اگر ندانید که هنگام خرید جوجه‌تیغی به عنوان یک حیوان خانگی باید به دنبال چه مواردی باشید سردرگم خواهید شد. این حیوانات فانتزی کمیاب بوده و گاها غیرقانونی هستند بنابراین اولین چالش پیش روی شما پیدا کردن یک پرورش‌دهنده معتبر جوجه‌تیغی است. حتی وقتی چنین کسی را پیدا کنید باید مراقب باشید که یک جوجه‌تیغی سالم با یک شخصیت ممتاز را انتخاب می‌کنید. اگر انتخاب دقیقی داشته باشید صاحب یک حیوان خانگی منحصربه‌فرد و دوست‌داشتنی خواهید شد که مثل یک گنج باارزش است. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه خرید جوجه‌تیغی می‌پردازیم  و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما جالب و هیجان‌انگیز باشد.

خرید جوجه‌تیغی | پیدا کردن پرورش‌دهنده جوجه‌تیغی

 

نظافت منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

اول بررسی کنید که آیا نگهداری جوجه‌تیغی در ناحیه سکونت شما قانونی است یا خیر.

جوجه‌تیغی‌ها در دسته حیوانات فانتزی و لوکس قرار دارند و در برخی مناطق نگهداری از آن‌ها غیرقانونی است. در برخی مناطق دیگر خریدوفروش جوجه‌تیغی‌ها مشمول قوانین سفت و سختی است و ممکن است نتوانید یک فروشنده مناسب پیدا کنید.

فروشندگان بالقوه را پیدا کنید.

ازآنجایی‌که جوجه‌تیغی‌ها حیوانات خانگی کمیابی هستند پس تعجب نکنید که برای پیدا کردن یک فروشنده جوجه‌تیغی مجبور شوید یک مسافت طولانی را طی کنید. محتمل‌ترین گزینه‌های پیش روی شما ممکن است شامل مراجعه به فروشگاه حیوانات خانگی، افراد و پرورش‌دهندگان مجاز و معتبر باشد. پرورش‌دهندگان حرفه‌ای جزو گزینه‌های در اولویت برای شما هستند.

  • اگر کسی را می‌شناسید که جوجه‌تیغی نگه می‌دارد از او بپرسید که جوجه‌تیغی‌اش را از کجا خریده است تا شما را راهنمایی کند.
  • همچنین می‌توانید عبارتی شبیه به این عبارت «فروش جوجه‌تیغی در کارولینای جنوبی» را در اینترنت برای کشور و یا شهر خود جستجو کنید.
  • هنگام خرید جوجه‌تیغی از فروشگاه‌های حیوانات خانگی مراقب باشید. اگر مایل به خرید از یکی از آن‌ها هستید دقت کنید که از فروشگاه بپرسید جوجه‌تیغی‌ها را از کجا آورده است و در صورت امکان صحت گفته‌های آن‌ها را بررسی کنید.

جوجه‌تیغی

اگر در ایالات‌متحده آمریکا زندگی می‌کنید دنبال پرورش‌دهنده‌ای باشید که از سازمان امور کشاورزی آمریکا (USDA) مجوز فعالیت داشته باشد.

فروش جوجه‌تیغی و سایر حیوانات فانتزی و لوکس تحت قوانین تعیین شده از طرف سازمان امور کشاورزی واقع در همان ایالت قرار دارد. البته همه پرورش‌دهندگان به دنبال کسب مجوز رسمی از سازمان USDA نیستند اما این گواهینامه نشانه کیفیت و معتبر بودن حیوانات پرورش‌دهنده است.

  • پرورش‌دهندگان حرفه‌ای همچنین ممکن است عضو سازمان‌هایی مثل اتحادیه پرورش‌دهندگان جوجه‌تیغی، انجمن سلامت جوجه‌تیغی‌ها یا انجمن بین‌المللی حمایت از جوجه‌تیغی‌ها باشند.

جوجه‌تیغی

مراقب خرید جوجه‌تیغی از پرورش‌دهندگانی باشید که معتبر و حرفه‌ای نیستند.

