

 

جعبه‌ی فضولات را مرتباً تمیز کنید

برای اینکه مطمئن شوید که گربه شما از جعبه فضولات خود استفاده می‌کند، باید حتماً آن را تمیز و مرتب نگه دارید. فضولات جامد را روزانه پاک کنید. همچنین هر هفته باید جعبه را خالی و تمیز کنید و آن را با یک جعبه‌ی تمیز جایگزین کنید.انجام این کار برای سلامت و بزرگ کردن گربه ضروری است.

  • اگر به‌طور مرتب جعبه‌ی فضولات گربه‌ی خود را تمیز نکنید، او مکان دیگری را برای استفاده به‌عنوان دستشویی پیدا خواهد کرد.

گربه

 

مکان دنجی را برای خوابیدن گربه‌ی خود آماده کنید

وقتی یک گربه را بزرگ می‌کنید بایستی مطمئن شوید که مکان دنجی را برای خوابیدن او فراهم کرده‌اید تا هر وقت که خواست چرت بزند و یا برای مدتی تنها باشد. این شرایط در صورتی ایجاد می‌شود که یک بستر خواب مناسب برای او آماده کنید و آن را در یک گوشه‌ی گرم، راحت و ساکت قرار دهید. اگر در یک خانه‌ی شلوغ و پر تلاطم زندگی می‌کنید، ایجاد چنین شرایطی ممکن است دشوار باشد. در این صورت ممکن است گربه‌تان خودش مکانی را برای استراحت در نظر بگیرد و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آن مکان را با بالشت و بستر نرم‌تر کنید و محیطی مناسب برای بزرگ کردن گربه فراهم کنید.

  • بسیاری از گربه‌ها عاشق نقاط گرم و آفتابی با منظره بیرون از خانه هستند. حتی در روزهای سرد، تابش ضعیف خورشید برای نیاز گربه‌ی شما کافی خواهد بود.
  • بعضی از گربه‌ها دوست دارند مکان خواب خود را چرخشی عوض کنند، ممکن است یک ماه دوست داشته باشند کنار پنجره بخوابند اما ماه بعد، چرت زدن زیر تخت را ترجیح دهند.
  • هیچ‌گاه گربه‌ی خود را مجبور به خوابیدن در محل خاصی نکنید. این کار تنها باعث می‌شود که گربه از آن مکان متنفر شود و از خوابیدن در آن نقطه خودداری کند.

گربه

 

محلی را برای خراشیدن اجسام توسط گربه‌ی خود فراهم کنید

همه‌ی گربه‌ها برای اینکه چنگک‌های چابک و سالمی داشته باشند، نیاز دارند هر از گاهی چیزی را چنگ بزنند. برای اینکه به آن‌ها اجازه دهید این کار را انجام دهند بدون آنکه به وسایل شما آسیب برسانند، باید یک بالشت یا هر شیء دیگری را برای چنگ زدن در اختیارشان بگذارید. اگر گربه‌ی شما به خراشیدن اجسام علاقه‌ی زیادی دارد، احتمالاً مجبور می‌شوید برای هر اتاق یکی از این بالشت‌ها تهیه کنید.

  • برای اینکه به گربه‌ی خود آموزش دهید که از بالشت‌ها استفاده کند، آن را در کنار وسایلی قرار دهید که علاقه‌ی زیادی به چنگ زدن آن‌ها دارد. پنجه‌ی گربه‌ی خود را روی آن قرار دهید یا خودتان آن را خراش دهید.
  • بالشت مخصوص چنگ زدن را با قرار دادن گیاه سنبل‌الطیب (علف گربه یا catnip) بر روی آن برای گربه جذاب‌تر کنید.
  • گربه‌ها متفاوت هستند. اگر گربه‌ی شما از بالشت برای چنگ زدن خوشش نمی‌آید، از یک پادری و یا یک مقوای کاغذی برای این کار استفاده کنید.

گربه

 

گربه‌ی خود را داخل خانه نگه‌دارید

 سعی کنید گربه‌ی خود را داخل خانه بزرگ کنید مخصوصاً اگر در شهر زندگی می‌کنید. زندگی در داخل خانه به دلیل خطر کمتر در مقابل بیماری، آسیب یا سوءاستفاده باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. همچنین به ایمن و سالم نگه‌داشتن دیگر حیوانات منطقه‌ی شما مانند پرندگان کمک می‌کند. برای سرگرم شدن گربه در داخل خانه، از جعبه‌ها و اسباب‌بازی‌های مخصوص گربه‌ها استفاده کنید و برای وقت گذراندنشان، آن‌ها در مقابل پنجره‌ای به سمت نور خورشید قرار دهید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که از دو گربه نگه‌داری کنید، در آن صورت وقتی‌که بیرون از خانه هستید، آن‌ها می‌توانند همدیگر را سرگرم کنند.

