جوجه‌تیغی‌ها، حیوانات خانگی خوبی برای افرادی صبور و فداکار هستند. ترکیبی از دو گونه وحشی مختلف بومی آفریقا، یعنی خارپشت آفریقایی Pygmy است که یک‌گونه اهلی است که سرگرم‌کننده و باهوش شناخته می‌شود؛ مانند هر حیوان خانگی، تحقیق در مورد جوجه‌تیغی‌ها و مراقبت‌های لازم از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این حیوان متناسب با سبک زندگی شما است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که نیازهای زیستگاهی و نیازهای تغذیه‌ای جوجه‌تیغی‌ها را بدانید، به‌گونه‌ای که آماده‌باشید آن را به خانه خود بیاورید و بهترین مراقبت ممکن را برای نگه‌داری از آن‌ها ارائه دهید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نگهداری جوجه‌تیغی می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

 

نظافت منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

قسمت اول | انتخاب و نگهداری جوجه‌تیغی

نگهداری جوجه‌تیغی

۱ . بررسی کنید که نگهداری از جوجه‌تیغی در منطقه شما قانونی باشد.

بررسی کنید که نگهداری جوجه‌تیغی در منطقه شما قانونی باشد. جوجه‌تیغی یک حیوان خانگی عجیب به‌حساب می‌آید و نگه‌داشتن یک نمونه آن ممکن است تابع قوانین خاصی در ایالت یا استان شما باشد. درحالی‌که نگه‌داری جوجه‌تیغی در بعضی مناطق غیرقانونی است، در بعضی دیگر ممکن است لازم به مجوز ویژه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هرگونه قوانین و مقررات مربوط به داشتن حیوانات خانگی عجیب در شهر خود، با امور محلی، شهر و شهرستان خود تماس بگیرید.

  • اگر برای کسب اطلاعات در مورد مقررات خاص ایالتی خود نیاز به کمک دارید، یا برای داشتن جوجه‌تیغی که به‌طور قانونی مجوز ندارید، می‌توانید یک‌خانه امن پیدا کنید و با یک سازمان بهزیستی حیوانات یا یکی از سازمان‌های ویژه جوجه‌تیغی تماس بگیرید.

نگهداری از جوجه‌تیغی

۲ . جوجه‌تیغی خود را از یک پرورش‌دهنده دارای مجوز بگیرید.

جوجه‌تیغی خود را از یک پرورش‌دهنده دارای مجوز بگیرید. جوجه‌تیغی خریداری‌شده از پرورش‌دهندگان مسئول به‌احتمال‌زیاد به‌خوبی سازگار می‌شوند و ازآنجاکه پرورش‌دهنده با والدین جوجه‌تیغی آشنا است، شانس آن بیشتر است که شما یک حیوان خانگی سالم به دست آورید. این‌یک نکته قابل‌توجه است و اگر این کار را نکنید، ممکن است با یک جوجه‌تیغی مضطرب یا مریض روبرو شوید.

  • مطمئن باشید که جوجه‌تیغی پرورش‌یافته، دارای کیفیت، فاقد سندرم Wobbly Hedgehog (WHS) یا سرطان در رده خود است.
  • مطمئن شوید که پرورش‌دهنده مجوز USDA است. در ایالات‌متحده، پرورش‌دهندگان جوجه‌تیغی باید مجوز USDA داشته باشند. روند خرید شامل مستنداتی است که در آن شماره مجوز را برای شما ثبت می‌کند.
  • نسبت به پرورش‌دهنده‌هایی که در فهرست یا سایر آگهی‌های آنلاین پست می‌کنند، احتیاط کنید.
  •  در صورت ارائه هرگونه تضمین بهداشتی از پرورش‌دهنده سؤال کنید.

مراقبت از جوجه‌تیغی

۳ . بررسی کنید که جوجه تیغ سالم باشد.

در نگهداری جوجه‌تیغی بررسی کنید که جوجه تیغ سالم باشد. چندین نشانه وجود دارد که می‌توانید قبل از انتخاب خود، جوجه‌تیغی‌های سالم را تشخیص دهید.