افرادی که در خانه‌های خود اقدام به فروش جوجه‌تیغی می‌کنند ممکن است حیوان را در شرایط نامناسبی پرورش داده باشند و این حیوانات از نظر سلامتی مشکلاتی داشته باشند. قبل از نهایی کردن خرید از فروشنده بخواهید محل پرورش و والدین جوجه‌تیغی مورد نظر را به شما نشان دهد تا از سلامت و شاد بودن آن‌ها مطمئن شوید.

جوجه‌تیغی

آماده رفتن به فهرست انتظار باشید.

بر خلاف مواقعی که سایر حیوانات خانگی را می‌خرید حتی اگر بتوانید یک فروشنده مناسب هم پیدا کنید ممکن است فوراً جوجه‌تیغی را به شما تحویل ندهند. جوجه‌تیغی‌های ماده معمولاً به مدت ۳۰ الی ۴۰ روز باردار هستند تا زمانی که ۳ الی ۵ جوجه‌تیغی نوزاد به دنیا بیاورند. ممکن است اسم شما تا زمانی که جوجه‌تیغی‌های جدید به دنیا بیایند به فهرست انتظار فروشنده اضافه شود. سایر فروشندگان و پرورش‌دهندگان برای اطمینان از اینکه شما آماده مراقبت از حیوان هستید پروسه‌ای جهت تأیید صلاحیت دارند.

جوجه‌تیغی

 

انتخاب و خرید جوجه‌تیغی

جوجه‌تیغی را وقتی بخرید که در سن ۶ تا ۱۲ هفتگی خود باشد.

جوجه‌تیغی‌های خیلی جوان آماده مستقل زندگی کردن نیستند. از سوی دیگر ممکن است خریدن یک جوجه‌تیغی بزرگ‌تر که به شما و خانه جدیدش عادت کند کار سختی باشد.

جوجه‌تیغی

با جوجه‌تیغی بازی کنید.

جوجه‌تیغی‌های تنها درست مثل بچه‌گربه‌ها یا توله‌سگ‌ها دارای شخصیت‌های منحصربه‌فردی هستند. بعضی بازیگوش و فعال هستند و بعضی آرام و ساکت. به دنبال جوجه‌تیغی‌ای باشید که شخصیتش مناسب با خواسته شما باشد.

  • جوجه‌تیغی‌های کم سن و سال تدافعی نیستند و به راحتی می‌توانید در دستشان بگیرید.
  • جوجه‌تیغی‌های جوان ممکن است وقتی برشان می‌دارید به سرعت خود را مثل یک گلوله توپ جمع کنند. این‌یک سازوکار دفاعی طبیعی است. اگر این اتفاق افتاد خونسرد باشید و صبر کنید تا جوجه‌تیغی احساس امنیت کند و به بودن در دست شما عادت کند.
  • جوجه‌تیغی‌های سالم به طور نرمال سریعاً از شکل گلوله توپ بودن خارج شده و به کندوکاو دست شما می‌پردازند.
  • اگر دیدید جوجه‌تیغی بالا پایین می‌پرد و آرام و قرار ندارد آن را دوباره به قفسش برگردانید و بگذارید آرام‌تر شود و به محیط جدید عادت کند. این نشانه‌ها یعنی جوجه‌تیغی ترسیده و دچار استرس شده است و ممکن است حمله کند.

جوجه‌تیغی

از انتخاب یک جوجه‌تیغی ماده که قبلاً همخانه یک جوجه‌تیغی نر بوده است خودداری کنید.

پرورش‌دهندگان معتبر جوجه‌تیغی‌های کم سن و سال را بر اساس جنسیت تفکیک می‌کنند. اگر ماده‌ها و نرها همخانه شوند ممکن است به سرعت جفت‌گیری کنند. اگر جوجه‌تیغی‌های ماده بارداری زودرس داشته باشند مشکلات عدیده‌ای از لحاظ سلامتی برایشان ایجاد می‌شود.

  • همچنین خریداری تصادفی یک جوجه‌تیغی ماده باردار می‌تواند خیلی زود چند تا جوجه‌تیغی نوزاد روی دستتان بگذارد و شما را گرفتار کند.

جوجه‌تیغی

 

قبل از خرید جوجه‌تیغی وضعیت سلامت جوجه‌تیغی را بررسی کنید.           