  • اگر قصد بزرگ کردن گربه در داخل خانه را دارید، مطمئن شوید که همه‌ی درها و پنجره‌ها بسته و ایمن هستند.

گربه

 

برای گربه‌ی خود یک ایوان محصور بسازید

 اگر واقعاً قصد دارید که گربه‌تان تجربه‌ی استشمام محیط بیرون را داشته باشد و از روشنایی روز به‌طور کامل استفاده کند، به فکر ساخت یک ایوان بسته باشید که ایوان و یا قفس گربه نیز نامیده می‌شود (cat patio). این یک محیط بیرونی محصور شده است که به‌طور معمول متصل به خانه‌ است که به گربه‌تان اجازه می‌دهد از محیط بیرون استفاده کند اما نتواند به راحتی و هر جا که می‌خواهد پرسه بزند.

  • قفس و یا ایوان مخصوص گربه، به او امکان استفاده از فضای آزاد را می‌دهد و از طرفی اجازه نمی‌دهد که گم شود و یا توسط حیوانات وحشی موجود در منطقه کشته شود.

گربه

 

موهای گربه‌ی خود را مرتباً بروس بکشید

با توجه به نژاد گربه‌تان ممکن است به دفعات بیشتری برای بروس کشیدن موهایشان نیاز داشته باشند اما همه‌ی گربه‌ها نیاز دارند که حداقل هفته‌ای یک‌بار موهایشان را بروس بکشید. به‌عنوان‌مثال، گربه‌های فارسی به ۳ تا ۴ بار در هفته بروس کشیدن نیاز دارند اما گربه‌های آمریکایی که موهای کوتاه دارند، یک‌بار در هفته نیز کافی است. بروس کشیدن هفتگی مانع از ژولیدگی و درهم شدن موهای گربه می‌شود از طرفی موهای نازک و نحیف جدا می‌شوند و دیگر بر روی اسباب و اثاثیه‌ی منزل نمی‌ریزند و یا در شکم گربه‌تان hairball تشکیل نمی‌دهند.

  • گربه‌ها به‌طورمعمول به حمام نیاز ندارند مگر اینکه وارد چیز کثیفی شده باشند و نتوانند خود را تمیز کنند. موردی که از این نکته مستثنا است گربه‌ی نژاد Sphinx است که طاس و بی‌مو هستند و برای کنترل کردن روغن پوست آن‌ها به یک‌بار حمام در هفته نیاز دارند.

گربه

 

یادتان باشد که ناخن‌های پنجه‌ی گربه‌ی خود را بگیرید

یک ناخن چین مخصوص گربه از نوع guillotine و یا scissors انتخاب کنید و یا از ناخن چین مخصوص انسان استفاده کنید. ناخن چین‌ها را عمود بر پنجه‌ها قرار دهید. تنها نوک ناخن‌ها را کوتاه کنید. قسمت زنده‌ی ناخن که دیواره‌ی پشتی‌ آن‌ را تشکیل می‌دهد و حاوی رگ‌های خونی فراوانی است نباید چیده شود.

  • زمانی که گربه شما جوان و کم سن و سال است، هفته‌ای یک‌بار ناخن‌هایش را بگیرید. این کار باعث می‌شود که به روند کار عادت کند و باعث می‌شود در بزرگ‌سالی نسبت به آن مقاومت کمتری داشته باشد.
  • پیرایش و اصلاح ناخن‌ها زمانی که گربه به طور منظم بیرون نمی‌رود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه ممکن است در اثر یک فعالیت شدید به ناخن‌های خود آسیب بزند.
  • اگر در اصلاح ناخن گربه‌ی خود مشکل دارید از یک دامپزشک کمک بخواهید و یا از یک آرایشگر گربه بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.

گربه

روش سوم | از مراقبت‌های دامپزشکی برای بزرگ کردن گربه استفاده کنید!

 

قوه‌ی جنسی گربه‌ی خود را از او بگیرید

بسیاری از گربه‌ها باید در سنین پایین، عقیم و یا اخته شوند. گربه‌ای که قوه‌ی جنسی‌اش از او گرفته شده، در آینده ریسک ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان تخمدان (در گربه‌های ماده) کاهش پیدا می‌کند. تا زمانی که وزن گربه‌ی شما به حداقل ۲ پوند نرسیده باشد، بیشتر دامپزشکان گربه‌ی شما را عقیم نخواهند کرد. پس در مورد زمان مناسب این کار با دامپزشک خود مشورت کنید.