چشم روشن: جوجه‌تیغی باید هوشیار باشد. چشم‌ها نباید پوسته‌پوسته، فرورفته یا متورم باشند.

خزها را تمیز کنید: درحالی‌که برخی از موارد طبیعی است (شکل زیر را ببینید)، مواد مدفوع اطراف مقعد ممکن است نشان‌دهنده اسهال یا سایر موارد مهم درزمینهٔ سلامت باشد.

پوست سالم: پوست پوسته‌پوسته می‌تواند نشان‌دهنده خشکی پوست یا کنه باشد – اگر این حالت دوم باشد، باید جوجه‌تیغی را درمان کنید. به دنبال کک نیز باشید (نقاط قهوه‌ای و با اندازه کوچک که به‌سرعت پخش می‌شوند) – این‌ها همچنین به درمان نیاز دارند.

بدون زخم یا جراحت: در صورت وجود زخم یا جراحت، پرورش‌دهنده باید توضیح دهد که چه اتفاقی افتاده است و باید مشخص باشد که حیوان در حال بهبودی است. درحالی‌که برخی از جوجه‌تیغی‌ها می‌توانند از آسیب‌های نوزادی (مانند نابینایی، از بین رفتن اندام و…) جان سالم به درببرند و به زندگی سالم و شاد ادامه دهند، باید مراقبت‌هایی را که این حیوان به آن احتیاج دارد و اینکه آیا واقعاً قادر به ارائه آن هستید را در نظر بگیرید.

هوشیاری: یک جوجه‌تیغی باید از محیط اطراف خود هوشیار و آگاه باشد و واکنش دهد اما نه به‌صورت اجباری.

قطره‌قطره شدن: قفس را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ‌گونه قطره سبز یا اسهال وجود ندارد. اگر وجود داشته باشد، ممکن است نشانه این باشد که جوجه‌تیغی دارای برخی موارد غیربهداشتی است.

وزن متوسط: جوجه‌تیغی‌ای که چاق است، در اطراف قسمت‌های زیر بغل کیسه چربی دارد و نمی‌تواند به داخل بپیچد. جوجه‌تیغی‌ای که خیلی لاغر است، شکم مقعر و توخالی دارد. هر دو ممکن است نشانه‌ای از مشکلات بهداشتی باشند.

پای سالم: ناخن‌های پا باید به‌اندازه کافی کوتاه شوند که در زیر خم نشود. اگر خیلی بلند هستند، از پرورش‌دهنده بخواهید که به شما نشان دهد که چگونه آن‌ها را بگیرید و کوتاه کنید.

مراقبت و نگهداری جوجه‌تیغی

۴ . جوجه‌تیغی را در زمان مناسب به خانه بیاورید.

قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید که همه موارد موردنیاز جوجه‌تیغی را تنظیم کرده و آماده رفتن هستید. در نگهداری جوجه‌تیغی به جوجه‌تیغی اجازه دهید حداقل یک ماه با شما و محیط جدید آشنا شود. او به‌تازگی یک تغییر بزرگ را در زندگی خود تجربه کرده است!

  • هرروز جوجه‌تیغی را نگه‌دارید و بگذارید به شما عادت کند. این ممکن است به‌سادگی قرار دادن آن در کنار شما و صحبت با آن باشد. یک تی‌شرت قدیمی را که یک روز پوشیده‌اید، در محفظه آن قرار دهید تا به بوی شما عادت کند.

نگهداری جوجه‌تیغی

۵ . برای خیس شدن با بزاق دهان جوجه‌تیغی آماده شوید.

در نگهداری جوجه‌تیغی توجه کنید که یکی از غیرمعمول‌ترین رفتارهای جوجه‌تیغی شامل بزاق بیش‌ازحد موقع حس کردن غذا، عطر یا نمک جدید است. سرخود را به عقب می‌چرخاند و بزاق خود را روی بدن پخش می‌کند. درحالی‌که هیچ‌کس کاملاً مطمئن نیست که چرا این اتفاق می‌افتد، فرض بر این است که با پوشاندن آن‌ها با ماده تحریک‌کننده، دفاع بهتری خواهد داشت. به همین دلیل، ممکن است اولین بار تحریک جزئی جوجه‌تیغی خود را متوجه شوید.


