با اینکه بهترین روش تمیز کردن فرش شست و شوی آن است ولی همیشه لزومی ندارد که برای لکه ها و آلودگی های جزیی اینکار را انجام داد. در ادامه تمامی اصول و نکات شستشوی فرش و موکت و سایر روشهای تمیز کردن آنها را ارائه خواهیم کرد. این اطلاعات را متخصصین قالی شویی پین‌ورک تایید کرده و در صورتی که به کمک نیاز داشته باشید آماده خدمت رسانی به شما هستند.

تمیز کردن فرش بدون شستشو

اولین نکته در اصول و نکات شستشوی فرش و موکت و تمیز کردن لکه های فرش سرعت العمل است. شما باید در همان لحظه ی ابتدایی شروع به پاک کردن لکه های روی فرش کنید چرا که هم زودتر نتیجه می گیرد و هم نتیجه بهتری را خواهید گرفت. دومین مورد امتحان شوینده قبل از استفاده از آن است تا از عدم آسیب آن به فرش مطمعن شوید. سومین مورد اینست که از ساییدن لکه ها خودداری کنید تا از پخش شدن آلودگی ها به سایر نقاط جلوگیری شود.

تمیز کردن فرش بدون شستشو

پاک کردن لکه خون از روی فرش بدون شستشو

برای پاک کردن لکه خون از روی فرش باید بلافاصله یک پارچه تمیز روی آن انداخته تا خون را به خود جذب کند. سپس با ترکیب یک قاشق سرکه سفید، یک قاشق مایع ظرفشویی و آب ولرم یک شوینده خانگی بسازید و این شوینده را به یک اسفنج آغشته کرده و با ملایمت شروع به پاک کردن لکه ها کنید.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش بدون شستشو

برای پاک کردن این نوع لکه ها بلافاصله یک قطعه یخ روی آن قرار داده تا شمع سفت شود و سپس آن را با کاردک از روی قالی بردارید.

پاک کردن لکه چای از روی فرش بدون شستشو

پس از ریختن چای روی فرش بلافاصله تعدادی دستمال کاغذی روی آن قرار دهید چرا که به سرعت چای را جذب می کند. در ادامه برای از بین بردن آثار لکه چای با ترکیب جوش شیرین و سرکه یک مخلوط خمیری بسازید و پس از گذشت ده دقیقه آن را پاک کنید انکار به سرعت آثار لکه را پاک می کند.

همچنین شما می توانید مقدار کمی مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده و بر روی لکه اسپری کرده و در نهایت آن را با یک دستمال تمیز و به آرامی آن را پاک کنید و با یک حوله فرش را خشک کنید چرا که در صورت نم داشتن، فرش آلودگی ها را سریعتر جذب می کند. در ضمن شما می توانید از پنکه برای سرعت بخشیدن به خشک شدن فرشتان استفاده کنید. خیالتان راحت باشد که در این صورت اصول و نکات شستشوی فرش و موکت را به خوبی رعایت کرده اید!

نحوه شستن انواع فرش

نحوه شستشو فرش ابریشم در منزل

از آنجایی که فرشهای ابریشمی دارای ظرافت و حساسیت خاصی هستند باید با دقت از آنها نگهداری کرد تا کمتر کثیف شوند ولی در صورتی که نیاز به شستشو داشته باشند بهترین راه سپردن آن به یک قالیشویی مطمعن است. اما در صورتی که که خودتان تصمیم به شستشوی فرش‌تان گرفته اید حین شستشو هرگز ازآب داغ، شوینده های شیمیایی قلیایی استفاده نکنید و بیشتر این کار را با سرکه و آب سرد انجام دهید. برای تمیزکاری اینگونه فرش ها ابتدا با استفاده از جاروبرقی به دقت گردو خاک مابین پرزهای آن را جمع کنید و سپس مخلوط آب و سرکه را بر روی فرش اسپری کنید و در نهایت آن را با آب شستشو دهید و اصول و نکات شستشوی فرش و موکت را به خوبی رعایت کنید.

