دست زدن و تعامل با حیوان خانگی یکی از دلایل اصلی داشتن یکی از آن‌ها است. در مورد همسترها و نگهداری همستر نیز همین مورد صادق است و فرقی نمی‌کند. به تازگی خریدن همستر از فروشگاه‌های حیوانات اهلی و آوردن آن‌ها به خانه برای نوازش کردن و دست زدن به آن‌ها بسیار رایج شده است. از این گذشته به نظر می‌رسد نگهداری از این حیوانات ناز و دوست‌داشتنی، لذت‌بخش باشد. ممکن است همستری داشته باشید از محیط جدید ترسیده باشد یا خجالت‌زده باشد و بخواهید او را آرام کنید. باید بگویم که متأسفانه این آخرین کاری است که باید انجام دهید.

در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نگهداری همستر این حیوان دوست‌داشتنی می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطالب برای شما جالب و کاربردی باشد.

مراقبت از همستر: راهنمای ۵ مرحله‌ای برای رام کردن همستر

 

۱ . برای نگهداری همستر به همستر خود زمان بدهید تا با محیط جدید تطابق پیدا کند.

اولین کاری که باید انجام دهید در واقع این است که هیچ کاری نکنید. اینکه اطراف همستر باشید، اشکالی ندارد اما در عین حال باید ساکت باشید. همچنین سعی نکنید توجه او را جلب کنید و از طرفی دست یا قسمت دیگری از بدن خود را وارد قفس نکنید. اصولاً باید همستر را در قفس خود قرار دهید و به او فرصت دهید تا با زندگی جدید خود سازگار شود.

برای چه مدت باید همستر خود را تنها بگذارید؟

توصیه می‌شود همستر را به مدت ۳ تا ۷ روز تنها بگذارید. این هم برای همسترهای نژاد سوری (طلایی‌رنگ ) و هم نژادهای کوتوله صادق است. خوشبختانه، همسترها پس از مدتی، علامت‌های مشخصی به شما می‌دهند که نشان می‌دهد آماده‌ی آشنایی با صاحب جدید خود هستند. هنگامی‌که زمان آن فرا می‌رسد، همستر به راحتی غذا می‌خورد، آب می‌نوشد و بازی می‌کند، درحالی‌که شما در اطراف او هستید و این علامت یعنی اینکه می‌توانید وارد مرحله‌ی شماره‌ی ۲ شوید.

 

نکات اضافی برای سازگار کردن و نگهداری همستر خود با محیط جدید

  • برای یک یا دو روز اول یک پارچه نازک بر روی خانه همستر بگذارید. این به او اجازه می‌دهد حریم خصوصی اولیه داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ صدای بلندی در اطراف همستر وجود ندارد.
  • اگر فرزندان زیر ۱۰ سال دارید، توصیه می‌شود در این مدت آن‌ها را از همستر دور نگه دارید.
  • به چرخه خواب او احترام بگذارید. عصر که بیدار است با او بازی کنید و هرگز صبح‌ها برای بازی کردن، او را از خواب بیدار نکنید.
  • به یاد داشته باشید که همسترها نیز مانند دیگر حیوانات هستند، همان‌طور که فراهم کردن یک بستر خواب مناسب برای سگ‌ها، آن‌ها را در سازگار شدن کمک می‌کند، ایجاد یک محیط مناسب برای زندگی همستر نیز باعث می‌شود سریع‌تر سازگار شوند.

همستر

۲ . در اطراف او باشید و خود را به او معرفی کنید.

وقتی همستر شما احساس راحتی کرد، زمان آن رسیده است که شما و دوست کوچک پرز دارتان همدیگر را بهتر بشناسید. در این مرحله، باید با همستر خود صحبت کنید و دست خود را وارد قفس کنید. بااین‌حال، ما هنوز آماده‌ی لمس کردن همستر خود نیستیم.

 

چگونه با همستر خود دوست شویم

همان‌طور که گفته شد، باید با همستر خود نرم صحبت کنید. علاوه بر این باید کم‌کم دست خود را وارد قفس کنید. این کار را با تغییر روزانه غذا و آب و همچنین جایگزین کردن اسباب‌بازی‌های قدیمی با اسباب‌بازی‌های جدید انجام دهید. شما همچنین باید بستر کثیف او را تعویض کنید.

و از همه مهم‌تر، شما باید به همستر خود غذای مخصوص همستر برسانید (treats). مقداری غذا در نوک انگشتان دست خود بریزید و آن را در مقابل او قرار دهید تا با دهانش با آن‌ها بازی کند؛ اما هرگز نوک انگشتانتان را به همستر نرسانید، بگذارید او به سمت شما بیاید.