گواهی سلامت حیوان را درخواست کنید.

پرورش‌دهندگان معروف همیشه سوابق دامپزشکی مربوط به والدین و گواهی‌های بررسی سلامت نوزادان را همراه دارند. آن‌ها همچنین باید بتوانند به شما اطلاعاتی در مورد هر نوع بیماری یا مشکلاتی بدهند که جوجه‌تیغی دارد و شما را در مورد هر نوع واکسنی که باید در ناحیه سکونت شما به جوجه‌تیغی تزریق شود آگاه نمایند.

  • اگر دیدید که فروشنده مردد است یا مایل نیست جزئیات مربوط به سلامتی حیوان را با شما در میان بگذارد از جای دیگری خرید کنید.

جوجه‌تیغی

به چشم‌های جوجه‌تیغی دقت کنید.

چشم‌ها باید گرد و درخشان بوده و کاملاً باز باشند. نباید هیچ نشانه‌ای از خمودگی چشم‌ها یا پف و بیرون‌زدگی دور چشم دیده شود زیرا که این‌ها می‌تواند نشانگر بیماری حیوان باشند.

جوجه‌تیغی

بینی حیوان را بررسی کنید.

یک جوجه‌تیغی سالم دارای یک بینی خشک و تمیز است. بینی خیس، پف‌کرده یا داشتن آبریزش بینی نشانه عدم سلامت جسمی حیوان است.

جوجه‌تیغی

به پوست جوجه‌تیغی نگاهی بیندازید.

در حالی که پشت جوجه تیغی پوشیده از تیغ است اما هنوز هم می‌توانید موقع حرکت جوجه‌تیغی قسمتی از پوست او را ببینید. مراقب باشید که در پوست حیوان آماس، زخم یا سایر لکه‌های غیرعادی وجود نداشته باشد.

  • اگر جوجه‌تیغی غلت بزند می‌توانید شکم پوشیده از موی او را هم ببینید. موی جوجه‌تیغی باید نرم، صاف و فاقد هر نوع کک و انگل باشد. نباید هیچ نقطه‌ای از شکم او بدون مو باشد یا در نواحی‌ای از شکم موها گره خوردگی داشته باشند.

جوجه‌تیغی

دقت داشته باشید که فرم بدن جوجه‌تیغی متناسب باشد.

یک جوجه‌تیغی سالم خوب غذا می‌خورد. بدن حیوان باید فربه و گرد بوده و پوست سالمی داشته باشد. البته نباید زیاد هم فربه باشد زیرا که شما جوجه‌تیغی می‌خواهید نه یک توپ گرد.

جوجه‌تیغی

به نحوه راه رفتن جوجه‌تیغی دقت کنید.

جوجه‌تیغی‌های آفریقایی که گونه‌ای از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی به فروش می‌رسد در معرض خطر یک بیماری عصب ستیز تحت عنوان سندروم جوجه‌تیغی لرزان (WHS) قرار دارند. قبل از خرید جوجه‌تیغی نحوه راه رفتن او را تماشا کنید. اگر موقع راه رفتن می‌لرزید یا تعادل نداشت به احتمال زیاد سالم نیست و نباید فروخته شود.

  • جوجه‌تیغی‌های مبتلا به سندروم فوق از مشکلات متعددی رنج می‌برند و احتمالاً عمر خیلی کوتاهی دارند.
  • فروشندگان معتبر هرگز از روی عمد جوجه‌تیغی‌های مبتلا به این سندروم را نمی‌فروشند.

جوجه تیغی


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که قبل از خرید جوجه‌تیغی حتما به تحقیق و جستجو نکات مهم در این زمینه بپردازید تا حیوان خانگی مورد علاقه خود را همانگونه که انتظار دارید بدست آورید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    حسین 21-07-2020

    من جوجه تیغی دارم پاش زخم شده چرک میکنه باید چکار کنم

      و.محمدی 08-09-2020

      سلام، لطفا برای ارتباط با کارشناسان مراقبت از حیوانات خانگی مجموعه ما، با شماره
      ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید

      11-12-2020

      از کجا گرفتید؟

    حسین 21-07-2020

    من جوجه تیغی دارم

      10-12-2020

      از کجا خریدی