مقالات مرتبط :


 قسمت دوم | مسکن جوجه‌تیغی شما

نگهداری جوجه‌تیغی

۱ . محیط خوبی را فراهم کنید.

در نگهداری جوجه‌تیغی برای راحتی بیشتر به قفس بزرگ احتیاج دارند: آن‌ها دوست دارند فضای خانه خود را پیدا کنند. قلمرو طبیعی آن‌ها به قطر ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ فوت (۱۹۸ تا ۳۰۵ متر) است. در انتخاب قفس برای حیوان جدید خود، فاکتورهای دیگری را نیز باید در نظر بگیرید. قفس باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد. باید حداقل ۱۸ ۲۴ ۲۴ در (۴۵ x 45 cm 61 سانتی‌متر) باشد. قفس ۲۴ ۳۰ ۳۰ در (۶۱ ۷۶ ۷۶ سانتی‌متر) مطلوب است و ۳۰ ۳۰ ۳۰ در (۷۶ ۷۶ ۷۶ سانتی‌متر) بسیار سخاوتمندانه است.

ضلع قفس باید در حدود ۱۶ (۴۰٫۶ سانتی‌متر) ارتفاع داشته باشد. درحالی‌که برخی دیوارهای صاف را توصیه می‌کنند، بدانید که اگر جوجه تیغ شما دوست دارد از دیوار بالا برود، دیواره‌های سیمی ممکن است مشکلی ایجاد کنند! جوجه‌تیغی‌ها ممکن است فرار کنند. اطمینان حاصل کنید که در قفس توسط یک قفل بسته امن شده است، یا در صورت داشتن سقف باز، مطمئن باشید که جوجه‌تیغی نمی‌تواند از آن بالا برود.

  • خانه باید کف محکم داشته باشد، زیرا پاهای ریز آن‌ها ممکن است در سیم کف قفس بچرخد و باعث صدمه شود.
  • خانه‌ها نباید بیش از یک طبقه باشند زیرا جوجه‌تیغی‌ها بینایی ضعیفی دارند و پاهای آن‌ها نیز بسیار راحت است. سیم‌های قفس برای بالا رفتن خطرناک هستند. در هنگام خرید یا ساخت قفس، فضای مخصوص کاسه‌های غذا، اسباب‌بازی‌ها و قسمت خواب را در نظر بگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که محفظه تهویه مناسبی دارد. جریان هوا باید همیشه در چرخش باشد. تنها زمانی که باید جریان هوا را متوقف کنید، زمانی است که دمای هوای قفس کاهش یابد (مثلاً در حین قطع برق) و باید قفس را با پتو بپوشانید.

نگهداری از جوجه تیغی

۲ . مواد مناسب برای رختخواب را انتخاب کنید.

مواد مناسب برای رختخواب را انتخاب کنید. از خاشاک چوب می‌توانید استفاده کنید؛ اما حتماً از خاشاک آسپن به‌جای سرو استفاده کنید: دومی دارای فنل های سرطان‌زا (روغن‌های معطر) است که هنگام استنشاق می‌تواند باعث سرطان شود. از طرف دیگر، می‌توانید قفس را با پارچه‌های محکم (پشم گوسفند) برش داده‌شده پوشش دهید.

نگهداری جوجه تیغی

 ۳ . محیط را مبله کنید.

برای تأمین نیازهای جوجه‌تیغی باید چند مورد را به محوطه اضافه کنید.

یک قسمت مخفی: جوجه‌تیغی به‌عنوان یک حیوان طعمه اصلی شبانه در طبیعت، به یک منطقه ایمنی برای مخفی شدن از دید، نور و فعالیت‌های عمومی نیاز دارند.

چرخ ورزش: جوجه‌تیغی به ورزش زیادی احتیاج دارد. چرخ‌ها باید دارای یک کف محکم باشند. چرخ‌های میله‌ای باعث می‌شوند که جوجه‌تیغی‌ها گیر نکنند.