در این مرحله پیوندی بین شما و همستر ایجاد می‌شود. این کاملاً طبیعی است زیرا همسترها فقط به کسی اعتماد می‌کنند که با آن‌ها خوب رفتار می‌کند. همچنین تماشای همستر درحالی‌که با دندان‌های کوچک خود در تلاش برای جویدن غذاست، برای شما لذت‌بخش خواهد بود. در کل مرحله‌ی دوم در مورد این است که همستر به حضور دست شما در قفس عادت کند.

همستر

۳ . لمس کردن همستر خود را شروع کنید.

در مرحله شماره ۲ هرگز نباید همستر خود را لمس کنید. اگرچه احتمالاً با شما تماس داشته که این مربوط به همستر است که شما را لمس کرده است. حال باید تلاش کنیم تا به راحتی او را لمس کنیم. برای این کار باید تلاش کنید که با کف دست خود به او غذا بدهید.

 

چگونه یک همستر را رام کنیم

۱ . با دست‌خالی دست خود را درون قفس قرار دهید.

۲ . اجازه دهید همستر به شما نزدیک شود و دست شما را بو کند.

۳ . اگر دست شما را گاز گرفت، دستان خود را به آرامی عقب بکشید. مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد فقط حواستان باشد که دستتان را ناگهانی حرکت ندهید.

۴ . هنگامی‌که احساس راحتی می‌کند، مقداری غذا در کف دست خود قرار دهید (بذر معمولاً گزینه خوبی به شمار می‌آید).

۵ . هنگامی‌که همستر به اندازه‌ای احساس راحتی کرد که از دست شما بالا رفت و در کف دست شما قرار گرفت، به آرامی اندکی دست خود را بلند کنید. در اینجا ممکن است همستر احساس نگرانی بکند و از دست شما بیرون بپرد. تا زمانی که همستر از دست شما بالا می‌رود این کار را تکرار کنید. هنگامی‌که متوجه شدید که همستر شما در بالا رفتن از دستتان احتیاط می‌کند، به مرحله‌ی ۴ برگردید.

محدوده زمانی بسته به سن و شخصیت همستر شما می‌تواند از چند روز تا یک ماه متغیر باشد.

۴ . شروع به گرفتن همستر خود کنید.

وقتی می‌توانید همستر خود را به راحتی از زمین بلند کنید، در واقع زمان آن رسیده است که او را بگیرید و نگهداری همستر برایتان بسیار آسان‌تر خواهد بود.

چگونه یک همستر را بگیریم و بلند کنیم

  • آن را در گودی کف دست خود قرار دهید
  • دست دیگر باید روی کمر او قرار گیرد

هنگامی‌که این کار را انجام دادید. مطمئن شوید که اگر از دستتان لغزید، دقیقاً بر روی دامان شما و یا یک سطح صاف دیگری می‌افتد. با گذشت زمان همستر راحت می‌شود و از یک دست به دست دیگرتان می‌خزد و یا از بازوی‌ شما بالا می‌رود. از این گذشته، همستر شما بسیار کنجکاو است و چه چیزی می‌تواند هیجان‌انگیزتر از آشنایی با صاحب آن باشد؟

ضمیمه: همسترهای سوری (طلایی‌رنگ) آهسته‌تر از همسترهای کوتوله مانند زمستان سفید (winter white) و همسترهای Roborovski هستند و بنابراین راحت‌تر می‌توان آن‌ها را کنترل کرد.

همستر

۵ . با همستر خود بهترین دوست باشید.

تا اینجای کار، قسمت سخت آن تمام شده است اما هنوز به طور کامل پایان نیافته است. مانند هر رابطه‌ی دیگری با موجودات زنده، شما باید مرتباً همستر خود را در دست بگیرید و با او بازی کنید. بیشترین چیزی که آن‌ها دوست دارند این است که شکمشان را ماساژ دهید. همه‌ی این کار‌ها باعث می‌شود که شما در همه‌ی زمان‌ها بهترین دوست یکدیگر باشید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای نگهداری همستر از راهنمایی افراد با تجربه برخوردار شوید در این صورت رام کردن این حیوان برای شما بسیار خاطره انگیز و عالی خواهد بود. رام کردن و نگهداری همستر‌ مزایای بزرگی را برای شما و همستر ایجاد می‌کند. این کار مدتی زمان می‌برد اما به قول قدیمی‌ها «هرچیز باارزشی، ارزش جنگیدن دارد». امیدواریم که راهنمایی ما تا حدودی، دستیابی به این هدف را برایتان آسان‌تر کرده باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.