نحوه شستشو فرش ابریشم در منزل

چگونگی شستن فرش دستبافت در خانه

  • شستشوی فرش دستبافت نیز همانند فرشهای ابریشمی کار سختی است و به دقت بالایی نیاز دارد چرا که شوینده های شیمیایی به الیاف پشمی اینگونه فرش ها آسیب وارد می کند و بنابراین شما باید در انتخاب شوینده دقت بالایی داشته باشید و از شویند های خنثی همانند مایع ظرفشویی، پودر صابون و یا پودر های لباسشویی حل شده در آب استفاده کرد و شستشو را با آب سرد انجام داد. همچنین از آنجایی که اکثر اینگونه فرش ها رنگ پس می دهند بنابراین نباید اینگونه فرشها را از قبل خیس کرد چراکه باعث رنگ شدن قسمتهای روشن قالی می شود.
  • بنابراین  شستشوی فرش ماشینی را با شوینده های ذکر شده در بالا و یک اسفنج انجام داده سپس فرش را آبکشی کرده و از آنجایی که اینگونه فرشها رنگ پس می دهند به دقت با پارو آب آن را بگیرید. و برای یک ساعت به همان شکل روی زمین پهن کنید تا رطوبت آن کاهش یابد. بعد از این مرحله هرگز نباید روی فرش آب گرفته شود چرا که باعث رنگ شدن ریشه می گردد و در نهایت آن را در مکانی دور از نور مستقیم نور خورشید پهن کنید.
  • برای خواندن مطلب کامل‌تر در این باره روی “تمیز کردن فرش و براق کردن فرش دستبافت با چند ترفند ساده” کلیک کنید تا در مورد اصول و نکات شستشوی فرش و موکت بیشتر بدانید.

از بین بردن لکه میوه از روی فرش آسان

چگونگی شستن فرش ماشینی در خانه

اولین مرحله در شستشوی فرش ماشینی جمع کردن گردو غبار روی آن با جاروبرقی است. سپس فرش را بر روی یک سطح تمیز و سخت پهن کرده و با استفاده از شوینده هایی مثل مایع ظرفشویی، پودر صابون و یا پودر های لباسشویی حل شده در آب و آب ولرم و یک برس نرم شروع به شستشوی آن کنید. سپس مراحل آبکشی و خشک کردن را همانند فرش های دستبافت انجام دهید.

از بین بردن لکه چربی از روی فرش ساده

روش تمیزکردن فرش با شامپوفرش

در صورتیکه فرش‌تان خیلی کثیف نیست، می توانید از شامپوفرش برای برای تمیزکاری و درخشان کردن فرش تان استفاده کنید. برای اینکار ابتدا روی فرش را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس طبق دستورالعمل روی بطری، شامپو فرش را با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و با یک اسفنج بر روی سطح فرش بکشید. در نهایت با یک دستمال تمیز شروع به تمیز کردن سطح فرش کنید. دقت داشته باشید که تا زمانی که فرشتان کاملا خشک نشده هرگز روی آن راه نروید و یا روی آن ننشینید چرا که آلودگی را بیشتر جذب می کند.

سریع ترین راه از بین بردن لکه میوه از روی فرش

طرز تهیه شامپو فرش خانگی

اگر به شوینده های صنعتی حساسیت دارید میتوانید شامپوفرش را خودتان در منزل تهیه کنید. برای تهیه شامپو فرش چندین روش ساده و آسان وجود دارد. اولین روش ساخت شامپوفرش، ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین است که بسیار کاربردی بوده و به آسانی اکثر لکه های روی فرش را پاک می کند. دومین روش ترکیب هیدروژن پراکسید، مایع ظرفشویی و یک پیمانه آب است. شما می توانید با اضافه کردن مقداری جوش شیرین به این ترکیب، بوی بد فرش را نیز از بین ببرد. البته فراموش نکنید  قبل از استفاده از هر نوع شوینده ای حتما آن را روی گوشه ای از فرش امتحان کنید.

طرز تهیه شامپو فرش خانگی

اصول و نکات شستشوی فرش و موکت در پاک کردن انواع لکه از روی فرش

پاک کردن لکه میوه از روی فرش

از بین بردن لکه میوه از روی فرش

در صورتی که لکه هنوز تازه است اما با آب تمیز نمی شود، می توانید از محلول جادویی یک پیمانه سرکه سفید، یک پیمانه آب سرد و مقداری نمک، برای از بین بردن لکه میوه از روی فرش استفاده کنید. برای خواندن ادامه مطلب روی “روش از بین بردن لکه میوه از روی فرش در زمانی کمتر از یک دقیقه” کلیک کنید.

پاک کردن لکه رنگ از روی فرش

از بین بردن لکه رنگ از روی فرش

برای تمیز کردن لکه گواش به مقداری صابون رنده شده و آب سرد نیاز دارید.حلال رنگ اکرلیک آب است و تا زمانی که خیس است می توان آن را با آب تمیز یا محو کرد. برای خواندن ادامه مطلب روی “۳ ابتکار جالب برای از بین بردن لکه رنگ از روی فرش” کلیک کنید.