شما باید همیشه از گذاشتن رختخواب خودداری کنید. مواد شیمیایی موجود در بستر می‌توانند وارد آب جوجه‌تیغی شما شوند که متأسفانه او را می‌کشد.

یک سینی با لبه بیش از ۱/۲ اینچ (۱٫۲۵ سانتی‌متر) برای دسترسی آسان و جلوگیری از شکستن پاها فراهم کنید. مطمئن باشید که می‌تواند از بستر استفاده کند. یا می‌توانید فقط از حوله کاغذی استفاده کنید. ظرف غذا جوجه‌تیغی باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد و شما باید هرروز آن را تمیز کنید. می‌توانید از جعبه پلاستیکی استفاده کنید. بیشتر صاحبان سینی بستر را زیر چرخ، ازآنجاکه جوجه‌تیغی‌ها بیشتر فعالیت خود را دارد، می‌گذارند.

مراقبت از جوجه تیغی

۴ . از داشتن دمای مناسب اطمینان حاصل کنید.

از داشتن دمای مناسب اطمینان حاصل کنید. جوجه‌تیغی‌ها نسبت به بیشتر افراد که خانه خود را در دمای ۷۲ درجه فارنهایت (۲۲٫۲ درجه سانتی‌گراد) تا ۸۰ درجه فارنهایت (۶/۲۶ درجه سانتی‌گراد) نگه می‌دارند، به دمای کمی بیشتر نیاز دارند. هرچه خنک‌تر باشد، جوجه‌تیغی به‌احتمال‌زیاد «خواب زمستانی» را امتحان می‌کند که ممکن است مرگبار باشد (زیرا ممکن است به ذات‌الریه منجر شود)، درحالی‌که در دماهای بسیار گرم‌تر، استرس گرما رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید جوجه‌تیغی در قفس بیرون بیاید، دما را تنظیم کنید. اگر بی‌حسی است، یا دمای بدن خنک‌تر از حد نرمال است، جوجه‌تیغی را سریعاً با قرار دادن زیر پیراهن خود و استفاده از حرارت بدن خود برای گرم کردن آن استفاده کنید.

  • اگر جوجه‌تیغی بعد از یک ساعت هنوز سرد است، سریعاً آن را نزد دامپزشک ببرید.

 

 قسمت سوم | تغذیه جوجه‌تیغی

مراقبت جوجه تیغی

۱ . جوجه‌تیغی خود را با رژیم غذایی متنوع تغذیه کنید.

جوجه‌تیغی خود را با رژیم غذایی متنوع تغذیه کنید. خارپشت‌ها در درجه اول حشره‌کش هستند، اما چیزهای دیگری مانند میوه، سبزیجات، تخم‌مرغ و گوشت را نیز مزه می‌کنند. آن‌ها تمایل به چاق شدن دارند، بنابراین باید با رژیم غذایی مراقب باشید تا از افزایش وزن جوجه‌تیغی جلوگیری کنید. یک جوجه‌تیغی چاق نمی‌تواند بالا برود و ممکن است چربی‌های آویزان داشته باشد که مانع راه رفتن آن می‌شود.

جوجه تیغی خانگی

۲ . یک رژیم باکیفیت را انتخاب کنید.

درحالی‌که نیازهای غذایی دقیق یک جوجه‌تیغی تا حدودی مرموز است، کباب گربه‌ای باکیفیت بالا گزینه مناسبی برای یک رژیم اصلی محسوب می‌شود که باید با سایر غذاهای مختلف مکمل شود که در زیر موردبحث قرارگرفته است. کبابی که انتخاب می‌کنید باید کمتر از ۱۵٪ چربی و حدود ۳۲-۳۵٪ پروتئین باشد. به دنبال غذاهایی ارگانیک یا کامل باشید – از کبابی که دارای فرآورده‌های جانبی، ذرت و موارد مشابه ذکرشده است، خودداری کنید. هرروز حدود ۱-۲ قاشق غذاخوری غذای گربه خشک تهیه کنید.

  • از دادن غذاهای جوجه‌تیغی کم کیفیت خودداری کنید زیرا بسیاری از مواد آن‌ها بی‌کیفیت است. غذاهای باکیفیت بالاتر ممکن است بیشتر قابل‌قبول آن‌ها باشد.