  • مزیت دیگر این کار این است که دیگر مجبور نیستید با میل جنسی گربه‌ی ماده‌ی خود سروکله بزنید و یا گربه‌ی نر برای پیدا کردن جفت بیرون پرسه نخواهد زد.
  • تنها گربه‌هایی که نباید عقیم شوند نوع اصیل و پاک‌نژاد آن‌ها هستند که باید توسط پرورش‌دهندگان ماهر و با تجربه اقدام به تولیدمثل کنند تا نسل این گربه‌ها افزایش یابد.
  • عقیم کردن یک روش متداول اما گران‌قیمت است که به گربه‌‌ی شما این اجازه را می‌دهد که همچنان هورمون‌های خود را نگه دارد. در این موارد شما باید هر دو جنس نر و ماده‌ی عقیم شده را داشته باشید تا بتوانند یکدیگر را راضی و نیاز‌های یکدیگر را برطرف کنند.
  • گربه‌هایی که عقیم شده‌اند همچنان حس جنسی خود و رفتار‌های غریزی دیگر گربه‌ها را دارند. به عنوان مثال بیرون از خانه به دنبال جنس مخالف پرسه می‌زنند البته اگر جنس مخالفی در خانه نباشد و یا درنتیجه‌ی حس جنسی در خانه ادرار می‌کنند (spraying). پس هرچه بیشتر در مورد نحوه بزرگ کردن گربه بیاموزید.

گربه

 

گربه‌ی خود را برای پیشگیری از بیماری به دامپزشک ببرید

اگر می‌خواهید به‌درستی یک گربه را بزرگ کنید باید او را به طور مرتب پیش دامپزشک ببرید. اگر گربه‌ی شما کم سن و سال است، حدود طبیعی آن این است که هر یک سال یک‌بار به دامپزشک مراجعه کنید تا سلامت کلی او را بررسی کند و واکسن‌ها و مراقبت‌های پزشکی موردنیاز او را به‌روز کند. هر چه که سن گربه بالاتر می‌رود به مراقبت‌های پزشکی بیشتری نیاز دارد و شاید لازم باشد هر شش ماه به دامپزشک مراجعه کنید توجه به این موارد برای بزرگ کردن گربه ضروری است.

  • اگر گربه‌ی شما به‌طورکلی سالم باشد، مراجعه به دامپزشک ممکن است هدر دادن پول به نظر برسد اما این کار از هدر رفتن پول در درازمدت جلوگیری خواهد کرد. پیدا کردن یک مشکل در سلامتی گربه و درمان به‌موقع آن علاوه بر اینکه در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد کرد، گربه را از درد و رنج آزاد می‌کند.

گربه

 

با تدابیر پزشکی پیشگیرانه خود را به‌روز کنید

هنگامی‌که گربه‌ی خود را برای معاینه پیش دامپزشک می‌برید، با او در مورد درمان کک و واکسن‌های جدید صحبت کنید. برای رفع کک آن‌ها احتمالاً دارو‌های دورکننده‌ی کک مانند Frontline و Trifexis را تجویز خواهند کرد که در خانه از آن استفاده خواهید کرد. این نکته‌ی مهمی است که خود را با درمان‌های جدید به‌روز نگه دارید، درنتیجه‌، گربه‌ی شما هرگز هجوم کک‌ به بدنش را تجربه نخواهد کرد.

  • واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های واکسیناسیون را که دامپزشک شما پیشنهاد می‌کند دریافت کنید. آن‌ها بر اساس خطر ابتلا به بیماری و سابقه‌ی پزشکی گربه‌تان به شما پیشنهاد‌هایی را خواهند داد.
  • دامپزشک ممکن است برای بیماری‌هایی مانند پانلوکوپنی، تبخال، ویروس کالی سی، هاری، لوسمی گربه، کلامیدیوز، عفونت صفاق، نقص ایمنی، بوردتلا و عفونت روده، واکسیناسیون را پیشنهاد کند.

گربه

روش چهارم | محبت و توجه برای بزرگ کردن گربه

 

عشق و محبت خود را به گربه‌تان نشان دهید

وقتی‌که به بزرگ کردن گربه‌ می‌پردازید، این نکته مهم است که عشق و علاقه‌ی خود را هر روز به او نشان دهید. برای این کار می‌توانید او را در دامان خود قرار دهید و هر روز برای مدتی او را نوازش کنید. شما می‌توانید این کار را با بازی با آن انجام دهید و حداقل برای مدتی هر روز کمی توجه به او توجه کنید. هر کاری که فکر می‌کنید مناسب است انجام دهید فقط مطمئن شوید که گربه‌تان احساس کند که او را دوست دارید و اینکه عضو مهمی از خانواده‌ی شماست.

  • بعضی از گربه‌ها تنها هر از گاهی به توجه نیاز دارند و هر وقت این توجه را بخواهند از شما آن را درخواست می‌کنند. اگر گربه‌ی شما نیز این‌چنین است، هنگامی‌که از شما این توجه را درخواست کرد، او را نوازش کنید و توجه لازم را به او داشته باشید.
  • گربه‌ی شما ممکن است همیشه این درخواست را از شما نداشته باشد، اما تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که به یاد داشته باشید، گربه‌ی شما مستحق توجه بی وقفه است.