پاک کردن لکه چربی از روی فرش

پاک کردن لکه چربی فرش با پراکسید هیدروژن

برای از بین بردن لکه چربی از روی فرش زمان زیادی ندارید. از دست دادن زمان به معنی چسبندگی بیشتر لکه چربی و پخش شد روغن روی قسمت های دیگر فرش است. جوش شیرین ماده ای بی خطر و جاذب روغن است که می‌توانید از آن به راحتی استفاده کنید. اگر می‌خواهید درباره این مورد بیشتر بدانید مقاله “از بین بردن لکه چربی از روی فرش به سبک حرفه ای ها” را مطاله کنید.

پاک کردن لکه سس از روی فرش

از بین بردن لکه سس از روی فرش

یک دستمال را با الکل مرطوب کنید و به صورت ضربه ای روی محل لک سس بزنید. بعد از چند بار تکرار لکه های سس ناپدید می شود. با تکه ای دستمال و آب سرد می توانید الکل را از روی فرش پاک کنید. برای خواندن روش های بیشتر روی “۵ راه برای از بین بردن لکه سس از روی فرش” کلیک کنید.

پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش

از بین بردن لکه نوشابه از روی فرش با نمک

اگر مقداری نوشابه روی فرش ریخته و لکه هنوز خیس است، به هیچ عنوان آن را با پارچه یا اسفنج نمالید. زیرا با این کار به نفوذ بیشتر نوشابه در الیاف فرش کمک می کنید. بهترین کار جذب نوشابه از روی فرش، با قرار دادن حوله کاغذی یا دستمال حوله ای، روی لکه است. مطلب “از بین بردن لکه نوشابه از روی فرش با ۳ ترفند ساده” را از دست ندهید!

پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

از بین بردن لکه جوهر از روی فرش

ماست یک ماده خوراکی پر خاصیت است که بهتر است هر روز کمی از آن را میل کنید. اما اگر امروز سهوا جوهرخودنویس یا  جوهر خودکار روی فرش پاشیده، بهتر است چند قاشق از ماست را برای لک زدایی نگه دارید. برای اینکه نحوه کار با ماست را در این روش بدانید مقاله “۳ روش شگفت انگیز برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش” را مطالعه کنید.

پاک کردن لکه لاک از روی فرش

از بین بردن لکه لاک ناخن از روی فرش

با کمک کمی مایع شیشه شوی و یک اسفنج یا پارچه بدون پرز می توانید لکه لاک ناخن را از روی فرش پاک کنید. اسفنج را روی فرش نکشید و به صورت دورانی حرکت دهید. آموزش کامل تر در مقاله “از بین بردن لکه لاک ناخن از روی فرش” قرار داده شد.

پاک کردن لکه خون از روی فرش

از بین بردن لکه خون از روی فرش

ر صورتی که لکه ای از خون در گوشه های فرش ایجاد شد، می توانید به سادگی و با کمک آب و نمک که در هر خانه ای پیدا می شود، آن را تمیز کنید. در این روش داخل یک تشت مقداری آب سرد و نمک بریزید و لکه گوشه فرش را برای چند دقیقه در این محلول بخیسانید. در غیر این صورت برای حل ایم مشکل پیشنهاد ما به شما این است که “موثرترین روش های از بین بردن لکه خون از روی فرش” را مطالعه بفرمایید.

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

از بین بردن لکه قهوه از روی فرش آسان

یکی از روش های زدودن لکه قهوه از روی فرش که برای لکه های نسبتا قیمی نیز موثر است، استفاده از محلول آب و مایع ظرفشویی می باشد. برای تهیه این محلول در یک فنجان آب، سه قطره مایع طرفشویی بریزید و آن ها را خوب ترکیب کنید و با دستمال پاک کنید. مطلب “از بین بردن لکه قهوه از روی فرش با ۳ ترفند فوق العاده ساده و کاربردی” را از دست ندهید.


در نهایت اگر وقت برای شست و شوی فرش خود ندارید این کار رو به متخصصین پین ورک بسپارید . کافیه روی لینک زیر کلیک کنید و رایگان قیمت بگیرید


امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر برای هر کدام از این بخش ها تجربه و ترفند جدیدی داشتید حتما برای ما کامنت بگذارید. 🙂

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    Shahin 16-07-2019

    سلام . ببخشبد فرش ما کرم‌رنگه روفرشی بهش رنگ پس داده واسه تمیز کردنش شما میدونید باید چیکار کرد؟!