جوجه‌تیغی خانگی

 ۳ . اگر هنگام صرف غذا جوجه در دسترس نیستید، غذا را برای آن‌ها کنار بگذارید.

بسیاری از صاحبان جوجه‌تیغی‌های خود را آزاد می‌کنند و به‌اندازه کافی غذا برای آن‌ها در آنجا فراهم می‌کنند.

نگهداری جوجه‌تیغی خانگی

۴ . برای جلوگیری از کمبودهای غذایی، از انواع داروهای مختلف را استفاده کنید.

رژیم غذایی کباب را با مقدار کمی از مواد غذایی دیگر، فقط ۱ قاشق غذاخوری را هرروز با عنوان مکمل استفاده کنید. برخی از ایده‌ها:

  • مرغ پخته، بی استخوان و بدون پوست، بوقلمون یا ماهی و سالاد خردشده
  • میوه و سبزیجات مانند هندوانه، نخودفرنگی پخته‌شده یا سیب‌زمینی شیرین
  • تخم‌مرغ خردشده یا کاملاً جوشانده و خردشده

کرم‌های وعده‌های غذایی و کریکت‌ها: این‌ها همچنین یک درمان مهم برای رژیم جوجه‌تیغی هستند. به‌عنوان نوعی از حشره‌خواران، آن‌ها به تحریک ذهنی نیاز دارند که خوردن طعمه زنده به آن‌ها کمک می‌کند. هفته‌ای تا چهار بار جوجه‌ها را از حشرات تغذیه کنید. هرگز حشرات محیط را تغذیه نکنید (به‌عنوان مثال، آن‌هایی که در حیاط خود قرار می‌گیرند)، زیرا ممکن است در سیستم و بدن آن‌ها سموم دفع آفات سمی یا انگل‌هایی که جوجه تیغ شمارا آلوده می‌کند، وجود داشته باشد.

مراقبت جوجه‌تیغی خانگی

۵ . بدانید که باید از چه غذاهایی جلوگیری کنید.

درحالی‌که جوجه‌تیغی غذاهای متنوعی را می‌خورد، مواردی وجود دارد که شما هرگز نباید از آن به‌عنوان غذا استفاده کنید: آجیل / دانه، میوه خشک، گوشت خام، سبزیجات پخته نشده سخت، غذاهای چسبناک، آووکادو، انگور یا کشمش، شیر یا لبنیات، الکل، نان، کرفس، پیاز و پودر پیاز، هویج خام، گوجه‌فرنگی، غذای مضر (چیپس، آب‌نبات، هر نوع شیرین، شور و غیره)، هر چیزی که بسیار اسیدی باشد، یا عسل.

نگهداری جوجه‌تیغی خانگی

۶ . مقادیر غذایی را در صورت افزایش وزن جوجه‌تیغی تنظیم کنید.

اگر متوجه شدید او کمی چاق است، میزان غذایی که به جوجه تیغ خود می‌دهید را کاهش دهید و ورزش آن را افزایش دهید.

آموزش نگهداری جوجه‌تیغی

۷ . عصر به آن‌ها غذا دهید.

در صورت امکان، حدود یک‌بار در روز به جوجه‌تیغی خود غذا دهید.

نگهداری جوجه‌تیغی

۸ . یک کاسه غذایی مناسب تهیه کنید.

کاسه باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا جوجه‌تیغی به آن دسترسی پیدا کند و به‌اندازه کافی سنگین باشد تا جوجه‌تیغی نتواند آن را حرکت دهد (و با آن بازی کند).

نگهداری جوجه تیغی

۹ . یک بطری آب را با یک نی یا یک کاسه آب تهیه کنید.

یک بطری آب را با یک نی یا یک کاسه آب برای جوجه‌تیغی تهیه کنید. آب شیرین باید همیشه در دسترس باشد.