گربه

 

گربه‌ی خود را اجتماعی کنید

برای اینکه یک گربه‌ی شاد و نرمال داشته باشید، باید از بچگی او را اجتماعی بزرگ کنید. زمانی که گربه‌ی شما کم سن وسال و بچه است، او را با افراد مختلفی آشنا کنید تا متوجه شود این مسئله یک بخش طبیعی از زندگی اوست. اینکه گربه‌ی خود را در معرض آشنایی با انسان‌های مختلفی قرار دهید و یک تعامل مثبت برقرار کنید، باعث می‌شود که در بزرگ‌سالی اشتیاق و حس دوستانه خوبی نسبت به مردم جدید و حیوانات جدید داشته باشد، به جای اینکه از آن‌ها بترسد و پرخاشگری کند.

  • اجتماعی کردن گربه همچنین شامل قرار دادن گربه در موقعیت‌ها و سروصدا‌های مختلف نیز می‌باشد. به‌عنوان‌مثال اگر گربه از بچگی در معرض صدای جاروبرقی قرار گیرد، احتمال اینکه در بزرگ‌سالی از آن بترسد کمتر خواهد بود، توجه به این نکات برای بزرگ کردن گربه ضروری است.

گربه

 

به گربه‌ی خود اسباب‌بازی‌های تحریک‌کننده‌ی ذهن بدهید

همه‌ی گربه‌ها هر روزه به مقداری تحریک ذهنی نیاز دارند. این نکته مخصوصاً در مورد بچه گربه‌ها که ذهنشان در حال بزرگ شدن و توسعه یافتن است، صادق می‌باشد. هنگامی‌که تنها هستند اسباب‌بازی‌هایی به آن‌ها بدهید تا با استفاده از آن‌ها ذهنشان تحریک شود. این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند حرکتی باشند تا گربه‌ آن‌ها را دنبال کند و یا می‌توانند وسایل ساده‌ای باشند مانند اسباب‌بازی موش و یا یک توپ حاوی زنگ در آن، از هر مدل که باشند برای بزرگ کردن گربه ضروری به نظر می‌رسند.

  • شاید مجبور شوید وسایل مختلفی را به خانه بیاورید تا بالاخره اسباب‌بازی مناسب را پیدا کنید. اسباب‌بازی‌های مختلف را با گربه‌ی خود امتحان کنید تا بالاخره چیزی را که بیشتر ترجیح می‌دهد بیابید.
  • گربه‌ها از بازی کردن با وسایلی که مدت‌هاست از آن استفاده می‌کنند خسته می‌شوند. به طور منظم، اسباب‌بازی‌های جدید و هیجان‌انگیز برای او تهیه کنید.
  • ترجیحات گربه شما ممکن است با افزایش سن تغییر کند. گربه‌ای که به عنوان یک بچه گربه از یک اسباب‌بازی موش خنده‌دار لذت می‌برد ممکن است یک رشته بزرگ را به‌عنوان یک بزرگ‌سال ترجیح دهد.

گربه

 

روزانه با گربه‌ی خود ارتباط برقرار کنید

علاوه بر تهیه‌‌ی اسباب‌بازی‌هایی که با خودش بازی کند، باید هر روز مقداری از زمان خود را به صورت باکیفیت با گربه‌ی خود بگذرانید و با او بازی کنید. هنگام بزرگ کردن گربه، مهم است که زمانی را برای تعامل باکیفیت با او سپری کنید تا ذهن و شخصیت او رشد پیدا کند. از یک پر یا یک رشته و یا یک نشانگر لیزری استفاده کنید تا گربه به دور خود بچرخد یا در هوا جهش کند. اسباب‌بازی‌های کوچکش را به سمت او پرتاب کنید تا آن‌ها را تعقیب کند و از سبک جدیدی از بازی‌ها لذت ببرد. این نوع از تعامل ذهن گربه را بیشتر از زمانی که به‌تنهایی بازی می‌کند، تحریک می‌کند.

  • اگر گربه‌ی شما واقعاً باهوش است، حتی می‌توانید از ترفند‌هایی استفاده کنید که برای آموزش سگ از آن استفاده می‌شود.

گربه

 


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما علاوه بر مطالعه دقیق این مقاله جستجو بیشتر برای کسب اطلاع بیشتر از نحوه بزرگ کردن گربه در اینترنت است. هرچه اطلاعات شما در مورد نحوه بزرگ کردن گربه جامع‌تر باشد بهتر می‌توانید به نگهداری این حیوان خانگی بپردازید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.