  • اگر از کاسه استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که آن سنگین و به‌اندازه کافی کم‌عمق باشد تا برای آب خوردن اذیت نشود. هرروز آن را کاملاً بشویید و با آب تازه پر کنید.
  • اگر از بطری با نی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که حیوان خانگی شما بتواند از آن بنوشد! باید این را از مادرش آموخته باشد، اما شاید نتواند. توجه داشته باشید که آب بطری‌ها نیز باید برای جلوگیری از ایجاد باکتری‌ها روزانه عوض شود.

 

 قسمت چهارم | جوجه‌تیغی خود را شاد و سالم نگه‌دارید

مراقبت جوجه تیغی

۱ . جوجه‌تیغی را در یک فضای آرام و آرام نگه‌دارید.

خارپشت را زیر تلویزیون استریو خود قرار ندهید. به‌عنوان یک حیوان طعمه در طبیعت که تا حد زیادی به حس شنوایی حساس است، جوجه‌تیغی شما با سروصدای بیش‌ازحد بلند و فعالیت زیاد، اذیت خواهد شد. مطمئن شوید که نویز، روشنایی و میزان فعالیت در مجاورت آن کم باشد و اگر میزان صدا به هر دلیلی افزایش یافت، قفس را جابجا کنید. به‌تدریج، خارپشت‌ها می‌توانند به سروصدا عادت کنند.

نگهداری جوجه تیغی

۲ . به ورزش جوجه‌تیغی خود اهمیت دهید.

جوجه‌تیغی‌ها مستعد افزایش وزن هستند، بنابراین ورزش برای آن‌ها یک ضرورت است. به همین دلایل اسباب‌بازی‌های زیادی به همراه چرخ خارپشت است. اسباب‌بازی‌ها باید چیزی باشند که بتوان جوید، فشار داد، حتی نوک زد تا زمانی که بتوانند قطعات غذا را بجوند یا بخورند. مطمئن باشید که ناخن‌ها یا پاهای آن‌ها در سوراخ‌های کوچک گیر نمی‌کند.

  • اسباب‌بازی‌های ممکن عبارت‌اند از: توپ‌های پلاستیکی، اسباب‌بازی‌های قدیمی بچه‌ها، اشیا پلاستیکی، حلقه‌های دندانپزشکی کودک، لوله‌های کاغذ توالت خالی برش داده‌شده به طول، توپ‌های گربه یا اسباب‌بازی‌های پرنده با زنگ و غیره.
  • اجازه دهید که جوجه‌تیغی شما گاهی در یک زمین بزرگ‌تر بازی کند. می‌توانید یک وان پلاستیکی بزرگ خریداری کنید یا بگذارید در حمام باشد (البته بدون آب).

نگهداری و مراقبت از جوجه‌تیغی

۳ . رفتار جوجه‌تیغی و مصرف غذا و آب آن را نگاه کنید.

خارپشت‌ها در پنهان کردن بیماری‌ها بسیار خوب هستند، بنابراین بسیار مهم است که از جوجه‌تیغی خودآگاه باشید. تغییرات را پیگیری کنید و با دامپزشک آن تماس بگیرید تا ببینید آیا چیزی برای برسی وجود دارد یا خیر.

  • اگر جوجه تیغ شما به مدت یک یا دو روز غذا نخورد، جایی ایراد دارد و نیاز به توجه دامپزشک دارد. جوجه‌تیغی‌هایی که چند روز بدون غذا هستند، در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، وضعیت تهدیدکننده و خطرناک، هستند.
  • مراقب پوست پوسته‌پوسته و خشک اطراف ماسوره‌ها باشید: این ممکن است نشانه‌ای از کنه باشد که در صورت عدم کنترل می‌تواند اذیت کننده باشد.
  • خس‌خس سینه یا تنفس پوستی و همچنین ترشحات در صورت یا مچ دست از علائم عفونت تنفسی، یک بیماری شایع و جدی در جوجه‌تیغی‌ها، است.
  • مدفوع نرم بیش از یک روز یا اسهال همراه بابی اشتهایی یا عدم اشتها می‌تواند نشانه‌ای از عفونت و انگل یا بیماری دیگر باشد.
  • خواب زمستانی اگرچه در طبیعت اتفاق می‌افتد، اما برای جوجه‌تیغی‌هایی که در خانه زندگی می‌کنند بی‌خطر نیست. همان‌طور که در بالا گفته شد، اگر جوجه‌تیغی شما در ناحیه شکم سرد باشد، سعی کنید با قرار دادن او در زیر پیراهن خود در کنار پوست خود او را گرم‌کنید. اگر او در طی یک ساعت گرم نشد، بلافاصله او را به دامپزشک ببرید.

نگهداری جوجه‌تیغی

۴ . مرتباً جوجه‌تیغی خود را کنترل کنید.

  • مرتباً جوجه‌تیغی خود را کنترل کنید. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه با جوجه‌تیغی خود وقت بگز رانید.
  • به‌آرامی به جوجه‌تیغی خود نزدیک شوید. با بلند کردن از زیر، آن را بلند کنید و سپس او را در هر دو دست خود نگه‌دارید.
  • برای بازی با آن‌وقت بگذارید و همچنین از بازی با آن نترسید. اگر به‌طور مرتب سعی کنید که با شما سرگرم شود، جوجه‌تیغی درگیر بازی با شما خواهد شد.

مراقبت جوجه تیغی

۵ . ظرف جوجه‌تیغی را مرتباً تمیز کنید.

روزانه ظرف‌ها و بطری آب یا کاسه را با آب داغ تمیز کنید. روزانه چرخ و محل خواب را تمیز کنید، در هفته و یا در صورت نیاز قسمت خواب را تغییر دهید.

نگهداری از جوجه تیغی

۶ . جوجه‌تیغی خود را بر میزان نیاز حمام دهید.

بعضی از جوجه‌تیغی‌ها نسبت به سایر تمیزتر هستند، بنابراین ممکن است نیاز باشد که بیشتر یا کمتر حمام کنند.

  • یک ظرف‌شویی را با آب گرم (نه داغ) تا سطح شکم جوجه‌تیغی پر کنید. آب نباید به گوش یا بینی آن‌ها برود.
  • یک حمام حیوان را به آب اضافه کنید و از مسواک برای شستشوی لبه‌ها و پاهای آن استفاده کنید.
  • با آب گرم بشویید و در حوله‌ای تمیز و خشک، خشک‌کنید. اگر می‌تواند تحمل کند، از سشوار استفاده کنید، در غیر این صورت، حوله را به آن بپیچید. هرگز یک جوجه‌تیغی مرطوب را در قفس خود قرار ندهید.

نگهداری از جوجه‌تیغی

۷ . حتماً ناخن‌های جوجه‌تیغی خود را مرتباً بررسی کنید.

حتماً ناخن‌های جوجه‌تیغی خود را مرتباً بررسی کنید. اگر خیلی بلند شوند بپیچند، ممکن است هنگام دویدن روی چرخ بشکنند. ناخن‌های جوجه‌تیغی را با قیچی مانیکور کوچک بگیرید.

مراقبت و نگهداری جوجه‌تیغی

۸ . برای کوئیلینگ آماده شوید.

کوئیلینگ معادل دندان‌های افتاده است یا پوست انداختن است. این اتفاق از شش تا هشت هفته‌ای شروع می‌شود و می‌تواند در تمام سال اول زندگی آن‌ها اتفاق بیفتد. این‌یک روند طبیعی است و چیزی نیست که نگران آن باشید مگر اینکه علائم بیماری یا ناراحتی در آن وجود داشته باشد یا اینکه جوجه‌تیغی نتواند رشد کند. جوجه‌تیغی شما ممکن است در طی این فرآیند تحریک‌پذیر باشد.

  • به کمک راهکارهای لازم برای نگه‌داری جوجه‌تیغی و کمک دامپزشک می‌توانید جوجه‌تیغی خود را سالم و شاد نگه‌دارید.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    09-04-2020

    عالی

      ملیحه احمدی 10-04-2020

      سپاس از نظر لطفتون ?

    Sh.r 14-08-2020

    سلام ، شما میتونید منو به یک پرورش دهنده مطمئن جوجه تیغی معرفی کنید ؟ هرچی میگردم پیدا نمیکنم